آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

104 میلیون جلد کتاب در کتابخانه های مدارس کشور

به گزارش راگا نیوز ، دفتر اطلاع رسانی و روابط عمومی مدیریت آموزش و پرورش ناحیه یک ری، مهدی علی اکبرزاده، مدیر کل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش، در این آئین، ضمن گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی و برگزاری بیست و سومین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و هجدهمین دوره برگزاری 50 هزار نمایشگاه در50هزار مدرسه گفت: در این هفته، دانش آموزان بوی کتاب تازه را در مدرسه استمشام خواهند کرد و از تازه های نشر متناسب با سن و سال خودشان آگاه می شوند .

وی ادامه داد: در همین راستا، تفاهم نامه ای با وزرات ارشاد منعقد شد که تا پایان سال تحصیلی در دو مرحله اجرا خواهد شد .

این مقام مسئول، ضمن اشاره به آمارهای موجود در زمینه کتابخانه های کلاسی و آموزشگاهی مدارس گفت: کتابخانه های کلاسی در سال گذشته 122 هزار باب بوده است که با رشد 27 درصدی، امسال به 155 هزار کتابخانه افزایش پیدا کرده است و کتابخانه های آموزشگاهی در مقطع ابتدایی، از مجموع 16 هزار و 200 باب کتابخانه، به مجموع 34 هزار کتابخانه آموزشگاهی ابتدایی رسیده ایم که رشد 108 درصدی را رقم زده است .

وی ادامه داد: در مقطع متوسطه دوره اول نیز با رشد 57 درصد، از تعداد 11 هزار کتابخانه آموزشگاهی، این رقم را به تعداد 18 هزار و 500 کتابخانه رسانده ایم و در مقطع متوسطه دوره دوم نیز با 27 درصد رشد، مجموع کتابخانه های مدارس از 13 هزار باب به 17 هزار باب رسیده است .

علی اکبرزاده، ضمن اشاره به تعداد کم کتاب در مدارس کشور، گفت: وظیفه کتابداری مدارس را دانش آموزان عزیز، با هدایت مربیان و مسئولین مدرسه به عهده گرفته اند که این امر روحیه مشارکت دانش آموز در امور مدرسه را تقویت می کند .

در همین راستا، علی اکبر زاده اضافه کرد: در سال تحصیلی 95-1394 تعداد 22 هزار نفر به عنوان کتابدار مشغول به کار هستند که با توجه به تجهیز کتابخانه های مدارس، تعداد کتاب های موجود در کتابخانه های مدارس کشور از مرز 104 میلیون جلد گذشت.

این مقام مسئول در کنار تجهیز کتابخانه های مدارس، از برنامه ریزی هایی برای مشارکت خیرین در حوزه توسعه کتابخانه های مدارس خبر داده و در ادامه گفت: در حال حاضر از طریق خیرین، کتاب هایی در مقاطع مختلف، به مدارس مختلف، در حال و ارسال است.

وی در ادامه با اشاره به این که آئین تجلیل از مؤلفان برتر هم زمان در هفته کتاب در سراسر کشور برگزار می شود، افزود: هم زمان با برگزاری هفته کتاب، همایش تجلیل از مؤلفین فرهنگی، دانش آموزان مؤلف و مروجان عرصه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کلیه استان های کشور برگزار می شود .

وی همچنین در پایان، ضمن اشاره به این که امیدواریم در سال آینده در آئین تقدیر از نوقلمان دانش آموز، تعداد آنان افزایش پیدا کرده باشد و در این آئین از کتب منتشر شدۀ آنان رونمایی شود، اظهار داشت: این امر برای وزارت آموزش و پرورش در سال زیبای همدلی و هم زبانی در عرصه فعالیت های دولت تدبیر و امید افتخاری بزرگ است و ما باید همواره بکوشیم تا این فعالیت ها را نشان دهیم، به تصویر بکشیم و تروج کنیم و تادر آینده دانش آموزان و فرهنگیانی داشته باشیم که در کنار فعالیت های آموزشی خودشان، برای مقولۀ کتاب، مطالعه و کتابخوانی ارزشی مضاعف قائل باشند .

شایان ذکر است در این آئین، از مؤلفین فرهنگی و دانش آموز، نوقلمان و مرجین کتاب تقدیر به عمل آمد .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.