آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

رسمیت دادن به حاکمیت اسرائیل بر جولان در سایه ضعف اعراب رخ داد

 

راگانیوز -گروه بین الملل: چندی پیش علی رغم قوانین بین المللی، آمریکا حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان که رسماً متعلق به سوریه است را به رسمیت شناخت و بر خلاف اعتراضات بین المللی و حتی مخالفت‌های جهان غرب بر موضع خود اصرار می ورزد در این راستا راگانیوز با پرفسور نادر انتصار رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما امریکا گفتگویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

*دولت کنونی امریکا بر خلاف رویه قبلی دولتهای امریکا به طور رسمی حاکمیت اسرائیل بر بلندیهای جولان را به رسمیت شناخت. چرا؟

یکی از چیزهایی که می‌توانیم بگوییم این است که ترامپ از اینکه موازین و عرف‌های بین المللی را بشکند هراسی ندارد. ترامپ و همکارانش نشان داده اند توجه چندانی به قوانین بین المللی ندارند.

مهم‌تر از آن، اینکه ترامپ می‌دانست که کشورهای عربی در مورد این تصمیم آمریکا که بلندی‌های جولان را جزو قلمرو اسرائیل بداند کاری از دستشان برنمی آید. در نتیجه آنچه اعراب از خود نشان دادند بی کفایتی و تملقی بود که در زمانی که واشنگتن، قدس را پایتخت اسرائیل اعلام کرده بود از خود نشان داند.

*چرا دولت آمریکا این زمان را برای اعلام حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان اعلام کرد؟

از نظر ترامپ به علت رسوایی اخلاقی و ورشکستگی سیاسی در بیشتر جهان عرب این بهترین زمان برای پیش بردن برنامه‌هایش در خاورمیانه بود.

*نتیجه این تصمیم در توافق سازش چه خواهد بود؟

تأثیر تصمیم ترامپ ناچیز خواهد بود چرا که «توافق دائمی صلح پایدار» یک توهم است. چیزی که واشنگتن مدتهاست به دنبال آن است یک راه حل تحمیلی است نه یک توافق صلح منصفانه. این البته چیزی است که قبل از ریاست جمهوری ترامپ هم وجود داشته است.

*‌پس شما تصور می‌کنید جهان عرب در این خصوص واکنش جدی نخواهد داشت؟

همانطور که پیشتر اشاره کردم جهان عرب در اغما به سر می‌برد و در یک برزخ سیاسی قرار دارد. بقای رژیم بیشتر کشورهای جهان عرب به طور اساسی به حمایت واشنگتن بستگی دارد. در نتیجه نظام کشورهای عربی در جایگاهی نیستند که شرایطشان را به آمریکا تحمیل کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.