آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

توصیه‌های کارشناس شبکه بهداشت شهرستان ری در مورد مصرف دارو در ماه رمضان

روزه‌داری و چگونگی مصرف دارو از مسائلی است که همیشه برای بیماران سؤال‌برانگیز است. دکتر اقبال پور داروساز شبکه بهداشت شهرستان ری در این زمینه گفت: همیشه در مورد مصرف دارو و روزه‌داری سؤالاتی وجود دارد. افراد نگران هستند که تغییر ساعات مصرف دارو در میزان اثر آن اختلال ایجاد کند و از سوی دیگر می‌خواهند روزه گرفته و از فضائل این ماه بهره‌مند شوند.telsart

اقبال پور ادامه داد: درصورتی‌که هماهنگی‌های لازم با پزشک انجام شود بسیاری از مشکلات قابل‌حل است. مثلاً افرادی که آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنند می‌توانند از پزشک خود بخواهند داروی تک‌دوزی تجویز کرده تا آن‌ها با خوردن یک وعده دارو در طول روز علاوه ادامه درمان، واجبات خود را نیز انجام دهند.

وی در مورد مصرف داروهای چند نوبتی گفت: در مورد داروهایی که دو یا سه بار در روز باید مصرف شوند، بیماران با پزشک مشورت کرده و توصیه‌های آنان را انجام دهند. با توجه به اینکه روزه‌داران در افطار معمولاً حجم بالایی از کربوهیدرات‌ها را استفاده می‌کنند و این مسئله می‌تواند در میزان اثر دارو تأثیر بگذارد، حتماً فاصله زمانی توصیه‌شده از طرف پزشک را رعایت کنند.

داروساز شبکه بهداشت شهرری افزود: آب و مایعات در اثربخشی بسیاری از داروها تأثیرگذار است؛ بنابراین روزه‌داران در مورد مصرف آب، میوه‌ها و سبزی‌ها در فاصله افطار تا سحر دقت کنند.

اقبال پور در مورد تغییر شکل داروی مصرفی گفت: خوشبختانه این روزها داروها در اشکال مختلفی وجود دارد و بیماران می‌توانند پس از مشورت با پزشک داروهای خود را به‌صورت موضعی یا برچسب‌های دارویی استفاده کنند.

وی  در پایان گفت: یک اصل کلی که باید به آن دقت شود این است که به‌هیچ‌عنوان خودسرانه نباید هیچ دارویی را قطع یا میزان مصرف آن را کم یا زیاد کرد و علاوه بر مصرف منظم دارو طبق دستور پزشک و داروساز به سایر توصیه‌های آنان مانند دستورات غذایی، فاصله مصرف دارو تا غذا و خواب عمل کرد تا در درمان بیماری در این ماه مبارک خللی ایجاد نشود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.