آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

برگزاری مراسم نمادین چهارشنبه سوری در فرهنگسرای آفتاب باقرشهر

برگزاری مراسم نمادین چهارشنبه سوری در فرهنگسرای آفتاب باقرشهر

به گزارش راگانیوز به نقل از  روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی باقرشهر ؛ عیسی وند گفت : با توجه به نزدیک شدن مراسم چهارشنبه سوری در شب چهارشنبه آخرسال ، به صورت نمادین مراسم ویژه چهارشنبه سوری را برای دانش آموزان پیش دبستانی در فرهنگسرای آفتاب فردا صبح برگزارمی شود .

عیسی وند با اشاره به آیین های مرسوم در شب چهارشنبه سوری از جمله کوزه شکنی ، قاشق زنی ، فال گوش ایستادن و آجیل چهارشنبه سوری اظهار داشت : تمامی رسوم مختلف به دانش آموزان پیش دبستانی گفته می شود تا ضمن آشنایی با مراسم هایی که در قدیم به عنوان یک جشن برپا می شده است لحظاتی شاد و مفرحی را به دور از هر گونه آتش بازی و صداهای مهیب که اغلب در این شب رخ می دهد داشته باشند .

مدیر فرهنگسرای آفتاب در ادامه افزود : پس از توجیه دانش آموزان در مورد آیین قاشق زنی در چهارشنبه سوری ، قرار است دانش آموزان در حالی که چادر به روی صورت انداخته ، با کاسه و قاشق به کلاس های دیگر رفته و مراسم قاشق زنی را با بردن پیام بهار به کلاس های دیگر ارمغان دهند.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری چنین مراسمی فرصتی خوبی است تا فرزندان ما با جشن ها و سنتهای قدیمی آشنا شوند ؛ تصریح کرد : بسیاری از این سنت ها جای خود را به آتش بازی های خطرناک در این شب داده اند که هر ساله شاهد تلفات زیادی به دلیل بی احتیاطی در شب چهارشنبه سوری هستیم در همین راستا درصدد آنیم تا دانش آموزان را با عوامل خطرزا و وسایل محترقه آشنا کرده و نکات ایمنی را به آنان آموزش دهیم .

لازم به ذکر است ؛ قاشق‌زنی رسمی زنانه‌ است که در ایام قدیم زنان چادری بر سر انداخته و گاه نقابی بر چهره می‌زدند تا ناشناس بمانند. آنگاه با قاشق بر کاسه یا قابلمه یا بر در خانه می‌کوبیدند و اهل خانه را از آمدن خویش آگاه می‌کردند. اهل خانه کاسه خالی را گرفته و برای او آدوقه ای می ریختند ، مهمترین شرط در قاشق زدن ناشناس ماندن قاشق‌زن بوده ‌است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.