آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

شهرری آلوده ترین نقطه پایتخت

شاخص آلودگي هوا در تهران به 172 رسيد. اين زنگ خطري بود که سالهاي زيادي است که در ايام پاييز بارها و بارها به صدا در مي آيد و هربار نيز با اين پديده به صورت بيماري که پزشکان از وي قطع اميد نموده اند و فقط به بستگان مي گويند براي سلامتي وي دعا کنيد اين بار مسئولين بعد از اينکه تدابيرشان به جايي نرسيد از مردم خواستند تا در جهت رفع آلودگي هوا دعا کنند تا شايد نسيمي هواي تهران را تلطيف نمايد.

از کلانشهر تهران که بگذريم درجنوبي ترين نقطه پايتخت به «ري» جايي که رهبر معظم انقلاب آن را قبله تهران تشبيه نموده است ميرسيم. شهرري به گفته مسئولين مورد ظلم وجفاي بسياري واقع شده و خواسته و ناخواسته همواره مورد کم لطفي قرار گرفته است.

شهرري، شهري با تمدن هفت هزارساله، با تاريخي کهن و آثار تاريخي بي نظيري که ميتواند به عنوان مرکز گردشگري در دنيا معرفي شود. شهري که در گذشته هاي دور به عنوان تفرجگاه بسياري بخاطر طبيعت بکر و ديدني آن مورد توجه قرار گرفته بود.شهري با قنات ها و باغات سرسبز و دشت طلايي که گندم مردم تهران از آنان تامين مي شد.

اين موارد و صدها مورد ديگر حاکي از آن است که «ري»  درگذشته جايگاه ويژه اي در بين شهرها داشته تا جايي که به آن «عروس بلاد» نيز مي گفتند.

– چه به روز و احوال «ري» آمد؟!

متاسفانه «ري» که روزگاري در جايگاه ويژه اي قرار داشت امروز به حياط خلوتي بيش تبديل نشده است وتمامي مشکلات و معضلات کلانشهرتهران به سوي ري روانه گشتند، تاجايي که ديگر اثري از آن همه طراوت وزيبايي در چهره شهر باقي نمانده است.

وجود بافت هاي فرسوده در کوچه و محلات شهرچهره نازيباي در جلوه شهر ايجاد نموده تا جايي که در اطراف حرم مطهر حضرت عبدالعظيم حسني(ع) بافتهاي فرسوده اطراف حرم يک شهر ويرانه را براي زوار که از اقصاع نقاط کشور و حتي کشورهاي همسايه براي زيارت مي آيند، تداعي مي نمايد.

فاجعه اي عظيم تر نيز چندين سالي است که گلوي ري را مي فشارد و حتي گاه گاهي نيز اين فشار تا مرز خفگي نيز پيش ميرود. پديده اي به نام آلودگي هوا يا وارونگي که متاسفانه در چند روز اخير نيز شاهد آن بوديم و طبق آمار ري جزو آلوده ترين نقاط پايتخت اعلام شد و در همين خصوص نيز مصاحبه هاي بسياري از سوي مسئولين ذيربط انجام گرديد.

– ولي سوالي که در اينجا مطرح ميباشد اين است، آيا با اعلام اينکه ري جزو آلوده ترين نقاط تهران مي باشد موضوع حل مي شود؟

– آيا مسئولين شهر نبايد فکري به حال مراکزي که تاثير فراواني در آلوده نمودن هواي شهر مي گذارند، بکنند؟

رضا فغانی- سردبیر دوهفته نامه آوای ری

 

 

فیلم

http://raganews.ir/?p=58387

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.