آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

امامزاده عبدالله روستای قلعه نو فشافویه جزو میراث فرهنگی محسوب نمی شود

 به گزارش راگانیوز امیرمسیب رحیم زاده  با بیان اینکه این بقعه دارای قدمت تاریخی است اظهار داشت: این بنا درمحوطه گورستان قدیمی روستای قلعه نو از بخش فشافویه واقع شده و به دلیل عدم احراز مالکیت، کار ثبت اثر در فهرست آثار ملی صورت نپذیرفته است.

وی با اشاره به اینکه یکی از شرایط لازم برای به ثبت رسیدن یک اثر تاریخی و فرهنگی ، موافقت مالک است، افزود: بایستی با رعایت حقوق مالکانه وبا همکاری و حمایت میراث فرهنگی نسبت به حفظ و احیای اثر اقدام خواهد شد.

رحیم زاده در خصوص ویژگی های بنای امامزاده عبدالله فشافویه گفت: این بنا از آجر و خشت ساخته شده و ورودی امامزاده رو به شرق باز می شود که شبیه به یک دهلیز کوتاه است که با دو پله بطرف پایین ، وارد حرم می شود.

مسوول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ری افزود: نمای بیرونی امامزاده شامل دو قسمت می باشد قسمت شمالی بنا از خشت ساخته شده و بصورت یک دیوار سراسری می باشد دیوارغربی که از آجر ساخته شده که در وسط آن یک فرو رفتگی شبیه به ورودی قرار دارد که دقیقا در پشت حجره غربی حرم و متصل به آن می باشد.

وی اظهار کرد: بطور کلی بنای امامزاده عبدالله دارای معماری خشت و آجر است و فاقد تزئینات می باشد و از نظر سبک معماری بخصوص طاق نماهای داخل بنا و همچنین بر طبق بررسی های صورت گرفته از سوی کارشناسان میراث فرهنگی در سال 81 این بنا متعلق به دوره سلجوقیان است.

*** درصورت توافق مالک می توان مقدمات ثبت ملی این بقعه را پیگیری کرد

رحیم زاده در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اظهار نظر رییس اداره اوقاف وامورخیریه شهرستان ری درخصوص ابزارهای قانونی بکارگرفته شده دربرخورد با متخلفین و بی احترامی به این مکان گفت: با در نظر گرفتن این موضوع که مالکیت این بنا از طریق دعوی حقوقی اداره اوقاف و امور خیریه کاملا مشخص نشده، میراث فرهنگی می تواند تنها در بحث قدمت و تاریخی بودن این اثر ورود پیدا کند.

وی افزود: درصورت توافق مالک می ان این اثر را به عنوان اثر واجد الشرایط در برنامه های آتی خود در فهرست آثار ملی به ثبت رساند.

وی تاکید کرد: با توجه به تاریخی بودن این اثر هرگونه دخل و تصرف و آسیب رساندن به بنای این امامزاده از سوی اداره میراث فرهنگی شهرری پیگرد قانونی و قضایی دارد.

رحیم زاده ادامه داد: پس از تثبیت مالکیت امامزاده عبدالله فشافویه، اداره میراث فرهنگی آمادگی لازم را برای همکاری با مالک به منظور قرارگیری این اثر در اولویت های مرمت و بازسازی، دارد.

وی اظهار کرد: مرمت بنای امامزاده در شرایط فعلی که هنوز این اثر به ثبت ملی نرسیده تنها با هزینه مالک و نظارت کارشناسان میراث فرهنگی میسر است و در زمانی که این اثر تاریخی به ثبت ملی برسد پیگیری جهت تامین اعتبار برای مرمت آن در دستور کار قرار خواهد گرفت.

رحیم زاده در جواب سوال خبرنگارایرنا درخصوص نحوه حفاظت از تپه های باستانی گفت: هم اکنون 25 تپه باستانی در شهرستان ری وجود دارد، که شش تپه مهم از جمله تپه چشمه علی، سفالین مامورین، طالب آباد، انیس آباد، بیجین بالا و خمار آباد در فهرست ملی آثار تاریخی به ثبت رسیده است.

وی افزود: همچنین اقدامات اولیه ( ازجمله تهیه پرونده ثبتی و مطالعات پژوهشی و مستند سازی ) برای به ثبت رساندن هشت تپه مهم دیگر شهرستان از جمله تپه موشی ، گنده ، شمس آباد، خانلق، نمرود، امامزاده، قمی آباد و نیچر، از سوی کارشناسان و باستانشان انجام شده که در صورت تامین اعتبار و موافقت شورای ثبت، به ثبت خواهد رسید.

رحیم زاده اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به گشت های مستمر یگان حفاظت میراث فرهنگی و همکاری دیگر نهاد ها اقدامات لازم جهت جلوگیری از تعرض به تپه های باستانی صورت گرفته و در صورت اقدام به تعرض، میراث فرهنگی با جدیت تمام با متخلفین برخورد می کند.

وی در مورد برنامه های این اداره در سالجاری در حوزه میراث فرهنگی وگردشگری و صنایع دستی بیان داشت: اولویت برنامه ها در حوزه میراث فرهنگی ،تهیه نقشه باستانشناسی، جلوگیری از تعدی به حریم آثار تاریخی، جلوگیری از فعالیت حفاران غیر مجاز ، مرمت و احیاء آثار تاریخی و مذهبی، تهیه پرونده ثبتی، تعیین حریم آثار تاریخی و کاووش های باستان شناختی است.

مسوول اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ری ، پیگیری و ارایه طرح جامع گردشگری شهرستان ، معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان ، جلوگیری از فعالیت تاسیسات گردشگری غیر مجاز ( دفاتر خدمات مسافرتی ، منازل استیجاری گردشگران ، رستوران های بین راهی ، سفره خانه های سنتی و … ) و ساماندهی تاسیسات دارای پروانه بهره برداری ، پیگیری جهت ایجاد و تکمیل زیر ساخت های گردشگری ( احداث هتل ، زائر سرا ، مهمانپذیر ، مجتمع خدمات رفاهی و … ) با مشارکت بخش خصوصی ، ایجاد کمپینگ گردشگری و احداث سرویس بهداشتی در مبادی ورودی شهرستان را از جمله برنامه های این اداره در حوزه گردشگری در سالجاری عنوان کرد .

وی افزود: آموزش و ترویج صنایع دستی در سطح شهرستان ، برپایی نمایشگاه فصلی و دایمی برای نشان دادن توانمندی های هنرمندان و ایجاد اشتغال و برپایی مراکز تولید صنایع دستی در روستاها ، بهره مندی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی شهرستان ری از خدمات بیمه تامین اجتماعی ، تشکیل تعاونی های صنایع دستی از جمله برنامه هایی است که در دستور کار قرار دارد .

***400 میلیون تومان برای مرمت و بهسازی آثار تاریخی شهرستان ری تخصیص داده است

مسوول میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی ری با بیان اینکه سال گذشته اعتباری بالغ بر 400 میلیون تومان از سوی کمیته برنامه ریزی استان برای مرمت و بهسازی آثار تاریخی شهرستان مصوب شد، اظهار داشت: از این رقم مبلغ 255 میلیون تومان در حوزه زیر ساخت گردشگری، 50 میلیون تومان در حوزه مرمت، 75 میلیون تومان در حوزه صنایع دستی تخصیص داده شده است.

رحیم زاده، افزود: امید است با وجود حجم بسیار گسترده آثار تاریخی در شهرستان ری و نظر مساعد مسوولین شهرستانی و استانی، برای تحقق برنامه های این اداره در سالجاری ، اعتباری قابل توجه در حوزه های میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اختصاص یابد.

شهرستان ری دارای 197 اثر تاریخی شناسایی شده می باشد که از این تعداد 37 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.