آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

سرانه مصرف آب روستاهای ری ۲۱۰ لیتر بیش از میانگین جهانی است

علی اکبر هراتی روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری دهمین جشنواره ‘نخستین واژه آب’  اظهار داشت: سرانه مصرف آب در روستاهای شهرستان ری در حال حاضر ۳۵۰ لیتر در شبانه روز است که باید با فرهنگ سازی مناسب اصلاح شود.
وی برگزاری جشنواره ‘نخستین واژه آب’ ویژه دانش آموزان اول دبستان را یکی از مهمترین اقدامات اداره آب و فاضلاب روستایی در جهت فرهنگ سازی بهینه در مصرف آب عنوان کرد و افزود: آموزش مصرف بهینه و الگوی مصرف آب باید از سنین پایین آغاز شود.
هراتی تصریح کرد: آموزش الگوی مصرف به دانش آموزان اول دبستانی باعث فرهنگ سازی در میان خانواده های روستایی و نسل آینده کشور می شود.
وی با اشاره به اینکه آب آشامیدنی روستاهای شهرستان ری از منابع دوردست زیر زمینی تامین می شود، اظهار داشت: استخراج، گندزادیی و تصفیه هر لیتر آب بین ۱۸ هزار تا ۲۰ هزار ریال هزینه دارد که با هزینه یک هزار و ۴۰۰ ریال به دست مشترکان می رسد.
هراتی ادامه داد: مصرف بی رویه آب در روستاها باعث تولید فاضلاب شده و همین امر باعث آلودگی بیش از پیش منابع و سفره های آب زیر زمینی می شود.
وی یادآرو شد: برخوردهای قهری، انتظامی و قضایی به هیچ عنوان در زمینه کاهش مصرف آب اثر گذار نیست، فرهنگ سازی در مدارس، مساجد و گفت و گو چهره به چهره تنها راه حل کاهش مصرف آب است.
وی وجود مهاجرین، حاشیه نشینی و پایین بودن قیمت آب بها را از اصلی ترین دلایل پرمصرف بودن ساکنان روستاهای شهرستان ری عنوان کرد و افزود: تمامی دستگاه های اجرایی استان باید در کنار اداره آب روستایی در خصوص فرهنگ سازی و کاهش مصرف آب تلاش کنند.
وی تاکید کرد: هم اکنون سفره های آب زیرزمینی شهرستان ری به دلیل کاهش نزولات آسمانی و برداشت های بی رویه به شدت رو به کاهش است که در این زمینه باید چاره جویی شود.
اداره آب روستایی شهرستان ری بیش از ۲۰۰ هزار نفر را در ۶۰ روستای این شهرستان تحت پوشش قرار داده و ۸۰۰ کیلومتر نیز خط توزیع و انتقال آب دارد.
دهمین جشنواره ‘نخستین واژه آب’ عصر روز چهارشنبه با حضور علی اکبر هراتی مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان ری در دبستان شریف ابرهیم آباد فشافویه برگزار شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.