آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

شور انتخابات پارلمانی عراق به‌وقت دولت‌آباد شهرری

به گزارش راگانیوز ، دولت‌‌آباد یکی از محلات عرب‌نشین شهرری است که بیشتر عرب‌‌های آن در بلوار قدس این محله زندگی می‌کنند، عرب‌های عراقی مقیم ایران حال و هوای ویژه‌ای به این ناحیه دادند، آنها فرهنگ خود را آمیخته با فرهنگ فارس‌زبانان کرده‌اند، با قدم‌زدن در این منطقه می‌توانید از غذاهای تند ویژه اعراب در رستوران‌های مختلف لذت ببرید و شیرینی‌ها یا به زبان خودشان حلویات بسیار لذیذی را در شیرینی‌فروشی‌های این محله تهیه کنید.

این روزها اگر به دولت‌آباد سر بزنید بیشتر حس می‌کنید در یکی از خیابان‌های عراق قدم می‌زنید، چراکه شور انتخابات نمایندگان پارلمانی عراق این محله را در بر گرفته است، جوانان بیشتر از بقیه مردم شور و اشتیاق دارند و عامل اصلی تبلیغات هستند.

انتخابات مجلس عراق هر چهار سال یکبار برگزار می شود و در انتخابات گذشته که در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ (۳۰ آوریل ۲۰۱۴ میلادی) برگزار شد، در بین 9 حزب منتخب، ائتلاف قانون به ریاست نوری مالکی بیشترین آرا را کسب کرد، وی در‌ حال حاضر رهبر حزب اسلامی الدعوه و معاون اول رئیس‌جمهور عراق است، وی در آوریل ۲۰۰۶ نامزد نخست‌وزیری عراق شد و توانست جانشین ابراهیم جعفری شود و تا اوت ۲۰۱۴ در این سمت بود.

*عراقی‌های مقیم ایران با بالاترین مشارکت انتخاباتی

در این انتخابات مردم عراق ۳۲۸ نماینده را به مجلس فرستادند تا نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور را برگزینند که در میان عراقی‌های مقیم خارج از کشور، عراقی‌های مقیم ایران بیشترین آراء را به صندوق رای‌گیری انداختند اما نکته حائز اهمیت انتخابات آتی همه‌پرسی کردستان و شکست داعش است که قطعا این دوره را ویژه‌تر از دوران قبل خواهد کرد.

امسال بعد از چهار سال انتخابات پارلمانی جدیدی در راه است، عرب‌های دولت‌آباد در این روزها با نصب بنرهای گوناگون و همچنین برپایی غرفه‌هایی بر سر خیابان‌های اصلی همراه با سرودهای جهادی و ملی با فرهنگ و آداب ویژه‌ای شور انتخاباتی خاصی را در این ناحیه به راه انداختند و به حمایت کاندیدهای خود می‌پردازند.

*جریان مقاومت در صدر نظرسنجی‌ها

به سراغ اهالی می‌روم و از یکی از آنها در‌ حالی‌ که با سرود ملی خود هم‌نوا شده‌ است در مورد کاندیدای مورد علاقه‌اش پرسیدم، احمد می‌گوید: حشدالشعبی بیشترین آرا را خواهد برد چون رسالت بسیجی ایرانی را دارد.

حسین یکی دیگر از اهالی می‌افزاید: چون اینجا ایران است اکثریت، حشد‌الشعبی را قبول دارند، زیرا  آمیخته به فرهنگ و آب و خاک مقاومت شده‌اند اما چون من مسافرم به جسارت می‌گویم به ائتلاف دیگری رأی خواهم داد، زیرا استان‌های جنوبی به حشدالشعبی رأی می‌دهند اما استان‌های شمالی را هم باید در نظر گرفت، زیرا آنجا کسی نمی‌تواند به تنهایی برنده باشد، حتما باید عضو ائتلاف باشد و این مورد ضوابط خاص خودش را دارد.

*حزب لیبرال در عراق ناتوان است‌

امیر یکی دیگر از ساکنان با اشتیاق زیاد و مشت گره‌کرده می‌گوید‌: قطعا مالکی در حزب الدعوه آرای بالا را کسب می‌کند و وقتی از همگان پرسیدیم که احتمال می‌دید حزب لیبرال برنده این رقابت باشد همه باهم به حالتی خاصی گفتند: حزب لیبرال در عراق ناتوان است‌.

*انسجام جریان مقاومت در انتخابات

به تنها دفتر مستقر در محله عرب‌ها که مورد تأیید جمهوری اسلامی ایرانی است، مراجعه می‌کنیم و با ستار الشویلی (ابومحمد) نماینده حرکت عصائب اهل الحق در تهران همراه با مترجمش حاج غدیر شریف مدیر روابط عمومی و امور اطلاع‌رسانی به گفت‌وگومی‌نشینیم.

ستار الشویلی می‌گوید: موقتا جایگاهی در این ناحیه برپا کردیم و به‌طور حتم در ماه‌های پیش رو دفتری به‌ صورت رسمی در همین مکان افتتاح خواهیم کرد، در‌ حال حاضر دفتر مرکزی ما در جنت‌آباد واقع در تهران مستقر است و در شرف تأسیس دفاتر دیگر در استان‌های دیگر مانند مشهد، اصفهان و … که درصد بالایی از عرب‌ها در آن ساکنند، هستیم.

الشویلی با معرفی خود به‌عنوان نماینده دبیر‌کل حزب شیخ قیس خزالعلی می‌افزاید: ما تمامی امور این حزب را با هماهنگی رسائلفصائل در جمهوری اسلامی ایران و عراق انجام می‌دهیم، این حزب بعد از سقوط صدام در سال ۲۰۰۴ تشکیل شد و از همان زمان با یگان‌های ویژه در مقابل آمریکایی‌ها ایستاد و این جنبش در سال ۷۸ به یک حزب سیاسی تبدیل شد و با ورود داعش در سال ۲۰۱۴ این حرکت به‌صورت مقاومت به پیروی از فتوای مرجعیت و تبعیت از ولی امر مسلمین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شروع به پاکسازی منطقه کردند.

نماینده حرکت عصائب اهل الحق ادامه می‌دهد: بعد از تصویب قانون احزاب در عراق و پاکسازی تروریست‌های داعش، اغلب نیروهای مقابل جنبش مقاومت سلاح‌های خود را تحویل حشد‌الشعبی دادند و ‌صورت حزب سیاسی درآمدند، سپس نیروی حشد‌الشعبی ائتلافی را به‌صورت فراکسیونی به نام فتح تشکیل دادند، احزاب این ائتلاف، عصائب اهل الحق را تشکیل دادند و با ورود به لیستصادقون که متصل به عصائب است کار تبلیغاتی را بر عهده گرفتند.

وی با اشاره به انتخابات فردا می‌گوید: در شرف انتخاب‌ نمایندگانی از سوی مردم هستیم که به مجلس می‌روند و حکومت را تشکیل می‌دهند، در این دوره تعداد احزاب زیاد است و تقریبا 6 هزار و ۹۰۰ نماینده از لیبرال‌ها، کردها، ایزدیان، شیعیان، سنیان، مسیحیان و دیگر طوایف ثبت نام کردند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین احزاب حاکم در عراق در انتخابات قبل شرکت داشتند و ائتلاف شیعیان موحد متحد باهم بودند که در‌ حال حاضر به پنج بخش تقسیم شدند که اعم از مقاومت و ائتلاف فتح ، ائتلاف نصر به ریاست حیدر العبادی نخست‌وزیر دولت قانون، صدری‌ها، حزب سائرون و حزب طیار الحکمه به ریاست سید عمار حکیم تشکیل دادند، بنابراین با این چند دستگی معلوم نیست بعد از انتخابات باز ائتلافی تشکیل بدهند یا خیر؟

*سعودی‌های حامی اصلی تکفیری‌ها

نماینده حرکت عصائب اهل الحق اذعان کرد: ترس شیعیان و مردم ما از حکمرانی لیبرال‌ها، غرب‌زدگان و تکفیری‌هاست، آنها با حمایت سعودی‌ها در عراق فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اهداف این حرکت افزود: ارتباط مستقیم ما با جمهوری اسلامی ارتباط حسنه است، از لحاظ آداب، تقالید، مرز دو کشور و یکسری فعالیت‌های دینی سیاسی مشترک هستیم. اعتقاد ما بر این است که جمهوری اسلامی نقش مهمی را در منطقه ایفا می‌کند و باور‌، تبعیت و تقلید از ولایت فقیه در زمره کارهایمان است، بنابراین در تمامی زمینه‌ها به‌صورت‌های نظامی و سیاسی ارادتمان به این جمهوری زیاد است.

الشویلی به معرفی فعالیت‌های سیاسی این حرکت پرداخت و گفت: وظیفه ما ارتباط جمهوری اسلامی با معاودین عراقی است که در این کشور زندگی می‌کنند و یکی از کارهای اصلی ما حل و فصل و تسریع در امور دو کشور است تا در اقامت و مقیم‌شدن مشکلی نداشته باشند.

در ادامه مصاحبه حاج غدیر شریف مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی حرکت عصائب اهل الحق اظهار کرد: ۴۱ نفر کاندیدا از احزب ما در کل عراق حتی در مناطق سنی‌نشین ثبت نام کرده‌اند که مستقیم با حرکت عصائب و صادقون در ارتباط هستند.

شریف گفت: حرکت عصائب اهل الحق در عراق کار سیاسی پارلمانی را بر عهده دارد و بدین گونه است که در هر استانی یکسری ائتلاف تشکیل می‌شود، در این دوره به تاریخ جمهوری اسلامی 20 و 21 اردیبهشت ماه این همه‌پرسی به اجرا در خواهد آمد که دو روز قبل از آن نیروهای امنیتی و نظامی شرکت می‌کنند و در روز بیست و یکم این همه‌پرسی برای عموم مردم عراق برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: در جمهوری اسلامی و کشورهای همسایه که عراقیان مقیم هستند روزهای 19 و 20 و 21 اردیبهشت ماه در سه روز متوالی این انتخابات ادامه خواهد داشت، زیرا در تهران دو حوزه انتخاباتی در دولت‌آباد و شهرری داریم و افراد ممکن است مشکل طی‌کردن مسافت زیاد را داشته باشند.

مدیر روابط عمومی حرکت عصائب اهل الحق تصریح کرد: در لیست ائتلاف‌ها در بغداد ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر عضو هستند اما در استان‌های کربلا، نجف، دیوانیه و … شاید این تعداد کم شوند، بدین صورت است که شاید رأی‌دهنده به کل لیست یا فقط به‌ یک شخص از لیست رأی دهد، در این صورت با انتخاب کل، نفری یک رأی به کل لیست اضافه خواهد شد.

وی اذعان کرد: عمده فعالیت این حرکت علاوه بر اعزام نیرو برای غلبه بر دشمنان عراقی، برای سوریه نیز نیرو می‌فرستد، افتخار ما مدافعین حرم هستند و جنبش ما از اعتبار 2 هزار شهید در مقاومت برخوردار است که از راندن داعش در سوریه و عراق گفتنی‌ها دارد.

شریف در پایان متذکر شد: ما به‌جد کار را در‌ دست گرفتیم و در این راستا با جنگ نرم کارمان را شروع کردیم و سلاح را کنار زدیم، همه جوانان ما برای سربلندی و پایداری اسلام در منطقه مستقر هستند اما بیشتر جنبش‌هایی که نصب بنرشان را در این محله شاهد هستیم، اهداف‌شان بیشتر ضربه‌زدن به اسلام، مقاومت و همکاری با غرب و صهیونیسهاست‌.

فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.