آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

کمبود آب کشاورزی مهمترین معضل روستای تقی آباد ری/ تنها امکانات درمانی این روستا یک خانه بهداشت است

به گزارش راگانیوز ، شهرستان ری از نظر تقسیمات کشوری دارای پنج بخش است. بخش مرکزی شهرستان ری که در سال ۱۳۱۶ ایجاد شده، دارای دو دهستان و ۱۲ روستا است؛ از شمال به بزرگراه آزادگان، از جنوب به تقاطع ایران ترانسفو در جاده قدیم قم، از غرب به اتوبان صالح آباد و از شرق به بزرگراه امام رضا(ع) منتهی می شود.

آلودگی شدید محیط زیست منطقه به دلیل استقرار صنایع سنگین آلاینده بزرگ کشور از جمله کارخانه سیان تهران، کارخانه ذوب فلزات فجر و چندین مجتمع صنعتی و دیگر عوامل تشدید کننده آلودگی محیط زیست هستند. وجود واحدهای آلاینده کوچک و سوزاندن ضایعات در حومه روستاها برآلایندگی می افزاید.

خروج فاضلاب صنعتی آلوده به سرب کارخانه ذوب فلزات و ورود به کانال انتقال آب کشاورزی و عبور سالانه ۸۵۰ میلیون متر مکعب فاضلاب و آبهای سطحی تهران باعث ایجاد فرسایش در منابع خاک و آلودگی آبها و سفره های زیرزمینی می شود.

روستاهای شهرری علیرغم قدمت تاریخی زیادی که دارند با معضلات جدی مواجه هستند چراکه روند رسیدگی به مشکلات مردم این مناطق به کندی پیش می رود. طی بازدیدی که از این روستاها داشتیم این بار به روستای تقی آباد رفته و با اهالی آن گفتگو کردیم که مهمترین مشکلات آنها به شرح زیر است.

روستای تقی آباد

روستای تقی آباد حدود ۲۵۰سال پیش بنا شده و فاصله آن تا مرکز شهرری یک کیلومتر است.

این روستا با وجود قدمت بالا، دارای مشکلات فراوانی است که اهالی آن ادعا می کنند امکانات این روستا پیشرفتی نداشته است.

تعدادی از ساکنان روستای تقی آباد اظهار داشتند: تنها امکانات درمانی این روستا یک خانه بهداشت است که ساختمان آن فرسوده و غیر مجهز است، هفته ای یک روز باز بوده و یک پزشک در آن به فعالیت می پردازد و بقیه روزهای هفته تعطیل است و در آن یک روز به دلیل تعداد زیاد مراجعه کنندگان، امکانات محدود و فرصت کم نتیجه مطلوب حاصل نمی شود؛ پس از یک هفته منتظر ماندن، خدمات بهداشتی درمانی کافی ارائه نمی شود.

تقی آباد توسط دهیاری اداره می شود و هنوز طرح هادی روستایی که توسط بخشداری به روستاها ابلاغ می شود، در آن اجرا نشده است و لذا رسیدگی به موانع و معضلات این روستا با مشکل مواجه شده است.

با اینکه شغل اصلی بیشتر ساکنان کشاورزی است و ۲۷۰ هکتار زمین کشاورزی در این روستا وجود دارد، آبیاری اراضی با مشکل روبروست.

کشاورزان این روستا با بیان اینکه ۳۸۰متر بر ثانیه آب قنات داریم، گفتند: اداره آب و فاضلاب آب قنات روستای ما را به سمت مشیریه هدایت کرده است در حالی که خودمان برای آبیاری با کمبود آب مواجه هستیم ولی آب ما را به مناطق دیگر می فروشند.

کشاورزان ادامه دادند: شهرداری در ۱۵متری قنات، چاه عمیق آب حفر کرده و توسط آن پارک جنگلی توسکا را آبیاری می کند که یکی دیگر از دلایل کم آبی در این روستا می باشد.

۴۰هکتار از این اراضی قابلیت کشت گلخانه ای دارد که کشاورزان روستای تقی آباد از طریق اداره جهاد کشاورزی پیگیر انجام این موضوع هستند.

نداشتن سند ملکی، بافت فرسوده، نبود روشنایی در معابر و به خصوص خیابان شهید ترابی، احداث ایستگاه مترو در مسیر قنات از دیگر مشکلاتی است که ساکنان این روستا ذکر کردند.

براساس این گزارش روستای تقی آباد در حریم شهرداری تهران واقع شده است و لذا ساخت و ساز، واگذاری انشعابات و … در محدوده این روستا، مشکلاتی برای ساکنان آن به وجود آورده است.

انتهای پیام/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.