آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قیام 18 دی شهرری آغاز شد

خبرگزاری فارس: مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قیام 18 دی شهرری آغاز شد

به گزارش راگانیوز ، آیین بزرگداشت شهدای قیام 18 دی شهرری با حضور جمعی از مردم مومن و شهیدپرور شهرستان ری در مصلای بزرگ آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) آغاز شد.

جمعی از مردم مومن، ولایی و شهیدپرور شهرستان ری همزمان با سالروز قیام 18 دی شهرری با حضور در این مراسم باشکوه به مقام شامخ شهدا ادای احترام می‌کنند.

عاشقان راه ایثار و شهادت از ساعت 10:30 امروز با حضور در مصلی بزرگ آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) از رشادت‌ها و فداکاری‌های پیشگامان انقلاب اسلام تجلیل کردند.

حاضران در این مراسم ضمن قرائت فاتحه و ادای احترام به مقام شامخ شهدای والامقام انقلاب اسلامی به‌ویژه شهدای قیام 18 دی شهرری با آرمان‌های والای امام راحل، شهدا و رهبر فرزانه انقلاب تجدید میثاق می‌کنند.

خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران، ائمه جمعه و جماعات، فرماندهان و مسئولان سپاه حضرت سیدالشهداء (ع) استان تهران، بنیاد شهید و امور ایثارگران،‌ مسئولان ارشد شهرستان ری و برخی از مسئولان استان تهران از جمله حاضران در این مراسم بودند.

قیام 18 دی 57 شهرری

انقلاب اسلامی در دی ماه 1357 ضمن اوج‌گیری بیشتر به موفقیت‌های چشمگیری دست یافت. نیمه اول دی ماه یکی از بحرانی‌ترین مقاطع حیات حکومت پهلوی بود. غلامرضا ازهاری، نخست وزیر دولت نظامی، به‌علت بیماری از صحنه سیاسی کشور حذف شده بود و محمد‌رضا شاه نیز به کمک مشاوران خود در پی نخست وزیری جدید بود.

امام خمینی (ره) در نیمه اول دی 1357 بر فعالیت‌های خود در نوفل‌لوشاتو افزودند و در این مقطع زمانی ایشان سیزده مصاحبه و چهار سخنرانی صورت داد و هشت پیام، حکم و نامه صادر کرد.

تظاهرات مردمی نیز در نیمه اول دی ماه افزایش یافت و با وجود سرکوب شدید مردم توسط نظامیان، تظاهرات فروکش نکرد. در نیمه دوم دی ماه نیز تحولات سیاسی فراوانی در ایران به وقوع پیوست. از جمله آن‌ها می‌توان به گسترش تظاهرات مردمی در مخالفت با حکومت محمد‌رضا پهلوی، پایان اعتصاب مطبوعات، معرفی دولت شاپور بختیار به شاه و مجلس شورای ملی، تدارک خروج شاه از کشور و سرانجام فرار وی و تشکیل شورای انقلاب اسلامی توسط امام خمینی (ره) اشاره کرد.

زمینه‌های قیام 18 دی شهرری

در هفته سوم دی ماه 1357 امام خمینی (ره) فعالیت‌های خود را در نوفل‌لوشاتو گسترش بیشتری داد. امام در 16 دی در پیامی خطاب به ملت ایران از آنان خواستند به مبارزه خود با حکومت پهلوی ادامه دهند. ایشان اطاعت از شاه را جرم دانستند. امام خمینی همچنین روز دوشنبه 18 دی 57 را برای گرامیداشت شهدای مشهد، قزوین و کرمانشاه عزای عمومی اعلام کردند. در دی ماه 57 تظاهرات پراکنده‌ای در شهرری صورت می‌گرفت که گاهی از صحن حضرت عبدالعظیم (ع) شروع و گاهی هم به صحن ختم می‌شد. تا این که جلسه مشترک روحانیت مبارز شهرری با عده‌ای از انقلابیون تشکیل گردید و مقرر شد یک راهپیمایی باشکوه روز 18 دی ماه برگزار شود تا انعکاس آن در رسانه‌ها نیز موجب تقویت حرکت مردمی سایر شهرستان‌ها شود.

روز قبل یعنی 17 دی نیز تظاهراتی در شهرری برگزار شد که به‌دنبال حمله ماموران گارد و شهربانی، حسن کاظم‌لو از ناحیه کتف مورد هدف گلوله قرار گرفت و زخمی شد.

تظاهرات 18 دی

مردم شهرری صبح روز 18 دی ساعت 9 در صحن حضرت عبدالعظیم (ع) گردهم آمدند و پس از شعار دادن به سمت مرکز شهر حرکت کردند. در پیشاپیش جمعیت علمای شهر از جمله آیت‌الله لاله‌زاری و آیت‌الله کنی حضور داشتند.

پس از عبور از بازار و خیابان حرم در حالی که تمام اصناف، مغازه‌های خود را تعطیل کرده بودند و صفوف راهپیمایان هر لحظه فشرده‌تر و انبوه‌تر می‌شد، پس از رسیدن راهپیمایان به میدان مرکزی شهر از ادامه حرکت آن‌ها به سمت کلانتری توسط ماموران جلوگیری شد و مسیر حرکت به سمت خیابان 24 متری ادامه یافت. اما هنوز کمتر از نیمی از راهپیمایان در خیابان 21 متری و نیمی در دیگر آن در خیابان حرم بودند که تیراندازی عوامل رژیم شروع شد و عده‌ای از مردم زخمی و عده‌ای نیز شهید شدند.

ساواک در گزارشی در این‌باره می‌نویسد: «برابر گزارش منطقه شهرری در ساعت 10 تا 13 تظاهرات شدید در منطقه وجود داشت که در این درگیری 13 نفر دستگیر، تعدادی کشته و زخمی شدند».

پلیس تهران نیز گزارش داد که ساعت 12.15 دقیقه مردم قصد پایین کشیدن مجسمه شاه در شهرری را داشتند. همچنین در خبر تکمیلی خود از شهدای 18 دی شهرری نوشت: «برابر اطلاع بعدی در تظاهرات ساعت 12 روز 18 دی‌ماه 57 در شهرری به علت تیراندازی ماموران فرمانداری نظامی، شش نفر کشته و هفت تا هشت نفر مجروح شده‌اند.»

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.