آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

معیار اعتدال در اخلاق و اعتقادات‌، رفتار پیامبراسلام (ص) است

راگانیوز: تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) گفت: معیار اعتدال در اخلاق و اعتقادات‌، رفتار پیامبر(ص) و امامان معصوم (ع) است.

آیت الله ری شهری: لازمه تربیت توجه به بعد دینی و سیاسی است

به گزارش  راگانیوز، آیت الله محمد ‌محمدی ری‌شهری در درس تفسیر قرآن در تبیین و تفسیر لغت صراط  از آیه ششم سوره حمد، اظهار کرد: از مشخصات و ویژگی های صراط مستقیم که راه درست زندگی و بندگی خدا می باشد مطابقت آن با موازین عقلی، علمی و فطری است هر برنامه ای که برخلاف عقل، فطرت و علم باشد برنامه صحیح زندگی نیست.

وی افزود: از شرایط دیگر راه درست زندگی و بندگی خدا مطابقت داشتن با حق است چیزی بر خلاف برنامه های دینی انبیا راستین الهی دیده نمی شود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) عنوان کرد: از شرایط دیگر صراط مستقیم اعتدال و میانه روی است یعنی راه راست و درست زندگی آن راهی است که از افراط و تفریط فاصله دارد، در صراط مستقیم همه نیازهای انسان از مادی و معنوی هر دو با هم به طور مناسب و به اندازه لازم تامین می شود.

وی گفت: کسانی که ادعای پیروی از حضرت موسی (ع) را داشتند فقط به دنیا توجه داشته ومدعیان پیروی از حضرت عیسی (ع) صرفا به امور اخروی می پرداختند، البته این افراد از پیروان واقعی این دو پیامبر نبودند زیرا دین همه انبیا اسلام بوده که براساس میانه روی است.

آیت الله ری شهری بیان کرد: برنامه تکاملی انسان با توجه به نیازهای مادی و معنوی صورت می گیرد انسان جمع بین حیوان وفرشته است و در مسیر تکامل نمی تواند مانند حیوان فقط به مادیات یا مانند فرشته صرفا به معنویات بپردازد.

وی افزود: خداوند در قرآن خطاب به مسلمان ها می فرماید ما شما را امت وسط قرار دادیم یعنی جامعه اسلامی در طلب مادیت و معنویت افراط و تفریط ندارد و میان دو طرف یهودی ها که مادیت محض و مسیحی ها، معنویت محض هستند قرار دارد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تصریح کرد: پیروان راستین اسلام هر زمان در اعتقادات، اخلاق و عمل افراط و تفریط ندارند این جامعه معیار حق، نمونه و الگو است.

وی گفت: پیامبر(ص) در صدر اسلام امت از ناحیه افراط و تفریط  به شدت احساس خطر می کردند و با گروه های تندرو یا کندرو برخورد کردند، مصداق تندروها درزمان پیامبر(ص) خوارج و امروز وهابی ها یا تکفیری ها هستند.

آیت الله ری شهری بیان کرد: معیار اعتدال در اخلاق و اعتقادات ، رفتار پیامبر(ص) و امامان معصوم (ع) هستند آنها حجت ها و راهمنایان خداوند در زمین هستند، مصداق کامل امت وسط ائمه (ع) هستند که به عنوان پیشوا در صف جلو حرکت کرده و هر کس از آنها پیروی کند به صراط مستقیم می رسد.

وی گفت: سبک زندگی پیامبر(ص) در همه امور بر اساس اعتدال و میانه روی و به دور از افراط وتفریط بود البته برجسته ترین خصوصیات صراط مستقیم اعتدال و دوری از افراط و تفریط در همه کارها و امور است، مومن ساعات زندگی خود را به گونه ای برنامه ریزی می کند که به دو امر مادی ومعنوی خود بپردازد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) خاطر نشان کرد: در راس امت نمونه و جامعه آرمانی امام معصوم به عنوان معیار و الگو قرار می گیرد و زمانی که امام در غیبت است باید به  فقیه جامع الشرایط رجوع شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.