آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

«چشمه علی» جانی دوباره می گیرد

به گزارش راگانیوز، بیش از یک سال پیش، هشدارها برای عبور مترو از محدوده‌ تاریخی شهرری مطرح شدند، خطی که نخست مسیر “برج طغرل”، قبرستان “ابن‌بابویه”، “دژ رشکان” و “محوطه چشمه علی” را دور زد تا از بروز هر گونه آسیبی به این محوطه‌های تاریخی جلوگیری کند، اما بعد از مدتی خبر رسید، دِبی آب در چشمه علی شهرری پایین‌تر می‌رود و حتی یکی دو بار هم آب چشمه خشک شده است.

این قطعی آب تا پایان کار مترو در محدوده‌ی چشمه علی شهرری همچنان ادامه‌دار بود؛ هر چند در طول کمتر از دو ماه دو مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران به دستور علی‌اصغر مونسان، معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث‌ فرهنگی و گردشگری به این محوطه تاریخی رفتند و شخصا از محوطه‌ چشمه علی بازدید کردهو همان‌جا اعلام کردند که نامه‌نگاری‌ها برای توقف پروژه‌ مترو تا بررسی تکمیلی کارشناسان برای پی بردن به علت خشک شدن آب چشمه علی ادامه‌دار خواهد بود.

پروژه‌ای ادامه‌دار که تا زمان حضور کارگاه مترو در محدوده‌ی چشمه علی آب را به منطقه برنمی‌گرداند.

هر چند دستورها از ۱۲ اسفند سال گذشته مبنی  «توقف عملیات عمرانی مترو تا بازگشت خروجی آب چشمه به شرایط اولیه و ارایه یک راهکار کارشناسی از طرف شرکت مترو بود.»

حالا بعد از گذشت بیش از یک ماه از آخرین دستورِ دلارو بزرگ‌نیا، آخرین مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران تا امروز مترو بالاخره اعلام کرده بود که آب این چشمه‌ی‌تاریخی – طبیعی تا یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشتبه چشمه برگردانده می‌شود.

او شنبه ۲۹ اردیبهشت به ایسنا گفت:  مدیران مترو مدعی‌اند از فردا آب به چشمه برمی‌گردد و حتی بیشتر هم می‌شود. آن‌ها گزارشی از مطالعات دانشگاهیان انجام داده بودند که نتیجه‌ی آن ناشی ازاین بود که آسیبی به سفره زیرزمینی این محدوده وارد نشده است، فقط رگه‌های اتصال آب راه دیگری را پیدا می‌کنند و به چشمه باز می‌گردند.

به گفته‌ی وی، به واسطه‌ی دور شدن مسیر خط ۶ مترو، هیچ آسیبی به این محوطه‌ی تاریخی وارد نشده است.

امیر مصیب رحیم‌زاده، مدیر اداره میراث فرهنگی شهرری، بعد از گذشت زمان تعهد مسئولان خط ۶ مترو به ایسنا اظهار کرد: روزگذشته یک شنبه ۳۰ اردیبهشت قدری آب چشمه برگشت، اما بازگشت همه‌ی آب به مدت زمان نیاز دارد.

او ادامه داد:‌ در صحبتی که با مسئول خط ۶ مترو داشتم، وی اطمینان داد که کارشناسان دو دانشگاه بهشتی و تهران تائید کردند که پس از پایان بررسی‌ها،آب چشمه به طور کامل برمی‌گردد.

وی با بیان این‌که آب چشمه علی حدود ۱۲ روز به طول کامل خشک شده بود، افزود: تا امروز آب به بخش جنوبی چشمه برگشته است، اما هنوز بخش شمالی آن به زمان نیاز دارد.

به گفته‌ی او، بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان زمین‌شناسی و هیدرولوژی آب دانشگاهی صورت گرفته است و نیازی به حضور کارشناسان میراث فرهنگینبوده است، اما بعد از پایان بررسی‌ها مشاوران ذی‌صلاح میراث فرهنگی نیز این طرح را تائید کرده و میراث‌فرهنگی هم نسبت روی آن نظارت دارد.

رحیم‌زاده با بیان این‌که کار خط شش مترو در این محدوده متوقف شده، بنابراین آب به چشمه در حال بازگشت است، اظهار کرد: قاعدتا باید کار شرکت مترو تمام و سپس پروژه متوقف می‌شد تا آب به چشمه برگردانده شود، میراث فرهنگی یکی از دستگاه‌هایی است که منتظر بازگشت آب کامل به چشمه بوده است.

ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.