آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

پیامدها و فرصت های اراضی قهوه ای زیر ذره بین نگاه دبیر شورایاری محله ابن بابویه- شهید غیوری


7b810430-ce46-4243-a8a0-1f8e61519116
به گزارش راگانیوز  ؛ “مسعود امان الهی” دبیرشورایاری و هیات امنا محله ابن بابویه –شهید غیوری منطقه ۲۰ تهران  با اشاره به یکی از شاخص ترین مشکلات مناطق حاشیه ای و جنوبی کلان شهر تهران گفت: تهران یکی از استان هایی است که به دلیل پراکنده رویی شهری دارای زمین های قهوه ای بسیار است  وافزایش مهاجرت ها در پی رشد سریع شهرنشینی و انبوه سازی ها صورت گرفته در اطراف محلات مسکونی مرکزی منطقه ۲۰ (شهرری) ،  باعث شده که بسیاری از اراضی صنعتی و کشاورزی همزمان با توسعه شهری در داخل محلات قرار گیرد .

ازسوی دیگر، غیرفعال و متروکه بودن و در برخی موارد آلاینده سازی اراضی مذکور در مرکزیت محله ها دلیلی ، برای  نزول کیفیت زیست محیطی و ارزش زمین و املاک و بروز آسیب ها اجتماعی می شود.

در صورتی که می توان با تغییر کاربری این اراضی بلااستفاده و غیرفعال ((اراضی قهوه ای)) ،هکتارها زمین را از مناسبترین تاسیسات و خدمات شهری برخوردار و گامی بلند در تسریع روند توسعه پایدار برداشت.

عضو هیئت رییسه شورایاران منطقه ۲۰ با اشاره به پیشینه موقعیت جغرافیایی محله ابن بابویه –شهید غیوری  منطقه ۲۰ افزود: این محله با بیش از ۱۷۰۰۰ نفر جمعیت از محلاتی است که همزمان با توسعه شهری ،میزبان جمعیت کثیری از شهروندان بوده است . وجود نخستین  قبرستان شهرری “ابن بابویه” (حدود۱۰ هکتار) ، وجود گاراژ ها جوکار و ایمان و ابوذر  (حدود ۲۰هزار متر ) سبب پراکنده رویی و کاهش انسجام اجتماعی ، امنیت اجتماعی و کیفیت کالبدی و کمک به زوال محله شده است .

در حالیکه از رویکرد دیگر می توان با تغییر کاربری این اراضی صنعتی بلااستفاده،  امکان جبران کمبود ها و سرانه ها شهری و محلی، خلق فرصت ها جدید شغلی ،توسعه زیرساخت ها شهری شامل : تاسیسات فیزیکی و سازمانی نظیر امکانات حامل های انرژی (برق ،آب و گاز) ، مراکز ورزشی و تفریحی ، مراکز بیمارستانی و سایر مراکز خدماتی هستند که در خدمت مردم شهر قرار گیرند را فراهم آورد  .

به طوریکه که با توجه به شعاع عملکرد این مراکز ، تمامی سطح محله و محلات همجوار بتوانند از این امکانات استفاده کنند. و از سوی دیگر با حذف کاربری های مزاحم (گاراژ ها) می توان کیفیت زندگی  و احساس تعلق در محله را ارتقاء بخشید و میل به زندگی را افزایش داده و مانع پراکنده رویی و سبب گسترش شهر بطور افقی شد . در انتها ضمن تشکر از شهردار محترم منطقه ۲۰، جناب آقای مهندس صفوی از مدیریت شهری مربوطه  درخواست می شود بنابر صلاحدید کارشناسان ، نسبت به تغییر کاربری اراضی فوق اقدامات لازم را به اجرا دربیاورند  تا با ساماندهی این ملک در پهنه قهوه ای شهر، بتوانیم سرانه های مورد نیاز محله را  در راستای نیاز محله و جلب رضایتمندی شهروندان  افزایش دهیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.