آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

معرفی ستارگان ایران در المپیک ریو؛ قسمت اول: حمید سوریان

1_51
به گزارش راگانیوز ،کمتر از دو ماه دیگر بازی های المپیک 2016 در شهر ریوی برزیل آغاز خواهد شد و ما قصد داریم تا آغاز این رقابت ها با معرفی اعضای کاروان ایران در این بازی ها به استقبال این رویداد بزرگی ورزشی برویم.

در اولین بخش از این سری مطالب سراغ حمید سوریانی رفته ایم که یکی از پر افتخارترین ورزشکاران تاریخ ایران به شمار می رود.

بیوگرافی

نام کامل: حمید سوریان ریحان پور
تاریخ تولد: دوم شهریور ماه سال 1364
محل تولد: شهرری
قد: 169
وزن: 55

مهم ترین افتخارات

مدال طلای المپیک 2012 لندن
6 مدال طلای مسابقات جهانی در سال های 2005،2006،2007،2009،2010 و 2014
2 مدال طلای مسابقات قهرمانی آسیا در سال های 2007 و 2008


آغاز راه…

حمید سوریان در خانواده ای هشت نفره به دنیا آمد و ته تغاری این خانواده پر جمعیت به شمار می رفت. وی دوران مدرسه خود را در شهرری گذراند و آرام آرام با رسیدن به سنین نوجوانی به سمت رشته کشتی که در خانواده اش نیز جایگاه ویژه ای داشت گرایش پیدا کرد. با توجه به اینکه دو تن از برادران حمید نیز در رشته کشتی فعالیت داشتند، انگیزه وی برای کسب مهارت در این رشته افزایش یافت و از سال 1376 و در سن 12 سالگی با عضویت در باشگاه بابک زیر نظر عبدالله زارع کشتی را به صورت جدی و حرفه ای آغاز کرد.

اولین مدال طلای جهان…

حمید سوریان که خیلی زود مدارج ترقی را طی کرده بود در سال 2005 به همراه تیم ملی کشتی فرنگی ایران در رقابت های جهانی بوداپست شرکت کرد و موفق شد با درخشش در این رقابت ها در سن 21 سالگی اولین مدل طلای جهان را کسب کرده و خود را به عنوان امید آینده کشتی ایران به همه دنیا معرفی کند.

دروی مدال های جهانی یکی پس از دیگری…

سوریان که خیلی زود طعم طلای جهان را چشیده بود به خوبی راه و رسم کسب این مدال را در آوردگاه جهانی آموخته بود و پس از کسب اولین مدال طلای خود در سال 2005 موفق شد دو سال پیاپی نیز در کشورهای چین و آذربایجان این افتخار را ادامه دهد. حمید در سال 2007 و پس از یک وقفه یک ساله چهارمین مدال طلای جهانی خود را در کشور دانمارک به دست آورد و دو بار دیگر نیز در سال های 2010 و 2014 مدال طلای جهان را در کشورهای مسکو و ازبکستان بر گردن آویخت تا تبدیل به یک مرد افسانه ای در کشتی فرنگی دنیا شود.

تلخ مثل المپیک 2008 پکن!

پس از کسب سه مدال طلا در فاصله چهار سال، همه ایرانی ها آماده بودند تا نابغه کشتی کشورشان با کسب مدال طلای المپیک 2008 پکن خود را در تاریخ این رشته جاودانه کند اما گویی داستان در پکن با جهانی هایی که حمید به راحتی آنها را فتح کرده بود فرق داشت. سوریان در این بازی ها دو مبارزه اول خود را به راحتی با برد پشت سر گذاشت اما در دور سوم در عین ناباوری مغلوب  نظیر مانکیف روس شده و از رسیدن به فینال بازماند و در شانس مجدد نیز با شکست مقابل پارک اون چول از کسب مدال برنز نیز بازماند.

لندن، شهر برآورده شدن رویای قهرمان

حمید سوریان پس از پشت سرگذاشتن المپیکی تلخ در سال 2008 با عزمی جزم وارد بازی های المپیک 2012 لندن شد. حمید که در سال های پیش از این بازی ها با کسب دو مدال طلای جهانی دیگر همچنان در بام 55 کیلوگرم کشتی فرنگی دنیا قرار داشت این بار به هر نحوی که بود می خواست طلایی شود چرا که کلکسیون افتخارات او تنها طلای المپیک را کم داشت. سوریان مبارزات ابتدایی خود را به راحتی پشت سر گذاشت و در دیدار فینال با نمایش یک کشتی ناب و به یادماندنی روشن بایرامف آذربایجانی را مقابل دیدگان الهام علی اف رئیس جمهور کشورش به زانو درآورد و ضمن به دست آوردن مدال طلای المپیک برای خود، طلسم 40 ساله این مدال را برای کشتی فرنگی کشورمان نیز شکست تا خود را به جزئی جدا نشدنی در تاریخ کشتی کشور تبدیل کند.

پر افتخار مثل سوریان…

حمید سوریان با کسب شش مدال طلا در رقابت های قهرمانی جهان و یک طلا در بازی های المپیک پر افتخارترین کشتی گیر کشورمان می باشد و در جهان نیز طبق آمار در بین پرافتخارترین های تاریخ این رشته قرار دارد.

نحوه کسب سهمیه المپیک ریو 2016

شاید حمید سوریان در تاریخ دوران ورزشی خود بیشترین فشارها را در طول یک سال اخیر تحمل کرد. وی که در راه کسب سهمیه المپیک ریو با ناکامی های بسیاری مواجه شده بود و پس از عدم توفیق در هر یک از رقابت های انتخابی با موجی از انتقادات سنگین مواجه می شد با روحیه ای پایین و تنی خسته پای به رقابت های انتخابی استانبولگذاشت، عدم کسب سهمیه در این رقابت ها مساوی بود با پایان کار حمید در راه رسیدن به المپیک اما سوریان بازهم نشان داد که مرد روزهای سخت است. وی در این رقابت ها با وجود فشارهای زیادی که به او وارد شده بود موفق شد با شکست دادن تمامی حریفان خود به دیدار پایانی صعود کرده و در این دیدار نیز با پیروزی مقابل نماینده امریکاسهمیه بازی های المپیک ریو 2016 را کسب کند.

حیمد، سوگلی بنا!

اگر کمی اهل کشتی باشید به خوبی می دانید که محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران تا چه حد به حمید سوریان علاقه دارد. بنا به طور کلی رابطه خوبی با شاگردانش دارد اما در مورد سوریان اوضاع کمی متفاوت تر است. بنا تا حدی به سوریان علاقه دارد که در بدترین شرایط نیز انتقادات را به جان خریده و نام حمید را از تیمش خط نزده است. اگر در روزهای سختی که سوریان از کسب سهمیه المپیک بازمی ماند سری به خانه کشتی می زدید و تمرینات دو نفری بنا و سوریان را می دید آنجا به رابطه عمیق این دو پی می بردید که چگونه محمد بنا با شور و اشتیاق خاصی حمید را به تلاش واداشته و فریاد می زد: “حمید… من المپیک را بدون تو نمی خواهم…”

اهدای مدال یکی به احمدی نژاد یکی به مردم آذربایجان!

سوریان در سال 88 مدال طلای رقابت های جهانی خود را به محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت کشورمان اهدا کرد که این اتفاق حواشی بسیاری را به دنبال داشت. چند سال بعد و پس از اتمام دوران ریاست احمدی نژاد محمد بنا درگفت و گویی جنجالی اعلام کرد که اهدای مدال سوریان به رئیس جمهور اجباری بوده و این بازیکن تمایلی به این کار نداشته است!

سوریان در دومین اهدای مدال خود خبرسازتر از اهدای اولش شد؛ وی در سال 91 پس از بازگشت از بازی های المپیک با اهدای مدال طلای خود به مردم زلزله زده آذربایجان مبلغ صد میلیون تومان را برای این عزیزان فراهم نمود تا به تیتر یک رسانه ها تبدیل شود.

وقتی پرویز پرستویی، پشت حمید درآمد

در روزهای سختی که حمید سوریان پیش از کسب سهمیه قرار داشت و تنها چند روز به آغاز آخرین رقابت های انتخابی المپیک ریو 2016 باقی مانده بود و خیلی ها اعتقاد داشتند که با حذف سوریان بایستی فرد دیگری در این انتخابی شرکت کند، پرویز پرستویی اسطوره بازیگری کشورمان با انتشار متنی زیبا در اینستاگرامش به حمایت از سوریان پرداخت و به او روحیه بخشید. سوریان رفت و کسب سهمیه کرد و پس از بازگشت به ایران با انتشار پستی در اینستاگرام از حمایت پرستویی تشکر کرده و او را رفیق روزهای سخت خود دانست.

سوریان، یکی از 50 ورزشکار سرشناس المپیک

وب سایت رسمی بازی های المپیک ریو 2016 در فاصله 50 روز مانده به آغاز این بازی ها اقدام به انتشار عکسی کرد که در آن چهره 50 ورزشکار سرشناس این دوره از بازی های المپیک و پارالمپیک به چشم می خورد.

در میان این 50 ورزشکار دو ورزشکار ایرانی نیز حضور دارند که می تواند یک افتخار بزرگ برای کشورمان محسوب شود.حمید سوریان کشتی گیر پرافتخار کشورمان و دارنده مدال طلای المپیک لندن به همراه زهرا نعمتی پرچمدار کاروان ایران و دارنده مدال طلای المپیک لندن دو چهره ایرانی در بین این 50 نفر می باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.