آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

جاعلان مجوزهای نظام مهندسی در شهرری شناسایی شدند

به گزارش راگانیوز به نقل از مهر، سعید غفرانی روز شنبه در نشست خبری در سالن اجتماعات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران افزود: افراد این باند خلافکار که در شهرری با جعل مهر و سربرگ های سازمان نظام مهندسی بیشتر در بافت های فرسوده استان تهران سوء استفاده هایی کرده اند با همکاری حراست وزارت راه و شهرسازی شناسایی شده اند.

غفرانی با اشاره به اینکه مهندسانی که از این اقدام مطلع بوده اند به شورای انتظامی این سازمان معرفی شده اند، افزود: در این ارتباط افرادی نیز از بی اطلاعی برخی مهندسان از مهر دارای پروانه این افراد سوء استفاده کرده اند.

وی در باره میزان درآمدهای ناشی از این تخلفات هم گفت: مجموع درآمد این تخلفات در طول سال میلیاردی بوده که در نتیجه اخذ دو میلیون ریال بابت هر مهر تائیدیه نقشه گاز، حاصل شده است که هر چند بابت هر تاییدیه پنج درصد این میزان به حساب سازمان نظام مهندسی استان تهران واریز می شد ولی در واقع حقوق مهندسان نیز تضییع شده است.

این مقام مسوول در بخش دیگری از این گفت و گو به مصمم بودن این سازمان در سال جدید برای اجرای فعالیت ها و وظایف محوله اطلاع رسانی بهنگام و شفاف تاکید کرد وبا اشاره به اجرای ماده 33 قانون نظام مهندسی گفت: با اجرای این ماده قانونی گام موثری در حفظ سرمایه های ملی برداشته می شود و براساس این اصل، نظارت٬ ساخت و بهره برداری ساختمان ها براساس اصول مهندسی انچام خواهد شد.

غفرانی با تاکید بر اینکه ساختمان های بالای هزار متر از سوی سازندگان دارای پروانه فنی ساخته می شود، خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت گودبرداری های انجام شده در سطح شهر و مناطق مختلف استان از هیچ تخلفی در این خصوص چشم پوشی نخواهد شد به طوری که تاکنون از16هزار گود بررسی شده در سال گذشته حدود یک هزار و 500 مورد گود برداری غیر اصولی در مناطق مختلف استان شناسایی و اخطاریه دریافت کرده اند.

وی با اشاره به اینکه این اخطاریه به مسوولان پروژه یا برای رفع نواقص به شهرداری ها برای صدور دستور توقف ساخت وساز ارائه می شود گفت: در مورد گود ایران زمین نیز با توجه به احتمال خطری که در آن وجود دارد شب گذشته در قالب نامه ای به رییس شورای اسلامی شهر تهران و معاون شهرسازی شهرداری تهران تذکری جدی ارائه شد تا با اتخاذ تصمیمات جدی از بروز مشکلات جدید در این گود جلوگیری شود.

رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران به تخلفات مهندسان ناظر نیز اشاره کرد و گفت: حدود 300 تخلف به ثبت رسیده مهندسان ناظر در سال گذشته به شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی استان تهران ارجاع شد ولی هیچ یک منجر به ابطال پروانه مهندسی نشد.

غفرانی با اشاره به اینکه بافت فرسوده معضل بیشتر مناطق تهران است، خاطرنشان کرد: با توجه به تاکید دولت بر بازسازی بافت های فرسود شهر باید تلاش کرد تا شهر به سوی نوسازی گام بردارد و این سازمان نیز برای اجرایی شدن این موضوع مبلغ بیشتری از حق نظارت قانونی به مهندسان ناظر پرداخت می کند.

رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران با تاکید بر منتفی شدن امضا فروشی از سوی مهندسان ناظر عضو نظام مهندسی افزود: بالا رفتن کیفیت ساختمان ها دلیلی بر این مدعا است.

غفرانی در مورد رای نیاوردن کلیات لایحه اصلاح قانون نظام مهندسی در مجلس گفت: این مشکل ما بود که نمایندگان را بر لزوم اصلاح قانون فعلی مجاب نکردیم و درنتیجه این لایحه در مجلس تصویب نشد.

وی در مورد بلند مرتبه سازی نیز گفت: برج سازی یک ضرورت اساسی برای کلان شهرها است اما آنچه شورای عالی شهرسازی و معماری نسبت به آن ایرادهایی را وارد کرده، مکان یابی برج ها است.

عضو شورای مرکزی این سازمان افزود: با هماهنگی و همکاری شهرداری٬ شورای شهر٬ وزارت راه و شهرسازی٬ کارفرمایان و نظام مهندسی کیفیت ساخت و ساز نیز در استان افزایش خواهد یافت.

وی به سست شدن پایه های تونل توحید اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه به تازگی در خصوص سست شدن پایه های تونل توحید به ما اطلاع رسانی شده، نماینده ای از سوی سازمان نظام مهندسی استان برای بررسی به این محل اعزام شده است.

وی افزود: در حال حاضر شناسنامه فنی ملکی ساختمان با توافق شهرداری تهران برای سازه های بالای 2500 متر صادر می شود.

غفرانی با اشاره حساسیت سازمان به جلوگیری از هدر رفت انرژی در ساختمان گفت: به این منظور سازمان در اجرایی شدن مبحث 19 مقررات ملی ساختمان مصمم است.

رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران افزود: از دیگر حساسیت های مهندسان ناظر این سازمان انجام جوشکاری اسکلت فلزی ساختمان به صورت صنعتی و خارج از محل ساخت و ساز است تا این سازه فلزی به صورت یکجا در محل کار گذاشته شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.