آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

بهشت زهرا (س) میزبان پنل تخصصی آیین‌های نوروزی آرامستان‌های ایران

خبرگزاری فارس: بهشت زهرا (س) میزبان پنل تخصصی آیین‌های نوروزی آرامستان‌های ایران

به گزارش راگانیوز  ، همایش نوروز میراث صلح با 10 نشست علمی در تالارهای همایش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پژوهشکده تخصصی آرامستان بهشت زهرا (س)، موزه ملک، و موزه پست از جمله همایش‌های تخصصی و پژوهش محور به شمار می‌آید و 42 مقاله علمی با موضوع نوروز و آیین‌های آن در پنل‌های علمی آن ارائه شد.

سید محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و رئیس شورای سیاستگزاری این همایش طی سخنانی در مراسم افتتاحیه اظهار داشت: پدیده‌هایی مانند نوروز، شاهنامه، اصفهان دوره صفوی و… آینه‌های تمام قد فرهنگ ایرانی اند چه مورد توجه ما قرار گیرند و چه نگیرند وجود داشته و در زندگی ما تأثیر دارند و اگر ما بخواهیم طعم سعادتمندی را بچشیم خوب است که در این آینه‌ها نظر کنیم و به یاد بیاریم که کیستیم.

وی گفت: زمانی که از میراث فرهنگی ملموس و غیرملموس منقول و غیر منقول صحبت می‌کنیم در حقیقت از آثاری سخن می‌گوییم که به صفت مظهریتشان در فرهنگ اهمیت می‌یابند، یعنی اگر مظهریت نسبت به فرهنگ در آثار تاریخی مد نظر قرار نگیرد آن‌ها موضوعیت خود را از دست خواهند داد.

قد و بالای فرهنگمان در نوروز نمایان است

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان این‌که اگر یک شی موزه‌ای را بدون دلالت فرهنگی تاریخی‌اش در نظر بگیریم به درد ما نمی‌خورد، گفت: این وضعیت راجع به آئین‌ها و سنت‌ها هم وجود دارد و اگر صفت مظهریت آن‌ها نباشد اهمیت آثار نادیده گرفته می‌شود.

وی، فرهنگ پاسخ را سئوال کیستی و کجایی مردم و دانایی اهل یک سرزمین دانست و افزود: ممکن است که یک جامعه متذکر این دانایی باشد یا نباشد که در این صورت آثار تاریخی وظیفه دارند که کیستی و کجایی را به یادشان بیاورند.

بهشتی با اشاره به این‌که در طول تاریخ دوره‌هایی را داشته‌ایم که جامعه دچار نسیان شده، عنوان کرد: هر جامعه‌ای همواره از فرهنگ خویش برخوردار است اما همیشه از آن بهره‌مند نیست و این بهره‌مندی مقدماتی دارد که باید اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: یکی از اتفاق‌هایی که در طول تاریخ به تناوب شاهد آن بوده‌ایم نسیان فرهنگی است و نظر کردن به آئین‌ها قرار است ما را از نسیان خارج کنند.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: برخی از آثار تاریخی در قید حیات هستند مانند نوروز، محرم، زبان فارسی و … که قادریم با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم ولی برخی نیز مانند سفال‌ها، لوح‌ها و … قادر به سخن گفتن نیستند، اما آن‌هایی که زنده‌اند آن‌هایی هستند که ما هنوز زیر سایه شان می‌نشینیم و از میوه آن‌ها بهره‌مند می‌شویم.

وی با بیان این‌که برخی از آثار مظهریت بیشتری دارند و برخی مظهریتشان به کمال رسیده و آینه‌های تمام قدی رو به فرهنگ هستند، تصریح کرد: اگر به صفت آینه به نوروز بنگریم قد و بالای فرهنگ خودمان را در آن خواهیم  دید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.