آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

کاسبی که هنوز نسیه دادن را فراموش نکرده است

به گزارش راگانیوز،  پیدا کردن آدرسش در این شلوغی سخته شده، از خدا می‌خواستم دکانش را جابه جا نکرده باشد. دانش‌آموز که بودم هر روز از راه مدرسه با بچه‌‌ها از جلوی درب مغازش رد می‌شدیم و سلام می‌کردیم و همیشه با مهربانی جواب ما را می‌داد.

یاد دارم وقتی فرزندش شهید شد، با وجود اینکه از دورن شاید ناراحت بود اما به هیچ عنوان در ظاهر نشان نمی‌داد. همان مسیر همیشگی دوران کودکی خود به سمت مغازه‌اش را در پیش گرفتم، از دور یک پیرمرد مسن سال را دیدم که بر روی صندلی کنار دکان کاسبه دوران کودکیم نشسته و کتاب می‌خواند.

نزدیک‌تر که شدم دیدم  خود حاج اسماعیه، چشماش خوب می‌دید اما به یادش نمی‌آید که یک زمانی مشتری ثابتش بودم؛ اهالی و قدیمی‌های خیابان پیلغوش در محله شهدا(اقدسیه) شهرری، حاج اسماعیل تقوی راد که حدود ۶۰سال است به عنوان کسبه‌ای خوش اخلاق، منصف و متدین می‌شناسند.

مغازاش در کوچه‌ای مزین به نام پسر ۱۸ساله شهیدش «مهدی تقوی راد»، از همرزمان شهید چمران بود.  ۳۹سال پیش مهدی بعد از آخرین خدافظی با پدرش راهی مناطق عملیاتی پاوه شد و در همان جا به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

حاج اسماعیل که حالا ۸۷ سال از عمرش می گذرد هر روز مانند همان دوران قدیم  با توکل به خدا و در پی‌کسب روزی حلال، کرکره مغازه را بالا می‌دهد تا خوار و بار اهالی محله را تامین کند.مغازه ای که خیلی سال پیش در آن اقلام عطاری نیز وجود داشت.

حاج اسماعیل اصالتا از قدیمی‌های شهرری و محله نفرآباد می‌باشد که سال‌هاست در محله شهدا(اقدسیه) سکونت دارد و اوقات فراغت از کار را در کنار همسر و خانواده، مطالعه کتاب، قرائت  قرآن و حضور در مسجد صاحب الزمان(عج) که در نبش کوچه قرار دارد، می‌گذراند.

ایشان علاوه براینکه پدر شهید هستند، عموی شهید نصرالله تقوی راد و نوه عموی شهید قاسم سبزعلی نیز می‌باشد و به گفته خودش هر چند وقت یک بار برای رهایی از غم فراق و دلتنگی‌های پدرانه بر سر مزار مهدی،  می‌رود و به او اشک چشمانش را هدیه می‌کند.

اهالی محل حال اسماعیل را به عنوان یک کاسب منصف می‌دانند؛  مردم محل می‌گویند: حاج اسماعیل علاوه بر اینکه قیمت اجناس خود را منصفانه می‌دهد، به نیازمندان و افراد کم بضاعت کمک فراوانی می‌کند.

آن‌ها می‌گفتند: اگر کسی از حاجی جنسی را نسیه می‌برد، حاج اسماعیل پیگیر نبود که آیا پولش را برمی‌گرداند یا نه، به کسی سخت نمی‌گیرد.

امروزه کم نیستند کاسبانی که مانند حاج اسماعیل با درک شرایط اقتصادی به مردم سخت نمی‌گیرند. در گزارشات بعدی به سراغ کسبه دیگری که نوسانات ارز و سکه بر کاسبی آن‌ها تاثیر نمی‌گذارد می‌رویم.

 

 

انتهای پیام/تهران نیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.