آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

دردهای ری از نگاه مسؤلین

در سمینار نقش شوراها در توسعه شهرستان ری مطرح شد:
دردهای ری
سمینار نقش شوراها در توسعه شهرستان ری با حضور جمعی از اعضای شورای شهر ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و استاندار با حضور در در هتل شهر فرودگاه امام خمینی(ره) برگزار شد.
صبح امروز سمینار نقش شوراها در توسعه شهرستان ری با حضور جمعی از اعضای شورای شهر ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و استاندار با حضور در در هتل شهر فرودگاه امام خمینی(ره) برگزار شد.
در این سمینار اعضای شورای شهر و جمعی از مسئولین شهری بعد از اشاره به مشکلات شهرستان های ری به بیان دیدگاه های خود پرداختند که به شرح زیر می‌باشد.
*هدفم ارتقاء ری است
حسن خلیل‌آبادی رئیس شورای اسلامی شهرستان ری:
وقتی کاندیدای شورای شهر اسلامی تهران، ری و تجریش شده بودم، یک دوست از من درباره برنامه‌ام پرسید که من پاسخ دادم “برنامه ندارم و فقط یک هدف دارم و آن چیزی نیست جز جایگاه ارتقاء شهرستان ری”.
شهرری پتانسیل‌های متعددی از جهات مختلف است و اگر آنالیز شود، شاید در کشور همتا نداشته باشد. بیش از 8 هزار سال از تاریخ کشور در ری است.
بزرگ‌ترین صنایع مادر اطراف تهران در ری قرار داد. زیارتگاه‌های بزرگی در این جا وجود دارد و به فرمایش رهبر معظم انقلاب “قبله تهران” است. کوه بی‌بی شهربانو منظر طبیعی ری است اما کارخانه سیمان در حال دریدن این موضوع است. زرتشتیان تمام دنیا از افغانستان و پاکستان به این مقبره می‌آیند و زیارت می‌کنند.
شوراها یاور مسئولان و ملت هستند. متاسفانه در برخی مواقع نگاه تقابلی داریم. نگاه به شورا حداقلی است و برخی معتقدند که شوراها باید ناظر باشند. شوراها قرار بوده به منظور تسریع در پروژه‌های مختلف شهرری شکل بگیرند نه اینکه ناظر باشند.
*انتقال زباله‌ها مشکل آفرین است
محسن فاضلی، رئیس کارگروه خدمات شهری:
شاید بخش نخاله‌ها برای برخی تهدید نباشد. ما درگیر بحث جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی هستیم چرا که برای ما یک تهدید است. من خودم شاهد بودم که راکب موتورسیکلت به همراه همسرش شبانه به نخاله‌های کنار جاده برخورد کرد که حاصل این برخورد، درگذشت همسر آن فرد و مجروح شدن خودش شد.
بحث انتقال سطل‌های جمع‌آوری زباله‌ها از سطح به زیرسطح نیز از دیگر موضوعاتی است که باید در این کارگروه مورد بحث قرار بگیرد.
*جای مناسبی برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی نداریم
نفری، معاون خدمات شهری شهرداری حسن‌آباد فشافویه:
ما با معضل نخاله‌های ساختمانی در شهر حسن‌آباد درگیر هستیم. شورای شهر و شهرداری باید برای این موضوع تصمیم بگیرد و یک جایگاه مشخصی را برای ضایعات ساختمانی اختصاص دهد اما چنین سایتی تاکنون مشخص نشده است و مردم، نخاله‌هایشان را کنار جاده‌ها تخلیه می‌کنند.
زباله‌سوزی در شب نیز از دیگر معضلات است. برای از بین بردن معضل اتش زدن لاستیک و … به این نتیجه رسیدیم که در روزهای آتی گشت شبانه محیط زیست راه‌اندازی شود.
اگر جایگاه مشخصی برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی داشته باشیم، بنر می‌زنیم و به مردم اطلاع‌رسانی می‌کنیم که باید نخاله‌هایشان را در چه مکانی تخلیه کنند. اگر افراد از این قانون سرپیچی کنند، می‌توانیم آن‌ها را جریمه و حتی به دادسرا معرفی کنیم. تا زمانی که این جایگاه مشخص نشود، مردم نخاله‌هایشان را شبانه در کنار خیابان‌ها و جاده‌ها تخلیه می‌کنند.
سطل‌های مکانیزه نیز در سطح شهر نصب شده‌اند. جمع‌آوری زباله‌ها در شهر حسن‌آباد فقط در شب آن هم به صورت مکانیزه انجام می‌شود.
کنتور آب همشهریان که خراب می‌شود، مامور سازمان آب می‌آید و می‌نویسد که این کنتور خراب است و همان جا مبلغی را برای مشترک مصرف‌کننده می‌نویسد.
*مقصر اصلی مردم هستند
هراتی، رییس آب شرب روستایی شهرستان ری در پاسخ به اعتراض نفری عنوان کرد:
نزدیک به 8 هزار کنتور در روستاهای شهرری داریم. مقصر اصلی سازمان آب و فاضلاب نیست بلکه مشترکی است که در نگهداری کنتور دقت نمی‌کند. برای هر کنتور خراب، چه مصرف داشته باشد و چه مصرف نداشته باشد، 15 هزار تومان در ماه در نظر می‌گرفته می‌شود.
در چند سال اخیر 4 هزار کنتور تعمیر شده است اما اعتبارات فعلی اجازه این کار را نمی‌دهد و هر شهروندی که بخواهد کنتورش زودتر تعمیر شود، باید هزینه‌اش را پرداخت کند.
*حضور دانشجویان در کمک به محیط زیست
مجید علیاری، دهیار روستای خانلق بخش فشافویه:
یکی از مشکلات بخش ما ندامتگاه تهران بزرگ و ورود پسماند و آب سیاه این ندامتگاه است که از رودخانه کرج به سد شهیدغفوری خانلق می‌ریزد و باعث مرگ و میر ماهی‌ها می‌شود.
در طرحی دیگر، از دانشجویان ارشد و دکترای دانشگاه تهران حوزه پسماند و محیط زیست هم دعوت کردیم تا در خصوص تبدیل پسماندهای خانگی به سوخت گازی تصمیم‌گیری کنیم.
* نخاله‌های ساختمانی بحث امروز بخش و روستاهای ما نیست
عامری، دهیار عباس‌آباد بخش خاوران:
نخاله‌های ساختمانی بحث امروز بخش و روستاهای ما نیست و شامل کل کشور می‌شود. برای خودم سوال است که چرا فکری به حال این موضوع نمی‌شود؟ ما در مناطق حفاظت‌شده هم که می‌رویم، شاهد این موضوع هستیم.
این دغدغه هنوز در کشور ما ایجاد نشده است و مردم جدی نگرفته‌اند که نخاله‌ها یک تهدید جدی برای سلامت است. در مناطق خوش آب و هوایی مانند رودهن و جاجرود نیز حتی این موضوع به چشم می‌خورد.
موضوع نخاله‌های ساختمانی برنامه بزرگی را می‌طلبد تا به کلی از بین برود. اینکه ما در شهر یا روستایمان یک محل مشخصی را معین کنیم ولی کنترل نداشته باشیم، خود یک تهدید است.
روزانه دفن میلیون‌ها تن زباله خانگی در شهر تهران انجام می‌شود چرا که این اقدام با برنامه‌ریزی مناسب صورت می‌گیرد. همان کاری که در بحث زباله انجام شده است، می‌تواند در بخش نخاله هم انجام شود.
من در روستاهای آذربایجان شرقی دیدم که نیسان‌ها و خودروهای حمل زباله به GPS مجهز بودند و اجازه تخلیه نخاله در حریم رودخانه یا مکان‌های غیرقانونی را نداشتند.
*ما باید به دنبال فرهنگ کاهش تولید زباله باشیم
صفوی، شهردار منطقه 20:
ما باید به دنبال فرهنگ کاهش تولید زباله باشیم. در این راستا باید از ظرفیت‌های مردم، سازمان‌ها، شورایاری‌ها، بخش‌ها و شهرداری‌ها استفاده کنیم تا این فرهنگ نهادینه شود.
ما باید همچنین به دنبال تفکیک از مبدا زباله باشیم. ما در منطقه 20 به آمار 20 درصد تفکیک زباله تر از خشک رسیده‌ایم. مشوق‌ها و مخازن خشک و تر را هم در نظر گرفته‌ایم و به بهب
ما هم‌چنین باید در نحوه جمع‌آوری زباله‌ها نیز برنامه داشته باشیم. خود مخزن‌ها به نوعی در چهره شهرها اثر منفی دارند. طرح‌های الگویی به‌ویژه مخازن زیرزمینی باید به عنوان الگو مورد بحث قرار بگیرد تا مزاحمت کمتری را برای شهروندان ایجاد کند.
ما امروز با نخاله‌های غیرمجاز مواجه هستیم که توسط خودروهای غیرمجاز صورت می‌گیرد. برای غیرمجازها نیاز است که همه ما در هر منطقه‌ای توجه لازم را داشته باشیم.
اعضای شورا یا دهیارها به تنهایی نمی‌توانند این مقابله را انجام دهند و حتی نیازمند به دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و قضایی هم هستیم.
استفاده از تکنولوژی‌هایی که می‌تواند ما را راهنمایی کند. ما باید حتما به دنبال مراکز بازیافت نخاله‌های ساختمانی برویم.
ما باید تعامل بیشتری داشته باشیم. ما باید به روستاهایی که فاقد دهیاری هستند، کمک کنیم. این تعاملات باید به بهبود وضعیت روستاها کمک کند.
احمدرضا خرسند، دهیار روستای زیوان بخش فشافویه:
جمع‌آوری سگ‌های ولگرد معضل بزرگی شده است. جمع‌آوری معتادان از مکان‌های عمومی به‌ویژه پارک‌ها از دیگر مباحث مهم می‌باشد. شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید کمپ‌هایی را ایجاد کنند تا این معتادان بتوانند ترک کنند.
جمع‌آوری اصناف مزاحم نیز از دیگر معضلات است. این مشکلات باید با کمک سازمان‌های مختلف از جمله محیط زیست و شهرداری حل شود.
یکی دیگر از خدمات الزامی دیگر در سکونتگاه‌های روستایی و شهری، شناسایی افراد و خانواده‌های بی‌بضاعت و معرفی آن‌ها به کمتیه امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی است.
یکی از مشکلاتی که در برخی از شهرها و روستاها وجود دارد، ماشین‌های سنگینی هستند که در معابر عمومی متوقف هستند و فضا را اشغال کرده‌اند. ما باید جایگاهی را مشخص کنیم تا این ماشین‌های سنگین در معابر کوچک و کم‌عرض پارک نکنند.
رستمی، معاون شهردار باقرشهر:
آموزش یکپارچه شهروندی در مواردی مانند بازیافت ترافیک شهروندی و فرهنگی است. ما پیشنهاد داده‌ایم که یک کمیته آموزش شهروندی هم تشکیل شود.
تفکیک زباله از مبدا نیز برای ما حائز اهمیت است. روش تفکیک در مبدا در دنیا نیز تغییر کرده و به سمت این رفته‌ است که زباله کمتری تولید کند. ما با آموزش‌هایی که در مدارس داشته‌ایم، به 300 تن در ماه رسیده‌ایم که تفکیک از مبدا را انجام می‌دهیم
بسیاری از شهرداری‌ها به سمت برون‌سپاری رفته‌اند و کار را به پیمانکاران می‌دهند که موجب بی‌انگیزگی کارکنان شهرداری می‌شود.
تمرکز بر روی خلاقیت و ایده‌ها می‌تواند موثر باشد. دستگاهی طراحی کرده‌ایم که در پایانه‌های اتوبوس یا نقاطی که آلودگی زیاد است، کاربرد دارد و حجم هوایی که تصفیه می‌کند بسیار زیاد است. این طرح تا چند ماه دیگر اجرایی می‌شود و ما از دوستان و همکاران نیز دعوت می‌کنیم که در این طرح مشارکت کنند.
امکانات آتش‌نشانی شهرداری باقرشهر جواب این شهر را نمی‌دهد و ما مشکلاتی را داریم که باید برای این موضوع راه حلی تدبیر شود.
بحث آموزش‌های شهروندی در موضوع آتش‌نشانی نیز از دیگر مباحث مهم است. ما هم‌چنین باید از امکانات اتش‌نشانی شهرهای هم‌جوار نیز آگاه باشیم تا در مواقع ضروری استفاده کنیم./تهران نیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.