کسانی که کافر میشوند ظلم هم میکنند / تفاوت «هدایت خاص» و «هدایت عام» از منظر قرآن
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) گفت: کسانی که کافر میشوند ظلم هم میکنند زیرا ظلم و کفر با هم پیوند دارد.
به گزارش راگانیوز آیتالله محمد محمدی ریشهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در تفسیر سوره حمد این هفته اظهار کرد: همه ما در نمازهای پنجگانه از خداوند طلب هدایت به راه راست راداریم که هدایت دو نوع عام و خاص دارد.
وی افزود: در هدایت عام خداوند همه انسانها را به راه راست هدایت میکند اگر شخصی از هدایت عام بهره برده و وقتی به این نوع هدایت الهی عمل کرد خداوند او را شامل هدایت خاص خود میکند اما کسانی که از هدایت عام الهی بهره نگیرند از هدایت خاص الهی نیز بیبهره میمانند.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با اشاره به موانع بیبهره ماندن شخص از هدایت الهی عنوان کرد: نخستین مانع در بیبهره ماندن از هدایت الهی پیروی از هوای نفس است کسی که پیرو هوای نفس باشد نمیتواند در راه صراط باقی بماند.
وی با اشاره به مانع دیگر بیبهره ماندن از هدایت الهی بیان کرد: یکی دیگر از موانع بیبهره ماندن از هدایت الهی ظلم کردن است، ظلم از ورود انسان به صراط مستقیم جلوگیری میکند.
آیتالله ریشهری درباره مانع دیگر بیبهره ماندن از هدایت الهی گفت: کفر یکی دیگر از موانع بیبهره ماندن از هدایت الهی است زیرا کفر نادیده گرفتن حق است کافر تلاش میکند حق را کتمان کرده و نادیده بگیرد کسانی که از کفر استقبال میکنند عذاب الهی در انتظار آنها است.
کافر از هدایت الهی بیبهره است
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) درباره کافر تصریح کرد: کافر کسی است که منافع دنیایی خود را به آخرت ترجیح داده است و خداوند کسانی را که منافع دنیایی خود را به آخرت ترجیح دهند از هدایت خاص خود محروم میکند کافر با اینکه راه راست را که حق است پیدا کرده اما آن را نادیده میگیرد به همین دلیل خداوند او را از هدایت ویژه خود محروم میکند.
وی با اشاره به پیوند کفر و ظلم عنوان کرد: کسانی که کافر میشوند ظلم هم میکنند زیرا ظلم و کفر با هم پیوند دارند وقتی کسی صدقه با منت دهد در واقع عمل خود را با ظلم همراه کرده و صدقه او باطل میشود ظالم و کافر قبل از هر کس به خود ظلم میکنند.
آیتالله ریشهری با اشاره به اینکه کفر مایه اضلال است اظهار کرد: کفر سبب گمراهی میشود کسانی که میخواهند دعای “اهدنا الصراط المستقیم” آنها در نماز مستجاب شود باید از کارهایی مانند کفر اجتناب کنند.
وی با برشمردن اشکال مختلف کفر چون کفر از روی جهل، کفر عملی، کفر نعمت و کفر معصیت اظهار کرد: در کفر جهلی انسان ندانسته هدایت الهی و آخرت را منکر میشود و معتقد است که صرفاً این دنیا وجود دارد اما در کفر عملی مانند فرعونیان در مقابل موسی میایستد، فرد قبول دارد هدایت الهی و آخرت حق است اما بهصورت عملی آن را منکر میشود.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) خاطرنشان کرد: در کفر نعمت نیز انسانها نعمتهای الهی را نادیده گرفته یا درباره آن نعمتها اسراف میکنند اما در کفر معصیت شخص به بخشی از دستورات الهی ایمان آورده و بخش دیگری را قبول نکرده و از آن سرباز میزند.
انتهای پیام/ ب