آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

پیشروی سریع روسری ها پس از مدت ها عقب نشینی

 در اهمیت فریضه امر به معروف و نهی از منکر باید به قیام اباعبدالله در کربلا اشاره کرد که برای رسمیت این سند با خون خود پای صفحه را امضاء کرد. امام حسین(ع) هدف خود را از نهضت عاشورا برپایی امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد و فرمود: من از مدینه شهر جدم پیامبر(ص) خارج شدم برای اینکه به سیره و روش پیامبر(ص) و پدرم علی(ع) عمل نموده و اقامه امر به معروف و نهی از منکر کنم.

در قرآن کریم نیز در آیه های فراوانی به فریضه امر به معروف و نهی از منکر اشاره شده است که دلیل بر اهمیت این موضوع دارد.

حضرت امام محمد باقر(ع) نیز می فرماید: «ان الامر بالمعروف و النهی عن المنکر فریضه عظیم بها تقام الفرائض …» ‌یعنی امر به معروف و نهی از منکر واجب عظیم و بزرگی است که پابرجایی سایر واجبات به آن بستگی دارد.

برای محقق شدن امر به معروف باید به دنبال بهترین و مؤثرترین راهکارها و شیوه های عملی باشیم؛ یکی از تأثیر گذارترین شیوه ها در امر به معروف و نهی از منکر احترام به شخصیت افراد است، نرمخویی و محبت یکی دیگر از شیوه های مهم و مؤثر در امر به معروف و نهی از منکر، است؛ خصلتی که بنا به تصریح قرآن کریم موفقیت پیامبر(ص) مرهون آن بوده است.

مقام معظم رهبری هم در راستای اهمیت این فریضه فرموده اند: «همه، امر به معروف و نهی از منکر کنند، نهی از منکر کنید، این واجب این مسئولیت شرعی شماست امروز مسئولیت انقلابی و سیاسی شما هم هست.

امر به معروف و نهی از منکر با رعایت شرایط آن یک تکلیف شرعی عمومی برای حفظ احکام اسلامی و سلامت جامعه است.

اگر موضوع و شرایط امر به معروف و نهی از منکر محقق باشد، تکلیف شرعی و وظیفه واجب اجتماعی و انسانی همه مکلفین است و حالتهای مختلف در آن تأثیر ندارد.

ایشان در جایی دیگر از امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک واجب فراموش شده نام برده و فرموده اند: جوانان در محیط خودشان امر به معروف و نهی از منکر کنند چرا این واجب در جامعه اسلامی هنوز اقامه نشده است.

روز عاشورا در آستان مقدس شیخ صدوق(ره) محله ابن بابویه، نوحه خوان هیات حسینیه سجادیه محله چشمه علی شهرری با استفاده از فضای مناسب و روحانی این محل، با اشاره به تشییع پیکر تازه تفحص شده ۱۳۵ شهید دوران دفاع مقدس و با استناد به آیات قرآن تصریح کرد: شهدا زنده هستند و بر اعمال و رفتار ما ناظرند، او به نرمی خواهران را به حفظ حجاب دعوت کرد و به دنبال آن بسیاری از بانوان به آرامی روسری خود را جلو کشیدند و ظاهر خود را آراستند.

علی اشرف خانلری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.