آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

خاطرات مکبر نماز عیدفطر

به گزارش راگانیوز به  نقل از پارس نیوز، حرم رقص شادی کنند و وقتی طنین «اللهم اهل الکبریاء و‌العظمه» میان گلدسته‌ها بپیچد و فضای حرم را عطرآگین کند، بی‌شک عیدی بزرگ از راه رسیده است که با خود نور و روشنایی به‌دنبال دارد؛

وقتی خورشید از کشاکش کوه بالا بیاید و گنبد طلایی نورافشان شود، وقتی نخستین بارقه‌های نور روی گلدسته‌ها و مناره‌های عیدی بزرگ که بعد از یک‌ماه مهمان‌بودن نزد پروردگار فرا رسیده و یکی از بزرگ‌ترین اعیاد مسلمین است. خواندن نماز عید فطر حوالی حرم‌های متبرکه حال و هوای دیگری دارد. فرقی نمی‌کند کدام حرم، از تبار محمد(ص) که باشد دل در کنارش آرام می‌گیرد. بعضی به سوی حرم امام رضا(ع) می‌روند، بعضی دیگر آرزوی خواندن نماز عید در کربلا و نجف اشرف را دارند، بعضی‌ها هم دلشان را به امامزاده‌ها گره می‌زنند و برای عرض تبریک و شادباش به حرم آنها می‌روند. برای اینکه بیشتر از حال و هوای یکی از حرم‌ها در روز عید فطر مطلع شویم با حاج غلامحسین صاحب‌الزمانی، یکی از خادمین افتخاری حرم حضرت عبدالعظیم(ع) گفت‌وگو کرده‌ایم.

حرمی در دل ری

چشم که به گنبد طلایی‌اش بیفتد یاد ضریح 6 گوشه دردانه فاطمه(س) زنده می‌شود. اینجا مدفن چه‌کسی است که ثواب زیارتش ثواب زیارت حرم امام‌حسین(ع) را دارد. اینجا کجاست که مردم دسته دسته می‌آیند و می‌گریند، می‌چرخند و می‌بارند، می‌گردند و می‌نالند. حرم شاه ری، حرمی در دل ری است که دلبسته‌های زیادی دارد و خیلی‌ها رازهای مگو را با او در میان گذاشته‌اند. خیلی‌ها او را شفیع کرده‌اند تا آبرویی بخرند و خدا خواسته‌شان را برآورده کند. خیلی‌ها هم در شادی‌هایشان به حرم آمده‌اند و حالا در صحن‌های زیبایش یاد خاطره‌هایشان می‌افتند، خاطره باغ طوطی و باغچه علیجان هنوز هم در یاد خیلی از قدیمی‌های شهر زنده است و گهگاهی برای کوچک‌تر‌ها تعریف می‌کنند.

افتخار نوکری حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)

قرارمان برای ساعت3 بعدازظهر است، به صحن اصلی حرم که می‌رسیم هنوز چند دقیقه‌ای مانده به زمان قرار. منتظر حاج آقا غلامحسین صاحب الزمانی می‌شویم که از خادمان افتخاری حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) است، امروز آمده‌ایم که او برایمان از حال و هوای عید فطر در حرم بگوید؛ از نمازی که در ضلع جنوب حرم برگزار می‌شود و مردمی که از طلوع آفتاب در صف‌های نماز حاضر می‌شوند. راس ساعت 3 حاج آقا را جلوی در اصلی حرم می‌بینیم. لباس بلند سرمه‌ای رنگی به تن دارد و با آن پر سبزرنگ از مردم عادی متمایز شده است. با خوشرویی پذیرای ما می‌شود و ما را به سمت دفتری در نزدیکی مصلای ری هدایت می‌کند. خودش را خادم افتخاری حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) معرفی می‌کند و با لبخندی از روی رضایت می‌گوید: 4، 5سالی می‌شود که در خدمت این 3 بزرگوار هستم و با جان و دل به زائران حرم خدمت می‌کنم.من بزرگ شده همین شهر هستم، پدرم 60سال پیش به این شهر آمد و هر چه دیگران اصرار کردند که به تهران برود قبول نکرد و گفت من چطور می‌توانم این 3 امامزاده را رها کنم و جای دیگری زندگی کنم؟ من هم با همین علاقه بزرگ شدم و سال‌هاست که در این شهر زندگی می‌کنم و حالا هم افتخار نوکری این امامزادگان متبرک را دارم.

بعد از فروش پس گرفته می‌شود

اصالتا اراکی است اما به‌خاطر حضور پررنگش در شهرری همه او را می‌شناسند. حاج آقا صاحب‌الزمانی در یکی از خیابان‌های اصلی این شهر مغازه‌ای دارد که چندین تابلو روی آن نصب شده که بعد از فروش پس گرفته می‌شود. می‌گوید: تنها دلخوشی‌ام رضایت بندگان خداست. اگر بنده‌های خدا از آدم راضی باشند خدا هم از گناهانمان می‌گذرد و ما را می‌بخشد.

پاروی برف‌ها برای پهن شدن فرش‌ها

حاج آقا سال‌هاست که حتی یک روز جمعه هم در خانه نبوده و در تمامی نمازجمعه‌ها شرکت داشته است. خودش در این‌باره می‌گوید: از سال59 در تمامی نمازجمعه‌ها شرکت کرده‌ام و این را وظیفه خود می‌دانم. آن زمان که برف و باران زیادی می‌آمد همراه با دوستانم به حرم می‌آمدیم و برف‌ها را پارو می‌کردیم تا بتوانیم فرش‌ها را برای نماز پهن کنیم، از زمانی هم که نمازجمعه در مصلای ری برپا شد در این محل نماز می‌خوانیم و به نمازگزاران خدمت می‌کنیم.

180 نیروی افتخاری برای برپایی نماز عید فطر

از او درباره حال و هوای حرم هنگام اقامه نماز عید فطر می‌پرسیم که می‌گوید: حال و هوای عجیبی دارد، برخی از دوستانمان بعد از نماز صبح به حرم می‌آیند و فرش‌ها را پهن می‌کنند. مردم هم در این زمینه خیلی کمک می‌کنند. از چند روز قبل هم جایگاه مراسم درست می‌شود. حرم در روز عید فطر 180نیروی افتخاری دارد. آن روز هر کسی از راه می‌رسد شاد است و مردم با هم سلام و روبوسی می‌کنند و عید را به هم تبریک می‌گویند. ما هم که راهنمای نمازگزاران هستیم از 7/5صبح در محل حاضر می‌شویم تا مردم را به سمت جایگاه هدایت کنیم و اگر مهر و جانماز ندارند به آنها بدهیم. نماز عید فطر هر سال در ضلع جنوب حرم برگزار می‌شود، مردم از همان سحر به حرم می‌آیند و پس از عرض تبریک به امامزاده‌ها در صف‌ها می‌نشینند. شور و هیجان عجیبی دارد که قابل گفتن نیست. از او می‌پرسیم شما که مسئولیت برقراری نظم را بر عهده دارید خودتان می‌توانید نماز را همراه با جماعت بخوانید؟ می‌گوید: معمولا می‌خوانیم اما اگر شرایط به‌گونه‌ای باشد که نیاز به ما باشد از نماز جا می‌مانیم.البته مردم واقعا مردمی فهیم و خوب هستند و خودشان هم ما را یاری می‌کنند، مثلا بعد از نماز خیلی از مردم می‌ایستند و همراه با نیروهای افتخاری به جمع کردن فرش‌ها و زیلوها می‌پردازند.خدمت به نمازگزاران حرم افتخار بزرگی است که همه به‌دنبال آن هستند.

پارتی بازی در صف نماز ممنوع

از حاج آقا می‌پرسیم تا حالا برای نشستن افراد در صف‌های نماز پارتی بازی هم کرده‌اید؟ می‌خندد و می‌گوید: نه، هیچ‌وقت، البته مسئولین را همیشه به سمت جایگاهشان هدایت می‌کنیم اما اینگونه نیست که کسی را از جایش بلند کنیم و فردی دیگر را به‌جای او بنشانیم، خدا ناظر بر اعمال ماست. او درباره کودکانی که همراه با پدرها و مادرهایشان برای اقامه نماز می‌آیند می‌گوید: گاهی برخی از بچه‌ها گریه می‌کنند و بی‌تابند در این مواقع به آنها شکلاتی که همیشه در جیبم می‌گذارم تعارف می‌کنم و با آنها حرف می‌زنم تا آرام شوند و معمولا هم آرام می‌شوند.

قنوت نماز فطر لرزه بر جان می‌اندازد

از آقای صاحب الزمانی می‌پرسیم وقتی قنوت نماز عید فطر و طنین «‌اللهم اهل الکبریاء و العظمه» را می‌شنوید چه حسی دارید؟ چشمانش پر از اشک می‌شود و می‌گوید: شنیدن این کلام انسان را از دنیای مادی دور می‌کند و به دنیای معنوی می‌برد. خیلی از مردم حین قنوت گریه می‌کنند، آنها که می‌دانند معنای این کلام چیست بی‌اختیار می‌گریند، من هم با شنیدن آن تمام بدنم به لرزه می‌افتد. نماز عید فطر حال و هوایی دارد که قابل وصف نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.