آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

نام گذاری “روز ری “در تقویم سالیانه

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۰ نشست علمی گردشگری در آینه ری به دنبال سلسله نشست های گردشگری شهر تهران، این بار به میزبانی منطقه ۲۰ و موضوع شهرری با حضور حسن خلیل آبادی، حجت نظری و احمد مسجد جامعی از اعضاء شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، هدایت الله جمالی پور فرماندار ویژه شهرری، ، دلاور بزرگ نیا مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری تهران، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران و شهرداران مناطق۱۲، ۱۶،۱۸ و ۲۰ برگزار شد.

احمد مسجد جامعی به عنوان مبتکر تورهای یک روزه تهران گردی، با اشاره به اینکه ۸ بار شهرری در برنامه تهرانگردی سال های اخیر بوده است، گفت: ری به عنوان عروس العالم معرف همه است و امروز برای حفظ تمدن و تاریخ این شهر باستانی نیاز به حرف و طرح بزرگ نداریم، فقط باید همین شرایط فعلی را حفظ کنیم.

مسجد جامعی بزرگ گویی را مهمترین ضربه به داشته هایمان برشمرد و افزود: اگر قلعه گبری به عنوان یکی از آثار مهم شهرری قابل دسترس شود و حداقل امکانات برای حضور گردشگران فراهم شود، تاثیر بسزایی در جذب گردشگر خواهد داشت.

وی با طرح این سوال که چشمه علی چه می شود؟ گفت: حوزه تمدنی در همه جا با چشمه علی سنجیده می شود و شاهد آثار دوره ساسانی در این نقطه مهم تاریخی هستیم.

مسجد جامعی ادامه داد: عشق آباد با بیش از ۲۵۰ پرنده مهاجر و وجود یکی از چهار آتشکده مهم یکی از پتانسیل های مهم شهرری محسوب می شود.

وی بازسازی مسیر تردد حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به امامزاده حمزه(ع) به عنوان بین الحرمین، حفظ خانه های ارزشمند قدیمی پیرامون حرم و حفظ قوانین ناننوشته ای که از قدیم ساری و جاری بوده است را از جمله فعالیت های کم هزینه و پر اثر برشمرد که در جذب گردشگر تاثیر گذار خواهد بود.

هدایت الله جمالی پور فرماندار ویژه شهرری و معاون استاندار تهران با اشاره به موقعیت ویژه شهرری از لحاظ مذهبی، تاریخی، صنعتی، کشاورزی و مشاهیر بزرگ علمی، فرهنگی ورزشی گفت: ولی این شهر از درون گرفتار مسائل پیچیده ای شده که علت آن همجواری با تهران است.

جمالی پور با بیان اینکه تمدن و تاریخ ری به حاشیه شهر کشانده شده است، افزود: خوشبختانه با نگاه شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش اعتبارات شهرری ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است اما مسئله مهمتر از این است و هنوز بعد از ۴۰ سال برای تعریض خیابان فدائیان اسلام دچار مشکل هستیم.

جمالی پور اختیارات شهردار منطقه ۲۰ را کافی ندانست و گفت: اختیارات شهردار منطقه ۲۰ بایستی بیشتر شود و شهرری در شورا در اولویت قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه شهرری شهر پردرآمدی است و ساختار فعلی پاسخگوی توسعه نیست، افزود:  برای حفظ هویت تاریخی بایستی مدیریت شهری در جایگاه ویژه ای قرار بگیرد.

حسن خلیل آبادی عضو کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش هدف از برپایی نشست گردشگری در آینه ری را طرح نقطه نظرات متخصصین این حوزه برشمرد و گفت: امروز دنیا از گردشگری به اندازه پول نفت درآمد دارد.

خلیل آبادی با اشاره به اینکه تدوین برنامه پنج ساله سوم فرصت مغتنمی است تا به بحث گردشگری پرداخته شود، افزود: متاسفانه طرح های شهری بدون پیوست به اجرا می رسد و امروز شاهد نابودی اثر ۸ هزار ساله چشمه علی به خاطر خط مترو هستیم.

وی مراکز گردشگری و مناظر طبیعی را سرمایه ای برای نسل های متمادی برشمرد و گفت: آثار تاریخی نمادهای گذشتگان هستند و حفظ و حراست از این نمادها با حساسیت ویژه باید انجام شود.

سید احمد صفوی شهردار منطقه ۲۰ نیز به اتمام مراحل مطالعاتی طرح احیاء محدوده تاریخی شهرری اشاره کرد و گفت: شهرری قطب گردشگری جهان تشیع محسوب می شود و محل گردشگری برای جهان شیعه است که بایستی از این ظرفیت برای توسعه صنعت گردشگری بهره برد.

صفوی با اشاره به اینکه امیدواریم با برپایی این چنین نشست هایی زمینه توسعه صنعت گردشگری فراهم شود، افزود: توسعه گردشگری محلی و رونق اقتصاد گردشگری موجب ایجاد منابع پایدار محلی و تولید ثروت خواهد شد.

وی تهیه کتاب جامعی از شهرری با جوانب مختلف را از دیگر ضروریات برای معرفی پتانسیل های شهرری برشمرد.

شهردار منطقه ۲۰ برپایی تورهای رایگان ری گردی را از برنامه های ثابت مدیریت شهری در ایام نوروز و تابستان معرفی کرد و گفت: مدیریت شهری منطقه ۲۰ آمادگی برپایی تورهای ری گردی برای دیگر مناطق ۲۲ گانه شهر تهران را دارد و پذیرای شهروندان علاقه مند هستیم.

احمد ابوحمزه پژوهشگر ری شناس ضمن ارائه مطالبی در خصوص تمدن ری، بزرگان و مشاهیر ری به چند مورد پیشنهاد نیز اشاره کرد و گفت: شهرری به عنوان مادر تهران، شایستگی دارد که روزی در تقویم تاریخی کشور را به خود اختصاص دهد که زمان بزرگداشت مشاهیری همچون شیخ صدوق و شیخ کلینی و زکریای رازی به عنوان پیشنهادهای اولیه برای نامگذاری این روز مطرح است.

ثبت جهانی ری، برپایی مراسم های بزرگداشت مشاهیر و بزرگان معاصر، طرح منطقه گردشگری ری و آشنا کردن دانش آموزان و جوانان با ری را از دیگر پیشنهاد های این پژوهشگر ری شناس بود که در این نشست مطرح شد.

نشست گردشگری در آینه ری به دنبال سلسله نشست های گردشگری که با همکاری کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش و ستاد گردشگری شهرداری تهران این بار به میزبانی منطقه ۲۰ و در سالن شهید تهرانی مقدم، سالن همایش ساختمان مرکزی شهرداری منطقه ۲۰ با حضور مدیران گردشگری مناطق ۲۲ گانه و مدیران گردشگری سراهای محله منطقه ۲۰ برگزار شد.

بازدید از برج طغرل و دفتر مشاهیر و بزرگان شهرری و همچنین قدردانی صاحب نظران عرصه گردشگری از شهردار منطقه ۲۰ بابت اجرای طرح بهسازی کاروانسرای شاه عباسی و نمای خیابان حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از دیگر برنامه های جانبی این نشست بود.

اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.