آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

با خود مراقبتی نوروز را سالم سپری کنیم

یکی از مسائلی که در این ایام می‌تواند مختل شده و بر سلامت ما اثر بگذارد خواب شبانه است. دیدوبازدیدها، سفر و تعطیلی از مسائلی است که گاهی سبب می‌شود افراد تا دیروقت بیدار مانده و از آن‌طرف صبح دیر بیدار شوند. تغییر ساعات خواب در همه به‌خصوص در کودکان می‌تواند مشکل‌ساز باشد. بهتر است برنامه‌های خود را طوری تنظیم کنیم که شب‌ها در ساعت مقرر بخوابیم و صبح به‌موقع بیدار شویم. حیف است این صبح‌های زیبای بهاری را از دست دهیم.

نکته دیگر برنامه غذایی است. آجیل و شیرینی در ایام عید به‌وفور در دسترس است و خوردن بیش‌ازاندازه آن‌ها می‌تواند مشکل‌ساز شود. بهتر است در خوردن این تنقلات میانه‌رو باشیم. نکته مهم دیگر اینکه هرگز به بهانه جلوگیری از چاقی هیچ‌یک از وعده‌های اصلی غذایی به‌خصوص صبحانه را حذف نکنید. یادآوری می‌کنیم که استفاده از میوه و سبزی فراموش نشود.

تعطیلات فرصت خوبی برای ورزش و پیاده‌روی است. این روزها به دلیل مشغله زیاد تحرک بدنی افراد کم شده و روزهای آغاز سال و هوای خوب بهاری فرصت مناسبی برای ورزش است. پیاده‌روی، انجام بازی‌های دسته‌جمعی درگشت و گذارهای فامیلی و دویدن ساده می‌تواند نشاط را به همراه داشته باشد. فراموش نکنید که استراحت به معنی خوابیدن نیست!

و آخرین نکته‌ای که برای خود مراقبتی در این ایام توصیه می‌کنیم تمدد اعصاب است. چند روز تعطیلی زمان مناسبی است برای پرداختن به علائقی که در شلوغی‌های زندگی از آن غافل می‌شویم و همین دوری می‌تواند افسردگی و تنش‌های روحی را برای ما به همراه داشته باشد. دیدوبازدیدهای عید یکی از سنت‌های نیکوی ما ایرانیان است که دل‌ها را به هم نزدیک کرده و کدورت‌ها را از بین می‌برد. مطالعه، سر زدن به سالمندان، قدم زدن در طبیعت، رفتن به زیارتگاه‌ها، دعا کردن و خواندن قرآن و خلوت کردن با خود همه از اعمالی است که سبب آرامش فکر و ذهن شده و یک دنیا شادی را به ارمغان می‌آورد.

سعیده شریفی کارشناس روانشناسی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.