آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند: كودشیمیایی مضر، یارانه دریافت می‌كند اما کمپوست نه!

 

راگا نیوز: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با انتقاد از سیاست وزارت جهادكشاورزی در پرداخت یارانه به کودشیمیایی گفت: با وجود مضرات زیاد این كودها متاسفانه همچنان برای آنها یارانه تعلق می‌گیرد اما با تعاملات صورت گرفته موفق به دریافت یارانه برای كمپوست نشدیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند: كودشیمیایی مضر، یارانه دریافت می‌كند اما کمپوست نه!

 

به گزارش راگا نیوز به نقل از ایلنا، سید محمد فیاض در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه در ۹ ماهه امسال ۳۸ هزار تن کمپوست تولید شده است، اظهار کرد: این در حالی است که در سال ۸۸ ظرفیت تولیدی ما ۱۲۰۰ تن بیش نبود.

 

وی با بیان اینکه باید در محصولات ارگانیک از کودهای کمپوست استفاده شود از فعالیت بخش خصوصی در این زمینه خبر داد و گفت: ‌برای خروج کودهای شیمیایی از محصولات کشاورزی باید فرهنگ سازی مناسبی صورت گیرد تا علاوه بر افزایش کمپوست از این دستاورد جدید استفاده کرد.

به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند روزانه بیش از ۷هزار و ۵۰۰ تن زباله در تهران تولید می‌شود که از این تعداد ۶۵ درصد آن زباله‌های‌تر هستند که قابلیت تبدیل به کمپوست را دارند.

فیاض با بیان اینکه بر اساس سیاست‌های شهرداری تهران قرار است برای تمامی فضاهای سبز تهران از کمپوست استفاده شود، گفت: در حال حاضر ۱۰ واحد تولیدکننده کمپوست وجود دارد که با حمایت بخش خصوصی این تعداد به ۱۵ واحد افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از کودهای شیمیایی مضر، هدر رفت سرمایه‌های کشورمان است، گفت: متاسفانه به کودهای شیمیایی مضر یارانه تعلق می‌گیرد این در حالی است که با وجود رایزنی‌های متعدد موفق نشدیم یارانه‌ای برای کمپوست دریافت کنیم و در صحنه مبارزه کمپوست با کود شیمیایی به دلیل حمایت دولت برنده نهایی کودهای شیمیایی است چراکه علاوه بر قاچاق یارانه نیز به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

مكاتباتمان با وزارت جهادكشاورزی به نتیجه‌ای نرسیده است

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با اشاره به اینکه مکاتبات زیادی با وزارت کشاورزی در این زمینه انجام شد گفت: در این موضوع مساله شهرداری یا غیر شهرداری مطرح نیست و باید تمامی مسئولان از تولیدکنندگان کمپوست حمایت کنند براساس برنامه ۵ ساله پنجم شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر می‌بایست دفع زباله خود را به صفر برسانند.

فیاض با بیان اینکه آنالیز زباله بسیار اهمیت دارد، گفت: در اروپا دقیقا برعکس کشور ما ۶۵ درصد زباله خشک و ۳۵ درصد زباله‌تر وجود دارد این در حالی است که در کشور ما این گونه نیست و شهرهای جنوبی تولیدکننده بیشتری برای زباله‌های‌تر هستند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۸۴، ‌۶ میلیون تن کود شیمیایی وارد کشور می‌شد افزود: ‌ اگرچه این میزان هم اکنون کاهش یافته است اما همچنان شاهد وارد شدن آن هستیم از همین رو تریبون اعلام می‌کنم که شهرداری تهران آمادگی تعامل و رایزنی در راستای حمایت از کار و تولید ایرانی است و حاضر است برای استفاده از کمپوست با تمامی سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط وارد تعامل شود درست است که بخش خصوصی در این زمینه فعال است اما قطعا این بخش بیشتر به دنبال منافع خود است.

فیاض از برگزاری نمایشگاه محصولات کمپوست در اواخر بهمن ماه امسال خبرداد و گفت: محصولات ارگانیک که در نمایشگاه اخیر محصولات سالم به نمایش گذاشته شد از این طریق یعنی استفاده از کمپوست تهیه شده است.

در این نشست رجبی یکی از صاحبان شرکت‌های بخش خصوصی همکار با شهرداری در زمینه کمپوست با بیان اینکه پیش از این کمپوست تهیه شده به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌گرفت گفت: پس از به نتیجه رسیدن طرح هم اکنون همه مزارعی که به صورت تایلوت به آن‌ها کمپوست ارائه می‌شد خواهان خرید آن هستند.

وی ادامه داد: برای نمونه در مزارع گوجه فرنگی استفاده از کمپوست موجب ۲/۵ برابر محصولات شده است.

كلنگ زنی كارخانه گرانوله در یك ماه آینده 

فیاض در ادامه گفت: در یک ماه آینده کلنگ کارخانه گرانوله در مجموعه پسماند کهریزک به زمین زده می‌شود همچنین درشهرک صنعتی ورامین نیز کارخانه دیگر توسط بخش خصوصی کلنگ زنی می‌شود.

دهقان یکی دیگراز صاحبان شرکت بخش‌های خصوصی تهیه کمپوست با بیان اینکه متاسفانه باوجود اینکه اعلام می‌شود یارانه کودشیمیایی قطع شده است اما همجنان شاهد ورود ۱۸۰۰ تن کود فسفات و ۵۲۰ هزار تن کود پسات در کشور هستیم گفت: باید بگویم که وزارت جهاد کشاروزی زیر بار کودهای عالی نمی‌رود.

وی با بیان اینکه کمپوست تهیه شده در ۳۱ استان توزیع شده است گفت: هم اکنون دو سال است که کمپوست تهیه شده برای تهیه محصولات کشاورزی در اختیار مزرعه‌های سراسر کشور قرار می‌گیرد اما به صورت دقیق نمی‌توانم بگویم چند درصد از مزرعه‌های کشور زیر کشت کمپوست قرار می‌گیرند.

افزایش تولید كمپوست در روز به  هزار و ۵۰۰

فیاض در ادامه این نشست با بیان اینکه باید کاری کنیم تا بازار فروش کمپوست فراهم شود گفت: قیمت کمپوست از ۴۰ تا ۴۰۰ تومان برای هر کیلو متغیر است و این محصول به فرهنگ سازی نیاز دارد.

وی در پایان گفت: روزانه هزار تن کمپوست داریم و به دنبال آن هستیم تا در یک ماه آینده آن را بههزار و ۵۰۰ تن افزایش دهیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.