آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

هوای خاکستری شهر ری با صنایع آلاینده

به گزارش راگانیوز ؛ ۱۲ اردیبهشت ماه هم با اینکه هوای اغلب مناطق پایتخت در شرایط سالم قرار داشت، هوای منطقه۲۰، با شاخص ۱۳۹از نظر ذرات آلاینده‌های زیر ۲٫۵میکرون در وضعیت اضطرار برای گروه‌های حساس قرار گرفت. این در حالی است که پس از تأثیرات مثبت سامانه‌های بارشی روزهای اخیر و وزش بادهای شدید موقتی، هوای روزهای اخیر کل پایتخت با میانگین شاخص زیر ۱۰۰ذرات معلق در شرایط سالم قرار گرفته است. البته در پاره‌ای از مواقع به‌خاطر ورود گردوغبار به آسمان تهران، شاخص‌های ذرات زیر ۱۰میکرون به بالای ۱۰۰رفت.

در مجموع می‌توان گفت که کیفیت هوای شهر تهران در برخی روزهای فروردین امسال به‌مدت ۴روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس رسیده بود، پس از تأثیرات مثبت سامانه‌های بارشی روزهای اخیر و وزش بادهای شدید موقتی، هوای پایتخت از ابتدای اردیبهشت بر مدار سلامت قرار گرفت. در این میان فقط مناطقی که در آنها صنایع آلاینده مشغول فعالیت بودند، شاخص‌ها مرزهای اضطرار را درنوردیدند.

این مسئله درصورتی رخ می‌دهد که محمد رستگاری معاون پایش و نظارت اداره کل محیط‌زیست استان تهران به تازگی اعلام کرده تا پایان سال گذشته، ۴۴۲ واحد آلاینده در سطح استان تهران شناسایی شده و برخورد قانونی با آنها صورت گرفته است. با وجود این، آسمان خاکستری و دود سیاهی که از برخی صنایع بزرگ خارج می‌شود، چیز دیگری را نشان می‌دهد. به‌طور نمونه در شهرری به‌واسطه فعالیت کوره‌ شماره ۶کارخانه سیمان، شاخص‌ها در اکثر روزها اضطراری می‌شود؛ درصورتی که قرار بوده تا پایان تیر ۹۴دست‌کم آلودگی کوره شماره ۶کنترل شود. درحالی‌که کارخانه هنوز آلاینده به‌حساب می‌آید و گردوغبار واحدهای سنگ‌کوبی‌اش و معادن تولید شن و ماسه اطراف باعث تشدید آلودگی آن می‌شوند.

  • یک‌سوم روزهای شهرری آلاینده بوده است

برخورد با واحدهای آلاینده برای رعایت اصول زیست‌محیطی در حالی مطرح می‌شود که هنوز بسیاری از واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک فاقد سیستم‌های هوشمند بک‌فیلتر، سیستم‌ مه‌پاش‌ها برای دستگاه‌های سنگ‌شکن هستند و پایش درستی از خروجی فاضلاب آنها صورت نمی‌گیرد.

بسیاری از صنایعی که احتراق ساکن دارند، تحت معاینه‌ فنی و بازرسی‌های مستمر قرار نمی‌گیرند. به همین‌خاطر است که اطلاعات برداشت شده ۳۰روزه پس از ۱۵فروردین تاکنون از هوای شهرری نشان می‌دهد که یک‌سوم روزهای این نقطه از تهران، آلوده بوده است. جالب اینجاست که این آلودگی به افزایش ذرات ۲٫۵میکرون ارتباط داشته و روز ۲۲فروردین شاخص کیفیت هوا با عدد ۱۵۳به حد ناسالم رسید. پیش‌بینی‌ها هم از روند صعودی شاخص آلودگی هوا در شهرری حکایت می‌کند تا جایی که امروز مرز اضطرار را رد خواهد کرد و کیفیت هوا برای همه گروه‌های سنی و شهروندان در منطقه ۲۰ناسالم است.

  • افزایش صنایع آلاینده

آنطور که معاون پایش و نظارت اداره کل محیط‌زیست استان تهران اعلام کرده سال گذشته ۱۰هزار واحد صنعتی از نظر میزان آلودگی‌های مختلف، پایش شده‌اند و با ۴۴۲واحد برخورد شد. به گفته رستگاری از این تعداد واحد آلاینده ۱۴۱ واحد به‌خاطر آلایندگی هوا، ۲۰۲ واحد به‌منظور پساب صنعتی و ۱۷۸ واحد به‌خاطر آلودگی پسماند شناسایی شدند که برخی از این واحدها از منظر ۲ آلایندگی هوا و پساب صنعتی یا پساب صنعتی و آلودگی پسماند مورد پایش قرار گرفتند.

آمار ۴۴۲واحد صنعتی متخلف درصورتی اعلام می‌شود که در سال ۹۴، از میان کل واحدهای صنعتی ۲۳۵واحد محیط‌زیستی آلاینده در تهران شناسایی شده بودند. این نشان می‌دهد که سیاست‌های اتخاذی برای کاهش آلودگی صنایع و درنظر گرفتن طرح‌های حمایتی و تشویقی از آنها برای رعایت اصول زیست‌محیطی جوابگو نبوده است.

جدول

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.