آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

۸۷۰۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی در استان تهران وجود دارد

به گزارش راگانیوز ؛ محمد عبدالملکی روز چهارشنبه در جلسه ستاد بازآفرینی شهری در محل فرمانداری شهرری اظهارداشت: حدود پنج هزار و ۵۰۰ هکتار از این سکونتگاه های غیررسمی در شهر تهران و سه هزار و ۲۰۰ هکتار در دیگر شهرهای استان قرار دارد.
وی تصریح کرد: این سکونتگاه های غیررسمی در حدود ۱۴ درصد از ۷۹ هزار هکتار سکونتگاه موجود کشور را شامل می شوند.
سکونتگاه‌های غیررسمی به مناطقی گفته می‌شود که مهاجران روستایی یا طبقه محروم جامعه شهری را در خود جای داده یا خارج از برنامه‌ریزی رسمی و قانونی توسعه شهری، عمدتا بدون مجوز در درون یا خارج از محدوده قانونی شهرها به وجود آمده است.
فقدان سند مالکیت رسمی و محرومیت از خدمات و زیرساخت‌های شهری از شاخص‌های این سکونتگاه‌ها به شمار می رود.
عبدالملکی در ادامه با بیان اینکه حدود ۶ هزار هکتار از فضاهای استان را بافت فرسوده و ناکارآمد میانی و تاریخی تشکیل می دهد، افزود: سه هزار و ۲۰۰ هکتار آن در شهر تهران و حدود دو هزار و ۸۰۰ هکتار در شهرستان های استان تهران واقع شده است.
وی عنوان کرد: این مقدار بافت فرسوده در استان هفت وهفت دهم درصد مساحت بافت های میانی کشور را شامل می شود.
عبدالملکی با بیان اینکه حدود چهار و نیم میلیون نفر از مردم استان در بافت فرسوده شهری و روستایی سکونت دارند عنوان کرد: دو و نیم میلیون نفر از جمعیت شهر تهران و دو میلیون نفر از جمعیت دیگر شهرهای استان در بافت فرسوده ساکن هستند.
وی اظهارداشت: باقر شهر، کهریزک و حسن آباد از شهرهای شهرستان ری به شمار می روند که در زمینه بافت های فرسوده باید مورد ارزیابی قرار گیرند.
رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان تهران تصریح کرد: باقرشهر با مساحت شهری ۵۴۱ هکتار به لحاظ وسعت محدوده شهری در رتبه ۳۷ استان قرار دارد که در حدود ۸۰ هکتار آن در بافت فرسوده است.
وی گفت: مساحت شهری کهریزک نیز یکهزار و ۹۳۳ هکتار است که ۱۴ هکتار بافت فرسوده را از آن خود کرده است و از نظر سکونتگاه های غیر رسمی جایگاه سی ام را در میان شهرهای استان دارد.
رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان تهران اضافه کرد: همچنین شهر حسن آباد با یکهزار و ۵۳۵ هکتار مساحت شهری دارای ۲۲ هکتار بافت فرسوده است.
وی گفت: بر اساس ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه، مقرر شده دولت حدود دو هزار و ۷۰۰ محله را در کشور به عنوان محله بافت فرسوده شناسایی کند.
عبدالملکی با بیان اینکه دولت باید سالانه ۱۰ درصد از محلات فرسوده را بازآفرینی کند افزود: باید در ۲۷۰ محله در قالب بازآفرینی شهری اقدامات لازم انجام شود تا در افق ۱۰ ساله دو هزار و ۷۰۰ محله مورد بازآفرینی قرارگیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.