آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

شهرری، بی‌دفاع در برابر خشکسالی

به گزارش راگانیوز ؛ مدیریت غلط منابع آب در جنوب شهر تهران، سبب بروز مشکلات فراوانی در مناطقی مثل قلعه‌نو، فیروزآباد، عشق‌آباد و باقرشهر در شهرری شده است. آلودگی منابع آب در این مناطق به‌دلیل رهاسازی فاضلاب‌های تصفیه نشده و رواناب‌ها و پساب‌های صنعتی در این مناطق است. از طرفی، کاهش بارندگی‌ها و برداشت بی‌رویه از منابع آبی شهر ری موجب شده است برخی از این مناطق کاملاً خشک شوند و پوشش گیاهی از بین برود.

آلودگی آب و خشکسالی در این منطقه مشکلات فراوانی برای سلامتی ساکنان این مناطق ایجاد می‌کند. آلودگی آب برای شهروندانی که ارتباط مستقیم با این آب دارند مشکلاتی به‌وجود می‌آورد و خشکسالی موجب تخریب خاک، از بین رفتن امکان زندگی و ایجاد گرد و غبار در این منطقه می‌شود.

** مشکل اصلی تصفیه آب است
حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره مشکلات منابع آب جنوب شهر تهران به ایرناپلاس گفت: در جنوب تهران به‌ویژه در شهرری، به‌علت این که چند نهر رواناب‌های تهران به شهرری و رباط‌کریم می‌رود، آب فراوان است. ولی مشکل این است که آب‌ها تصفیه نمی‌شود. اگر آب‌ها تصفیه شود و به‌صورت قابل‌استفاده در کشاورزی، شرب و یا صنعت به سیستم برگشت داده شود، با اینکه در شهرری زمین‌های زیادی برای کشاورزی داریم، مشکل آب نخواهیم داشت.
وی افزود: ولی مشکل اصلی سیستم تصفیه است. تنها یک تصفیه‌خانه در شهرری هست که متأسفانه آب‌های فاضلاب تهران که در آنجا تصفیه می‌شود، با یک نهر به ورامین منتقل می‌شود و شهرستان ری از این آب‌ها بی‌بهره است. آب نهرهای سرخه‌حصار، بهشتی و… اگر به سیستم تصفیه‌خانه متصل شود، در جنوب تهران به‌خصوص شهرری کمبود آب نداریم، بلکه کمبود آب سالم داریم که باید در درازمدت برنامه‌ای برای تصفیه این آب‌ها داشته باشیم.
خلیل‌آبادی درباره تصفیه‌خانه‌های موجود گفت: در برخی مناطق، فاضلاب از طریق شبکه فاضلاب تهران وارد تصفیه‌خانه‌ای در شهرری شده و در حد آب کشاورزی تصفیه می‌شود.
وی افزود: آب‌های دیگری نیز در نهر‌های سطحی، رواناب‌ها، قنوات و… مثل فیروزآباد جریان دارد. رواناب‌های سطحی در جنوب شهر دو کانال سرخه‌حصار و بهشتی هستند که این‌ها آب‌های آلوده هستند و برای کشاورزی اقلام استراتژیک مثل غلات و… مناسب هستند و برای گندم، جو و ذرت استفاده می‌شود. اگر دولت و مسئولان آب و فاضلاب تلاش کنند که تصفیه‌خانه بر سر راه قرار دهند، آب فراوانی پس از تصفیه قابل‌استفاده خواهد بود. در حال حاضر این آب‌های سطحی تصفیه نمی‌شود و فقط فاضلابی که به ورامین می‌رود تصفیه می‌شود.

** شورای شهر کار خاصی برای پیگیری مسائل آب در جنوب تهران نکرده است
خلیل‌آبادی درباره مشکلات آلودگی آب‌های جنوب تهران گفت: این آب‌ها آلودگی خاک، محیط، بوی تعفن، بیماری و… ایجاد می‌کنند. عنصری که محیط سالم را به‌وجود می‌آورد آب است و آب آلوده محیط زیست را آلوده می‌کند. راهکار اصلی تهیه تصفیه‌خانه است یا حداقل تصفیه فیزیکی است.
وی درباره عملکرد شورای شهر برای رفع مشکلات آب گفت: شورای شهر در ادوار گذشته کار خاصی برای پیگیری مسائل آب در جنوب شهر تهران نکرده، در این دوره هم کار خاصی نشده است. در گذشته فقط انهار و مسیرهای آب گاهی پاک‌سازی شده که سیلاب ایجاد نشود و یا انهار را سرپوشیده کرده‌اند که برای اماکن مسکونی آزاردهنده نباشد ولی انهار از تهران که خارج می‌شود سرپوشیده نیست و برای ساکنان آزاردهنده می‌شود.

** توسعه زیرساخت در شبکه‌های تصفیه‌خانه متوازن و همگن نیست
محمدرضا نجفی، نماینده مردم تهران در مجلس درباره آب‌های آلوده و تخریب محیط زیست در مناطق جنوب شهر تهران به ایرناپلاس می‌گوید: مدیریت منابع آبی جامع و استراتژیک، متناسب با شرایط اقلیمی کشور، استان و شهر تهران نیست. به همین دلیل، در مناطقی از تهران به‌دلیل برداشت‌های غیرمتناسب با ظرفیت‌های واقعی با مسئله‌ای به نام فرونشست مواجه می‌شویم که یک تهدید بزرگ برای شهروندان تهرانی است.
وی افزود: از طرف دیگر، به‌صورت طبیعی در برخی مناطق با مسئله مدیریت فضای سبز، توسعه فضای سبز و نابسامانی‌هایی در این حوزه و نسبت آن با آب و نوع آبی که در منطقه داریم مواجه می‌شویم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن درباره شبکه فاضلاب شهری تهران گفت: طی سنوات متمادی گذشته، سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در حوزه جمع‌‌آوری و تصفیه فاضلاب انجام شده است و شبکه‌های گسترده‌ای اجرا شده و بخش‌هایی از آن هنوز باقی مانده است. این سرمایه‌گذاری‌ها به‌دلیل توسعه نامتوازن و ناهمگن زیرساخت‌ها در شبکه‌های تصفیه‌خانه، منجر به تصفیه بخش مهمی از آب‌های تهران نشده است.
وی افزود: بخشی از آبی که تصفیه می‌کنیم به‌دلیل توسعه نامتوازن و ناهمگن دوباره با فاضلاب ترکیب می‌شود که ارزش و اثربخشی سرمایه‌گذاری‌های انجام شده را از بین می‌برد. پساب تصفیه‌خانه وقتی با فاضلاب قبل تصفیه‌خانه ترکیب می‌شود، قابلیت بهره‌برداری از آب را از بین می‌برد و این آب برای محیط زیست و بخش مهمی از محصولات کشاورزی، آلاینده و غیرقابل‌استفاده است. مدیریت زمان به‌خوبی انجام نشده، منابع مالی بهره‌ور نیستند و منابع آبی به‌جای مؤثر بودن در توسعه شهر و کشور، صرف تخریب محیط زیست می‌شود.

** تصفیه‌خانه ایجاد شده کفاف فاضلاب تهران را نمی‌دهد
نجفی درباره نگاه استراتژیک و مدیریت استراتژیک به مقوله آب و فاضلاب گفت: مدیریت اهداف متناسب با سرمایه‌‌گذاری انجام شده در بستر زمان و بر اساس واقعیت‌های منطقه‌ای نبوده است. مسئله فاضلاب و مدیریت آن در جنوب تهران و اثر بر بهداشت، سلامت و هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم مادی و معنوی که تحمیل می‌کند را در دو سال گذشته مکرر از طریق شرکت در جلسات شورای برنامه‌ریزی استان به دستگاه‌‌های مرتبط متذکر شدم.
وی ادامه داد: متوجه شدیم در بخش کشاورزی از این آب استفاده صحیح نمی‌شود. مقداری از این آب در نوعی کشاورزی که مواد آلاینده موجود در آب را جذب نمی‌کند و محصول را از استانداردها خارج نمی‌کند، استفاده می‌شود.
عضو فراکسیون امید درباره نظارت بر عملکرد دستگاه‌های مرتبط گفت: به مسئولان آب و فاضلاب وزارت نیرو و استان تهران، استانداری تهران، وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست تأکید می‌کنیم و متذکر می‌شویم فرصت‌هایی که مردم در اختیار ما گذاشته‌اند، فرصت‌هایی نیست که بتوانیم با آن‌ها مسامحه و مماشات کنیم که اسباب سرمایه‌سوزی، فرصت‌سوزی و خسارات مالی و جانی را برای شهروندان تهرانی فراهم کنیم.
وی متذکر شد: در آخرین جلسه‌ای که برگزار شد وعده دادند در کوتاه‌مدت مسئله تصفیه‌خانه را حل می‌کنند، اما ظرفیت تصفیه‌خانه ایجاد شده کفاف فاضلاب تهران را نمی‌دهد. در بخش‌هایی از تهران هنوز این شبکه اجرا نشده و به همین دلیل، از طریق چاه‌های جذبی فاضلاب دفع می‌شود. در حوزه پساب‌های ویژه هم هنوز نگرانی‌های قابل تأملی وجود دارد. البته دوستان قول‌هایی می‌دهند ولی همچنان باید پیگیر باشیم.

ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.