آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

جزئیات تعطیلی موزه ورامین/ از طریق فضای مجازی فهمیدم موزه تخلیه شده است

به گزارش راگانیوز ، منطقه ورامین به خصوص شهرستان‌های ورامین و پیشوا طبق آثار و روایات مختلف دارای قدمت بسیار زیادی هستند و به دلایل گوناگون در سلسله‌های مختلف مورد توجه پادشاهان بوده‌اند.

در خصوص قدمت این شهرستان‌ها و توجه پادشاهان به آن‌ها می‌توانیم از آثار بزرگی مانند قلعه ایرج، کاروانسرای دیرگچین، برجعلاالدوله، مسجد جامع ورامین و دیگر اماکن بسیار قدیمی یاد کنیم که در سلسله‌های گوناگون بنا و حتی بازسازی شده‌اند.

یکی از اخبار خوشحال کننده برای مردم منطقه ورامین که ابتدای سال ۹۷ به گوش رسید، افتتاح دومین موزه مردم شناسی شهرداری ورامین در برج تاریخی علاالدوله بود که با حضور مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران صورت گرفت.

پس از آن هر هفته مطالب گوناگونی از بازدید توریست‌های گوناگون از کشورهای مختلف از برج علاالدوله و همچنین آثاری که در آن قرار داشت منتشر می‌شد تا اینکه چندی پیش خبر بسته شدن موزه در فضای مجازی منتشر شد.

ژیلا خدادادی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ورامین بیان کرد: سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری و رئیس وقت میراث فرهنگی منعقد شد مبنی بر اینکه موزه داخل برج علاالدوله ورامین باشد.

وی ادامه داد: در مرحله اول این تفاهم‌نامه باید با امضای مدیرکل استان تهران می‌بود که این اقدام انجام نشده بود و آن قرارداد وجهه قانونی نداشت و از سوی دیگر نیز مفاد قرارداد این بود که تمام هزینه‌های حفظ و حراست بر عهده اداره میراث فرهنگی ورامین بود و شهرداری هیچ تعهدی برای حفظ و حراست آن محل نداشت.

معاونت میراث فرهنگی استان تهران: هیچ کدام از اشیاء این موزه قابلیت موزه شدن را ندارد/تخلیه موزه انجام شد

خدادادی اظهار داشت: معاونت میراث فرهنگی استان تهران بعد از بازدید از این موزه اعلام کرده بودند که هیچ کدام از اشیاء این موزه قابلیت موزه شدن را ندارد و تمام اشیایی که به دیواره برج چسبیده هستند نیز برای دیواره مشکل ایجاد می‌کنند؛ ولی با توجه به اینکه تعامل بین ادارات شهرستان وجود داشت، از خرداد ماه که نامه نگاری با شهرداری ورامین صورت گرفت، به تفاهم رسیدیم که این موزه تا پایان قرارداد یعنی اسفند ۹۷ دایر باشد.

وی تصریح کرد: متاسفانه بدون هماهنگی با میراث فرهنگی شب چهارم فروردین یعنی روز جهانگردی شهرداری ورامین اقدام به تخلیه محل مورد نظر کرد و ما نیز از طریق فضای مجازی از این اقدام مطلع شدیم.

رئیس میراث فرهنگی شهرداری ورامین افزود: معاون فرهنگی در تماس تلفنی اعلام کرده بود که ما خودمان مشکلات داخلی اداری داشتیم و همین امر باعث این تخلیه شده و وسایل حاضر در این موزه به محل شعبه اول موزه مردم شناسی منتقل شد.

خدادادی با بیان اینکه در جریان اشیاء داخل موزه نبوده است، گفت: اشیایی که داخل این موزه بودند اصلاً قدمت تاریخی نداشته و صرفاً اشیایی بودند که مربوط به پهلوی دوم بودند و قدمت زیادی نداشتند.

وی ادامه داد: هیچ کدام از اشیاء برای قبل از پهلوی اول در این موزه نبود تا جایی که کمدهای نگهداری از این اشیاء هیچ حفاظی نداشت و هر کس می‌خواست می‌توانست آنها را برداشته و از موزه خارج کند.

رئیس میراث فرهنگی ورامین در جواب این ادعا بیان کرد: اشیاء حاضر در این موزه قدمت تاریخی نداشت ولی برای نسل جدید جذابیت داشت.

بعد از این سخنان رئیس میراث فرهنگی ورامین به سراغ علی عباسی معاون فرهنگی شهرداری ورامین رفتیم که عباسی اظهار داشت: رئیس میراث فرهنگی ورامین طی مکاتبه‌ای اعلام کرده بود قصد دارند مدیریت موزه را در اختیار داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی ورامین محل برج علاالدوله را می‌خواستند و ما نیز اشیای حاضر در محل برج علاالدوله را به محل قبلی خود یعنی موزه مردم شناسی ورامین منتقل کردیم.

رئیس موزه مردم شناسی ورامین: موزه بطور موقت در اختیار ما بود

محمدرضا تاجیک رئیس موزه مردم شناسی ورامین و کارشناس آثار تاریخی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در ورامین بیان کرد: به پیشنهاد شهرداری ورامین در اسفند سال ۹۶ و طی تفاهم‌نامه‌ای که با رئیس وقت میراث فرهنگی ورامین بسته شد، قرار شد تا ۸ اسفند ۹۷ این موزه را در اختیار ما قرار دهند تا موزه مردم شناسی در آن دایر شود.

وی اظهار داشت: ۵ فروردین سال جاری نیز شعبه دوم این موزه با حضور معاون میراث فرهنگی استان تهران افتتاح شد و تا پایان فعالیتش نیز مورد بازدید گسترده جهانگردان مختلف از کشورهای گوناگون مانند ایتالیا، انگلستان و دیگر کشورها قرار گرفت.

تاجیک خاطرنشان کرد: در خرداد سال جاری اداره میراث فرهنگی ورامین طی نامه‌ای اعلام کرد تا ویترین و اشیایی که در محل برجعلاالدوله قرار گرفته است را جمع‌آوری کنید ولی ما ۳ ماه صبر کرده و رایزنی‌های گوناگونی را با اداره میراث فرهنگی ورامین انجام داده‌ایم ولی مسؤولین اداره میراث فرهنگی مصر بر خروج وسایل بودند و در نهایت نیز ما وسایل را به موزه اصلی مردم شناسی منتقل کردیم.

رئیس موزه مردم شناسی ورامین تصریح کرد: اداره میراث فرهنگی ورامین مدعی است که حضور این اشیاء در موزه باعث آسیب رساندن به برج می‌شود در صورتی که این ادعا صحت نداشته و ما ۱۸ ویترین و ۲۲۰ وسیله در آن فضا قرار دادیم.

وی ادامه داد: تمام وسایلی که در این موزه وجود داشته و الان در موزه اصلی مردم شناسی ورامین حاضر هست مربوط به اواخر قاجاریه و همچنین پهلوی اول و پهلوی دوم بوده است.

تاجیک خاطرنشان کرد: سنگ قبرهای حاضر در این موزه مربوط به ۱۲۴ سال پیش می‌باشد که مربوط به ناصرالدین شاه است و همچنین چراغ فانوسی مربوط به اوایل دوره قاجاریه می‌باشد و همچنین دوربین فانوسی در این موزه بود که مربوط به ناصرالدین شاه است.

رئیس موزه مردم شناسی ورامین بیان کرد: طی روزهای گذشته نامه‌ای از سوی شهرداری به مسؤولین اداره میراث فرهنگی ورامین ارسال شده و از بد عهدی مسؤولین میراث فرهنگی گله‌مند بوده و آن را اعلام کردیم.

امید آن داریم که مسؤولین بومی و غیر بومی شهرستان ورامین که در حال فعالیت بوده و در آینده نیز در این شهرستان منصوب می‌شوند به فکر تجلی و تعالی این شهرستان باشند نه اینکه با بهانه‌گیری‌های گوناگون ورامین را به عقب بازگردانند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.