آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

گفتمان اقتصاد مقاومتی گفتمان پیشرفت همراه با عدالت است/ رشد و توسعه وظیفه آحاد جامعه

خبرگزاری فارس: گفتمان اقتصاد مقاومتی گفتمان پیشرفت همراه با عدالت است/ رشد و توسعه وظیفه آحاد جامعه

به گزارش راگانیوز ، نهاوندیان ظهر امروز در همایش تخصصی نقش زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار که با حضور شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در سالن همایش‌های فدک مجموعه فرهنگی ورزشی فاطمه‌الزهرا (س) شهرری برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و شهدا و تبریک هفته دولت اظهار داشت: هفته دولت در عین حال که فرصتی برای تقدیر از خادمان مردم است بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب فرصتی برای ارزیابی عملکرد مسؤولان و دستگاه‌های اجرایی است.

وی با تشریح ملاک‌های ارزیابی گفت: هر ارزیابی ملاکی دارد یک موقع هدفی را برای خودمان تعریف می‌کنیم و قطعاً باید ارزیابی ما بر اساس ارزیابی هدفمان صورت گرفته و هدفمند باشد.

رئیس دفتر رئیس جمهور ضرورت پیشرفت را مظروف و میزان پیشرفت را ملاک ارزیابی دانست و خاطرنشان کرد: باید در ارزیابی به این نکته توجه داشته باشیم که هر چقدر به هدفمان نزدیک شده باشیم نمره مثبت و هر چقدر از آن دور شده باشیم نمره عملکردمان منفی است.

*رهبر انقلاب بر رشد پویا تأکید فرمودند

وی با اشاره به اینکه گاهی اصل پیشرفت مورد قبول برخی نیست، خاطرنشان کرد: اصل رشد پویاست، این روزها در ارتباط با اقتصاد مقاومتی خیلی صحبت می‌شود اما متأسفانه به رشد پویا که در پیشانی سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب به آن تأکید فرمودند کم‌ توجه می‌شود.

*میزان رشد کشور بر اساس سند چشم‌انداز سالانه 8 درصد است

نهاوندیان با اشاره به سند چشم‌انداز 20 ساله کشور گفت: بر اساس سند چشم‌انداز 20 ساله کشور متوسط رشد کشور سالانه 8 درصد است اما بر اساس بررسی‌ها رشد کشور در نیمه نخست 20 سالی که سند چشم‌انداز آن تدوین شده است میزان رشد کمتر از 2.7 درصد است.

وی بیان داشت: بر اساس سند چشم‌انداز توسعه کشور ایران اسلامی باید پس از 20 سال در حوزه اقتصاد و فناوری رتبه اول را داشته باشد.

رئیس دفتر رئیس جمهور تأکید کرد: برای تحقق این مهم باید سرعت رشد و توسعه کشور بیشتر از سایر کشورها باشد تا هم پیشرفت داشته باشد و هم جبران گذشته باشد تا بتوانیم به رشد پویا دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: متأسفانه عده‌ای حرکت دایره‌ای را با رشد پویا اشتباه می‌گیرند.

نهاوندیان سرعت در رشد را مهم دانست و تأکید کرد: انسجام و همبستگی و هم‌افزایی از ملزومات رسیدن به رشد پویا است.

وی ادامه داد: حرف زدن و شعار دادن رشد پویا را محقق نمی‌کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: گاهی با حاشیه پردازی انرژی روحی جامعه صرف امور بیهوده می‌شود و ذهن افراد درگیر امور بی‌فایده شده و در پایان روز کاری پیش نمی‌رود.

سرپرست نهاد ریاست‌ جمهوری با اشاره به تلاش‌های دولت در حوزه تولید و صنعت عنوان کرد: واحدهای تعطیل با فضایی که پس از برجام با رفع تحریم‌ها و کاهش هزینه تولید و نیز انتقالات ارزی فراهم شده، در حال بازگشت به مدار تولید هستند.

وی در ادامه از برخی سیاه‌نمایی‌ها انتقاد کرد و افزود: ضریب امید به آینده با آغاز به کار دولت یازدهم در جامعه رشد کرد اما برخی افراد با سیاه نمایی و پاشیدن بذر یأس و ناامیدی، می‌خواهند به امید مردم لطمه بزنند که این افراد دوستان ملت نبوده و با برخی صداهای بیگانه هم‌نوا هستند.

نهاوندیان در تشریح عملکرد دولت یازدهم طی سه سال گذشته بیان داشت: دولت یازدهم ایجاد بستر و فرصت‌سازی برای پیشرفت را وظیفه اصولی خود می‌داند و معتقد است که نباید همه کارهای عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی توسط دولت اجرا و کنترل شود بلکه باید زمینه مشارکت همه مردم از جمله زنان در فعالیت‌ها ایجاد شود.

وی ایجاد زمینه اشتغال برای 300 هزار نفر و اضافه شدن آنها به جمعیت شاغلان کشور را از دیگر فعالیت‌های دولت یازدهم برشمرد و تأکید کرد: طی هشت سال مسؤولیت دولت نهم و دهم 10 فراهم شد، بعضاً در برخی سال‌ها تعداد اشتغال‌زایی بیشتر بود اما در برخی سال‌ها میزان بیکاری افراد بیشتر شد.

نهاوندیان خاطرنشان کرد: افزایش نرخ مشارکت در دولت یازدهم، افزایش رشد اقتصادی کشور از منفی 6 درصد به مثبت 4.4 درصد و رشد 44 درصدی تسهیلات بانکی با پرهیز از اعطای وام‌های لحظه‌ای و بی‌نتیجه از دیگر اقدامان دولت یازدهم طی سه سال اخیر است.

وی با اشاره به بازه زمانی تعطیلی برخی واحدهای تولیدی و صنعتی عنوان کرد: بر اساس بررسی صورت گرفته باید گفت که 60 درصد واحدهای تولیدی کشور در بازه زمان سال 88 تا 91 تعطیل شدند.

نهاوندیان با اشاره به اینکه چند روز قبل صدا و سیما گزارشی در ارتباط با تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی پخش کرد، گفت: متأسفانه در گزارش‌‌هایی که در ارتباط با تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی از صدا و سیما پخش می‌شود به این اشاره نمی‌شود که واحدهای تولیدی کشور چه زمانی تعطیل شدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.