آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

توسعه ری در گرو رسانه مسئول و مطالبه گر

شهرستان ری به عنوان یکی از شهرستان های استان تهران مانند دیگر شهرستان ها، در سایه کلانشهر تهران به جایگاهی که شایسته تاریخ گسترده و مردم بلند همت آن است نرسیده؛ شهرستانی که با مساحت دو هزار و 293 کیلومتر مربع، کهریزک، باقرشهر و حسن آباد فشافویه را زیر پوشش خود دارد و از 9 استان کشور وسیع تر و گسترده تر است.
اگر چه در سالهای اخیر به برکت انقلاب اسلامی و تحولات ناشی از آن شهرستان ری با توجه به جایگاه مذهبی که دارد رشد خوبی پیدا کرد اما هنوز تا رسیدن به مرز شایستگی ها فاصله ای زیاد وجود دارد و مطالبات این شهرستان در زمینه های مختلف اعم از اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی سالهاست که درمیان هیاهوی پایتخت نشینان گم شده است.
مسائل عمران شهری و نیازهای فنی در بخش های مختلف شهرستان ری، آلودگی های زیست محیطی ناشی از قرار گرفتن در جنوب تهران و سرریز شدن آن به سمت شهرستان ری، طرح توسعه حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع)، غفلت از توجه به جایگاه توریسم با توجه به تاریخی و مذهبی بودن شهرری، بروز برخی مشکلات امنیتی ناشی از گستردگی شهرستان و وجود انبارهای مختلف که نقش بارانداز استان تهران را دارند از مشکلات این شهرستان است.
مشکلات کشاورزی و آب های آلوده که هنوز حل نشده است، وجود صنایع آلاینده و مشکلات شهرک صنعتی شمس آباد به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه و دهها مشکل دیگر که در پیچ و خم های مشغله های فراوان ادارات و نهادها به بوته فراموشی سپرده شده است.
اما شاید یکی از دلایل مهم در کندی روند ارتقای جایگاه شهرستان ری در ابعاد مختلف فقدان، کمبود و سستی جایگاه رسانه اعم از مطبوعات نوشتاری، دیداری و الکترونیک این شهرستان است چرا که در پارادایم(الگو) توسعه و نوسازی، رسانه یکی از عوامل موثر و مهم است که با نشان دادن چشم اندازهای جدید، مسئولان و مردم را در برابر رفتارها و فرهنگ های تازه قرار می دهند.
در جهان امروز رسانه چنان قدرت و نفوذی پیدا کرده که همه جوامع و تک تک افراد آنها در دایره نفوذ آن قرار گرفته اند و رسانه مطالبه گر و پرسشگر می تواند بهترین ابزار برای رشد الگوی توسعه در شهرستان ری باشد.
یکی از معضلات مهم این شهرستان به زعم نگارنده نبود رسانه مستقل، پویا، دردمند، آگاه و مشرف بر مسائل، مشکلات و نیازهای شهرستان است که به صورت روزانه و یا یک روز در میان فارغ از سیاستگذاری های رسانه های پایتخت نشین و انتشار برخی خبرهای درجه چندم که مخابره آنها دردی از دردها را دوا نمی کند و فقط پرکننده سطور هستند، مطالبات را به صورت جدی از مسئولان ذیربط و عوامل اصلی آن پی جویی و واکاوی کند.
مطالباتی که بین مسئولان شهرستان و پایتخت رد و بدل می شود و در این بین مردم هستند که خسته و فرسوده چشم انتظار باقی می مانند.
این امیدواری همچنان وجود دارد که انتشار نشریه کاملا مستقل و بومی برای شهرستان ری که دارای کادری مجرب و حرفه ای باشند زمینه ساز پاسخگو کردن مسئولان شهرستان ری را فراهم کرده و با ایجاد ارتباط بین بخشی در سطوح مختلف در مسیر حل مشکلات قدیمی و ریشه دار شهرستان ری قدم بردارد.
رئیس ایرنا در شهرری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.