آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

آثار تولیدی در حوزه حج و زیارت بسیار فاخر و ارزشمند هستند

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) آثار تولیدی در حوزه حج و زیارت را بسیار فاخر و ارزشمند خواند و گفت: اگر مسئولیت وزارت ارشاد را داشتم بهترین جایزه کتاب با موضوع حج را به حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر اختصاص می‌دادم.آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری در نخستین همایش مسعای قلم، آثار تولیدی در حوزه حج و زیارت را بسیار فاخر و ارزشمند خواند و ضمن تجلیل از این آثار اظهار داشت: اگر مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را داشتم بهترین جایزه کتاب با موضوع حج را به حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر اختصاص می‌دادم.

علامه مطهری سرآمد شهدای اهل قلم در عصر حاضر است

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه‌السلام، در همایش مسعای قلم با گرامیداشت هفته معلم و یاد همه کسانی که برای خدا قلم زدند، گفت: شهدای اهل قلم به برکت خون پاکشان، آثارشان برکتی مضاعف یافته است. استاد شهید علامه مطهری که سرآمد شهدای اهل قلم در عصر حاضر است، به دلیل اخلاصی که داشت، قلم مطهرش برکت فوق‌العاده‌ای پیدا کرد.

آیت‌الله محمدی‌ری‌شهری در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: هر کس با قرآن و حدیث و مکاتب مختلف آشنایی دارد، می‌داند بی‌تردید در هیچ مکتبی به اندازه اسلام، قلم و نوشته اهمیت و ارزش ندارد.

وی افزود: دلیل این اهمیت این است که اسلام مبتنی بر علم و آگاهی است. در روایتی از امیرالمومنین علی (ع) نقل شده که «اصل الایمان العلم» و در جای دیگر نیز می‌فرماید علم و ایمان دو برادر دوقلو هستند و این دو هرگز از هم جدا شدنی نیستند.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: بر این اساس هر چه علم پیشرفت کند، اسلام نیز پیشرفت می‌کند و به همین دلیل آینده جهان از آن اسلام است. اگر امروز دشمنان تلاش دارند چهره اسلام را مخدوش نشان دهند به دلیل محتوای غنی این آیین آسمانی است و از همین رو رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید بلیغی بر نهضت علمی دارند؛ زیرا خود علم یک قدرت است.

وی با طرح این سئوال که اسلام برای کدام قلم و نوشته ارزش قائل است و قسم به آن یاد می‌کند، افزود: قلمی تقدس و اهمیت دارد که در خدمت آگاه سازی مردم، وحدت جامعه اسلامی و گسترش ارزش‌های اسلامی و الهی باشد و قلم برای خدا نوشته شده باشد.

برخی قلم‌ها برای خدا حرکت نمی‌کنند

محمدی‌ری‌شهری تصریح کرد: تمام مفاسدی که از ناحیه قلم متوجه ما می‌شود برای این است که برخی قلم‌ها برای خدا حرکت نمی‌کنند و اگر نویسندگان برای خدا قلم بزنند، هیچ وقت قلم در خدمت تفرقه و تضعیف نظام اسلامی و مقدسات اسلامی به کار نمی‌رود.

این مسئول، مرزشناسی و مرزبانی را در حوزه نویسندگی بسیار مهم برشمرد و افزود: امروز کسانی که برای غیرخدا قلم می‌زنند و یا کسانی که با قلم خود به تضعیف نظام اسلامی و مقدسات الهی می‌پردازند، همگی مدعی‌اند که برای آگاهی مردم قلم می‌زنند در حالی که برداشت آن‌ها اشتباه است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه‌السلام تصریح کرد: امروز حوزه‌های علمیه و نهادهای مهم فرهنگی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسؤولیت سنگینی در جهت مرزبانی و مرزشناسی این دو نوع قلم دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع همایش با نام مسعای قلم اشاره کرد و گفت: این همایش که با هدف ارج نهادن به قلم هایی که در حوزه حج و زیارت بکار رفته برگزار شده ، کار جدید و بسیار پسندیده است.

تقدیر از تلاش‌های بعثه مقام معظم رهبری در تدوین کتاب‌های حج

محمدی‌ری‌شهری تاکید کرد: اگر مسؤولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را داشتم با درنظر گرفتن تلاش‌های حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر در طول بیست و پنج سال گذشته جهت به ثمر رساندن قریب هزار عنوان کتاب با موضوع حج و زیارت، بهترین جایزه کتاب با موضوع حج را به ایشان اختصاص می‌دادم.

وی ضمن تجلیل از حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر به دلیل توجه جدی به تولید آثار در حوزه حج و زیارت گفت: تمام آثاری که در حوزه حج و زیارت تولید شده چه در زمان مسئولیت من و چه پس از آن، به همت ایشان بوده و این خدمت بزرگی است که باید ارج نهاده شود.

این استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: حج از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به همین دلیل حضرت امام خمینی (ره) به آن تاکید فراوانی داشتند و امروز نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی همان سیاست‌های امام راحل را با قوت دنبال می‌کنند.

حج، تنها به منافع عبادی و سیاسی منحصر نیست

وی ادامه داد: حج تنها به منافع عبادی و سیاسی منحصر نیست، انواع منافع اجتماعی، اعتقادی، فرهنگی و… را در برمی‌گیرد که اگر مسلمانان جهان بخواهند از منافع متنوع و گسترده حج بهره ‌بگیرند، یکی از ابزارهایش کتاب است که الحمدالله کتاب‌های خوب و نفیسی در این زمینه نوشته شده است.

محمدی‌ری‌شهری افزود: یکی از کارهایی که از این پس باید در حوزه حج و زیارت مورد توجه قرار بگیرد، پرکردن خلا‌های موجود است، محققان و پژوهشگران باید در زمینه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و غیره که کار زیادی انجام نشده، آثار ارزشمندی را تولید و در اختیار دیگران قرار بدهند.

این مسئول متذکر شد: همچنین باید در موضوعاتی که تاکنون کارهای ارزشمندی انجام شده، نوآوری و ابتکارات بیشتر صورت بگیرد، تا زمینه بهره‌مندی بیشتر برای زائران حج، عمره و عتبات در این بخش وجود داشته باشد.

وی در پایان گفت: امیدوارم این حرکت که از سوی بعثه مقام معظم رهبری در زمینه حج و زیارت صورت گرفته ادامه داشته باشد و زائران و حجاج از این آثار استفاده بیشتری ببرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.