آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

حفر تونل مترو چشمه علی را خشک کرد

حسن خلیل آبادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: احداث خط 6 مترو(دولت آباد تا حرم عبدالعظیم(ع)) و عبور از گذرهای آبی این چشمه علت اصلی کاهش دبی آب است.
وی ادامه داد: بخشی زیادی ازآب این چشمه به کانال مترو وارد می شود.
رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران اظهار کرد: امیدواریم پس از عبور دستگاه های حفاری و اتمام مسیر مترو نیز 60 درصد از آب چشمه علی احیاء و دوباره به مسیر خود جریان یابد.
گفتنی است پیش از این یکی از علت های اصلی کاهش آب چشمه علی کاهش نذورات جوی بوده که در بررسی های اخیر علت اصلی آن حفر تونل مترو در مسیر و گذرگاه های این چشمه اعلام شد.
وی همچنین در خصوص کمبود فضای لازم برای تدفین در بهشت زهرا(س) اشاره کرد و افزود: با وجود شهری 8 تا 9 میلیون نفری تهران کمبود فضای تدفینی زیاد احساس می شود.
وی با بیان اینکه طرح توسعه بهشت زهرا(س) توسط این سازمان در حال انجام است، اظهار کرد: یکی از راه حل های کمبود فضا، سه طبقه کردن قبور بیش از 30 سال قدمت و همچنین تملک برخی اراضی بایردر اطراف بهشت زهرا(س) است.
به گفته وی امیدواریم این کمبود تدفین در بهشت زهرا در آینده مرتفع شود.
به گزارش ایرنا، ‘چشمه‌علی’ یک از نقاط باستانی، دیدنی و تفریحی شهرری به شمار می‌رود که در جنوب تهران و شمال شهرری، منطقه 20 شهرداری تهران قرار دارد، این چشمه در همسایگی ابن بابویه، برج طغرل، دژ رشکان و در زیر باروی ری واقع شده است. ‘چشمه‌علی’ از میان صخره‌ای بزرگ خارج شده و به سوی جنوب و سپس جنوب شرق جاری است.
نام باستانی این چشمه سورینی بوده است که احتمالاً منسوب به دودمانی بزرگ در دوره اشکانیان و ساسانیان است. بعدها به نام امام اول شیعیان علی به چشمه علی معروف شد، قدمت چشمه‌علی به حدود 8 هزار سال پیش بر می‌گردد، زمانی که نخستین اجتماع در کنار چشمه‌ای دایمی واقع بربالای تپه‌ای گرد آمدند.
در گذشته فرش فروش‌ها و مردم تهران، قالیها و قالیچه های خود را با این عقیده که در آب این چشمه خاصیتی است که فرش را خوب تمیز و رنگ روشن‌تر و پر جلاتر می‌سازد، در آب چشمه‌علی می‌شستند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.