آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

سالروز ولادت خورشید ری حضرت عبدالعظیم حسنی ( ع )  

15-12-30-132319gj6r94da57wrczyt1qun (1)

به گزارش راگانیوز  ، حضرت عبدالعظیم حسنی، در چهارم ربیع الثانی سال 173هجری در شهر مدینه چشم به جهان گشود. ایشان فرزند عبداللّه بن علی، از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) بود که نسبتش با چهار واسطه به آن حضرت می رسید ، این فرزند حضرت پیامبر صلّی الله علیه و آله وسلّم، از آنجا که از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام است به حسنی شهرت یافته است .

عبدالعظیم، از دانشمندان شیعه و از راویان حدیث ائمه ی معصومین (ع) و نیز از چهره های بسیار محبوب و مورد اعتماد، نزد اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به شمار می رفت. دوران وی، اگر چه عصر حاکمیت عباسیان و ایجاد خفقان و سخت گیری نسبت به شیعیان بوده است، ولی مدافعان دین و حافظان مکتب که روایات امامان را ثبت و نقل می کردند، نقش عمده ای در پاسداری و صیانت از فرهنگ والای اهل بیت (ع) داشتند و این بزرگوار نیز یکی از سنگربانان عقیده ی تابناک تشیع محسوب می شودکه درحفظ و انتشار سخنان ائمه ی اطهار، سخت کوشا بود و ستایشهای فراوان ائمه (ع) از وی نشان دهنده ی شخصیت والای علمی و معنوی وی می باشد.

4

زمینه های مهاجرت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام از مدینه به ری و سکونت در غربت را باید در اوضاع سیاسی و اجتماعی آن عصر جستجو کرد؛ خلفای عبّاسی نسبت به خاندان حضرت پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم و شیعیان ائمّه علیه السّلام بسیار سختگیری می کردند، یکی از بدرفتارترین این خلفاء ، متوکّل بود که خصومت شدیدی با اهل بیت علیهم السّلام داشت، و تنها در دوره او چندین بار مزار حضرت امام حسین علیه السّلام را در کربلا ، تخریب و با خاک یکسان ساختند و از زیارت آن بزرگوار جلوگیری به عمل آوردند.

 

در آثار علمای شیعه نیز، تعریفها و ستایشهای عظیمی درباره او به چشم می خورد، آنان از او به عنوان عابد، زاهد، پرهیزکار، ثقه، دارای اعتقاد نیک و صفای باطن و به عنوان محدّثی عالیمقام و بزرگ یاد کرده اند؛ در روایات متعدّدی نیز برای زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السّلام ، ثوابی همچون ثواب زیارت حضرت سیّد الشّهداء، امام حسین علیه السّلام بیان شده است.

4

اکنون نیز بارگاه نورانی حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام، در شهرری قبله تهران، مامن مشتاقان اهل بیت علیهم السلام و ارادتمندان به ساحت مقدس امامزادگان والامقام بوده که پیوسته از سراسر ایران و سایر نقاط جهان برای زیارت به آن مشرف شده و به توسل می پردازند.

آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام ، هرساله با تدارک دیدن مراسم مختلف مذهبی و برنامه های متنوع فرهنگی تحت عنوان هفته بزرگداشت ولادت آن حضرت، میزبان زائران محترم و ارادتمندان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بوده و مقدم ایشان را گرامی می دارد.

تحریریه راگانیوز ، میلاد باسعادت خورشید ری حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) را به تمام دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام تبریک و تهنیت می گوید .

 

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.