آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

برگزاری نشست کتابخوان در کتابخانه علامه دهخدا شهرستان ری

به گزارش راگانیوز به نقل از روابط عمومی اداره کتابخانه های شهرستان ری، روز 22 اردیبهشت ماه، ساعت 17 نشست کتابخانه ای با حضور معلمان عضو کتابخانه در کتابخانه علامه دهخدا برگزار شد. هدف از برگزاری این نشست معرفی کتابها و آشنایی معلمان با فعالیتهای کتابخوانی و ترویج نشست های کتابخوانی در میان معلمان می باشد.

در این نشست 8 نفر به معرفی کتاب پرداختند که بدین شرح است؛

“مریم اسماعیلی”مسئول کتابخانه علامه دهخدا کتاب مثل «شاخه های گیلاس» نوشته محمدرضا رنجبر را معرفی کرد. وی می گوید این کتاب تذکرات اخلاقی را از مسیر هنری و تمثیلی بیان می کند. در واقع تمثیل های زیبای اخلاقی را در ظاهری زیبا و متفاوت بیان می کند. مثلی داریم در این کتاب که شاخه های گیلاس را می توانید با رضای خداوند متعال بسنجید و همانی باشید که او میخواهد. وقتی به شاخه های پر شکوفه گیلاس تنه میزنی، شکوفه باران میشوی. شاخه های گیلاس چوب اند، ازچوب کمتر نباشیم این‌ که ما با چهار پا سفر کنیم یا با طیاره چندان مهم نیست. مهم این است که به کجا می‌رویم و با چه هدف و انگیزه‌ای سفر می‌کنیم…

«کلیدهای پرورش تفکر در کودکان و نوجوانان» نوشته میرنابی شور؛ ترجمه فرناز فرود را خانم “مرضیه محمدی”معلم پایه ابتدایی از اعضای کتابخانه ارائه کرد.  این کتاب شامل دو بخش و هشت فصل می باشد. راهنمای تربیتی است که به صورت عملی چگونگی مهارت حل مشکل در محیط خانواده را به والدین آموزش می دهد و این که چگونه کودکی خوش فکر را پرورش دهیم. در واقع می توانیم با استفاده از روش تشویق فرزندان به فکر کردن باعث سازگاری اجتماعی آنها شویم.

«پرورش خلاقیت به کمک بازیهای وانمودی» اثر دروتی جی سینگر؛ ترجمه حمید علیزاده است که توسط “مرضیه سرآوری” معلم پیش دبستان معرفی شد .وی می گوید در این کتاب فایده بازی با وسایل ساده و یا خیالی را بر رشد مهارتها و یادگیری کودکان و بزرگسالان شرح داده است از جملهفواید این بازیها خلق و خوی بهتر خودآگاهی، مهارت تصور، مهارت کلامی و… را می توان نام برد.

کتاب «جاذبه و دافعه»  حضرت علی (ع) را “زهرا مالمیر” ارائه داد. این کتاب، مشتمل بر یک مقدمه و دو بخش است. در مقدمه کلیاتی درباره ی جذب و دفع به طور عموم و جاذبه و دافعه ی انسانها به طور خصوصی بحث شده است. در بخش اول، جاذبه امام علی (ع) و فلسفه ی آن و فایده و اثر آن، موضوع بحث قرار گرفته است. در بخش دوم، دافعه نیرومند آن حضرت که چگونه عناصری را به سختی طرد می کرد و دور می انداخت، توضیح و تشریح شده است؛ ثابت شده که امام علی (ع) دو نیرویی بوده است و هر کس که بخواهد در مکتب او پرورش یابد باید دو نیرویی باشد .

کتاب «عاشق شو»از علیرضا برازش را خانم “منیژه تاجیک” معلم چهارم دبستان ارائه کرد.در بخش اول این کتاب ثابت شده که خلقت و دین چیزی جز عشق به خدا نیست در بخش دوم راه رسیدن به این عشق را بیان می کند و در بخش سوم به فواید این عشق می پردازد. اگر انسان می خواهد کسی را دوست داشته باشد بهتر است سراغ بهترین معشوق برود و جالب اینجاست که این بهترین و شریف ترین محبوب و معشوق خودش بهترین عاشق هم است که قسم خورده است که دوستمان دارد و قسممان می دهد که دوستش داشته باشیم.

“عباسعلی عرب کرمانی” معلم پایه هفتم در معرفی کتاب «ظرافتهای معلمی» نوشته مجید نقیّهمی گوید: معلمان مؤثرترین عنصر در تحقق بخشیدن به اهداف نظام آموزشیهستند.چه آن هایی که در روزمرگی کلاس به دنبال شیوه های خلاق آموزشی هستند و چه معلمانی که علی رغم وجود چنین شیوه هایی در کلاس خواستار گسترش آن هستند . معلمان برای مهارت ایجاد انگیزه و آماده سازی در فراگیران می تواند از راهبردهای مختلفی استفاده کند. انتخاب نوع راهبرد باید با موضوع و هدف متناسب باشد. آن ها می توانند با وجود هر گونه نقصانی در امکانات آموزشی ، فضایی را پدید آوردند که موجب شود فراگیران در بستری ظریف و کم دغدغه ، پله های پیشرفت را طی نمایند . کتاب حاضر به این موضوع می پردازد که چگونه می توان این ظرافت را در بستر آموزش فراهم نمود .

کتاب «مدیریت یک دقیقه ای در عمل» نوشته کنت بلانچارد؛ ترجمه شهرزاد حکیم مختار را “حسن عرب” معلم پایه هشتم و نهم ارائه کرد. وی در مورد این کتاب گفت مدیر یک دقیقه ای سمبلی است که به هر یک از ما یادآوری می کند که هر روز یک دقیقه به چهره افرادی که بر آنها مدیریت میکنیم نگاه کنیم و بخاطر بسپاریم که آنها مهمترین منابع ما هستند. مدیر یک دقیقه ای در حقیقت گردآوری ساده ای است از چیزهایی که برخی از انسانهای دانا به ما آموخته اند و همچنین چیزهایی که ما از یکدیگر آموخته ایم. ما به اهمیت این منابع دانش و آگاهی پی برده ایم و دریافته ایم اشخاصی که تحت مدیریت شما کار می کنند به شما بعنوان یکی از منابع آگاهی و دانایی نگاه می کنند.

در آخر نیز از کتاب «دیوان حافظ»غزلی در مدح پیامبر اکرم (ص) توسط “حمیدرضا ملک پور”معلم مقطع دبیرستان خوانده شد.

ستاره‌ای بدرخشید و ماه مجلس شد / دل رمیده ما را انیس و مونس شد

نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت / بغمزه مسئله آموز صد مدرس شد…

در پایان این مراسم مسابقه مکتوب از کتاب جاذبه و دافعه حضرت علی (ع) در بین معلمان توزیع شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.