آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

ری شهر دوچرخه‌ها می‌شود

به همت شهرداری منطقه 20
ری شهر دوچرخه‌ها می‌شود

راگا نیوز: شهرداری منطقه 20 به‌منظور حمل و نقل پاک و تلطیف هوا، تجهیزات لازم برای استفاده از دوچرخه را برای شهروندان تعبیه کرده است.

به گزارش راگا نیوز ، سالی گذشت و فصل جدیدی ورق خورد اما حکایت آلودگی شهر تهران همچنان باقی است. سال‌ها است ماجرای ترافیک و آلودگی هوا، خاطر پایتخت را مکدر کرده است و نبود توازن در چرخه تولید خودرو و هزار و یک دلیل دیگر دست به دست هم داده تا تهران در فهرست یکی از شهرهای آلوده جهان به ثبت برسد.

البته اگر از حق نگذریم، در این میان مدیران شهر خیلی هم نسبت به موضوع آلایندگی شهر بی‌تفاوت نبوده‌اند و در طول چهار سال اخیر تدابیر بسیاری را در قالب توسعه خطوط مترو، ارتقای سرانه حمل و نقل عمومی، افزایش فضای سبز و … به کار بسته‌اند تا دوباره آسمان شهرمان آبی شود.

اما یکی از شاخص‌ترین اقداماتی که در طول دو سال اخیر از سوی حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مناطق مختلف از جمله منطقه 20 به اجرا درآمده است، توسعه حمل و نقل پاک است.

اگر واژه حمل و نقل پاک کمی برایتان نامأنوس و نا آشنا است، خیلی به ذهنتان فشار نیاورید چراکه در اصل منظورمان توسعه خطوط دوچرخه‌سواری در شهر است.

 

تاریخچه

تاریخچه حمل و نقل پاک در پایتخت قدمت چندانی ندارد و اجرای آن به سال 1385 برمی‌گردد اما خوشبختانه در طول این زمان کوتاه درصد قابل توجهی از شعارها و اندیشه‌های مدیران شهر برای رهایی از ترافیک و داشتن هوایی پاک در قالب توسعه دوچرخه‌سواری به شکل عملیاتی در گوشه و کنار شهر به اجرا درآمده است و خوشبختانه خطوط سبز دوچرخه‌سواری تا جنوبی‌ترین منطقه پایتخت نیز امتداد یافته است.

مساحت قابل توجهی از معابر منطقه برای عبور و مرور ایمن وسایل نقلیه پاک یا همان دوچرخه، تجهیز شده است و خوشبختانه با فرهنگ‌سازی‌های انجام شده در میان شهروندان، می‌توان ردپای دوچرخه‌ها را به‌عنوان یک وسیله نقلیه جایگزین در طیف وسیعی از گذرگاه‌های منطقه دنبال کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه 20 با بیان این موضوع گفت: امروزه در مدیریت ترافیک شهرهای دنیا، توسعه دوچرخه‌سواری به‌عنوان یک راهکار اساسی برای کاهش آلودگی هوا و گره‌های ترافیکی به اجرا درآمده است. این تجربه موفق به عنوان یک الگوی راهبردی در دستور کار مدیران شهرداری تهران قرار گرفته و با توجه به اهمیت چند وجهی موضوع، توسعه حمل و نقل غیرموتوری در رأس برنامه‌های اولویت‌دار سال جاری قرار گرفته است.

علیرضا اسفراینی‌نژاد ارزان بودن قیمت دوچرخه نسبت به سایر وسایل نقلیه، کاهش آلودگی هوا، ترافیک، ایجاد نشاط، بهبود وضعیت جسمانی، سلامت افراد و … را شاخص‌ترین مزایای توسعه دوچرخه‌سواری برشمرد و این مزایا را از جنبه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، ترافیکی، ورزشی و … برای شهروندان مطلوب ارزیابی کرد.

وی در ادامه از تجهیز مسیرهای دوچرخه‌سواری در منطقه خبر داد و افزود: براساس مطالعات کارشناسان ترافیک و راهور، مسیر منتهی به ایستگاه مترو شهرری و میدان مدرس ضلع جنوبی حرم یکی از پرترددترین مسیرهای منطقه محسوب می‌شود به همین منظور با جانمایی سامانه‌های دوچرخه و تجهیز پیست دوچرخه‌سواری در این مسیر، شرایطی فراهم شده است تا مسافران، دانش‌آموزان و زائران به راحتی و بدون معطلی در ترافیک این مسیر کوتاه را با دوچرخه بپیمایند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه 20 خاطرنشان کرد: براساس آمار موجود اکنون 3 هزار و 500 متر از مسیرهای دوچرخه برای تردد دوچرخه‌سواران تجهیز و ایمن‌‌سازی شده است.

اسفراینی‌نژاد ادامه داد: از آنجا که به‌ دلیل پراکندگی مقصد افراد نمی‌توان دوچرخه‌سواران را به عبور از مسیر خاصی محدود کرد، کارشناسان حوزه ترافیک منطقه درصد قابل توجهی از مسیرهای پرتردد منطقه را در حاشیه بوستان‌ها و معابر کلیدی با نصب علائم راهنمایی و رانندگی، هشدارهای تردد و … تجهیز کرده‌اند که این تدابیر در افزایش ضریب ایمنی دوچرخه‌سواران تأثیر دارد.

 

خانه دوچرخه

اگر به خاطر داشته باشید در اواخر سال گذشته دبیر انجمن دوچرخه‌سواری شهرداری تهران از راه‌اندازی یک هزار خانه دوچرخه تا پایان امسال در تهران خبر داد. هرچند اکنون از لحاظ آماری با تحقق این وعده خیلی فاصله داریم اما اگر شهروندان خوش انصافی باشیم و اخبار رشد صعودی راه‌اندازی خانه‌های دوچرخه را در مناطق مختلف شهر دنبال کنیم، بی‌شک ترسیم آینده این روند خیلی هم برایمان دور از ذهن نیست.

اکنون 15 خانه دوچرخه در نقاط پرتردد منطقه 20 راه‌اندازی شده است که بنا به سیاست‌های مدیران حوزه ترافیک شهرداری تهران، پیش‌بینی می‌شود در نیمه اول سال بر تعداد آنها افزوده شود.

 

زنان منطقه پا به رکاب می‌شوند

دوچرخه‌سواری علاوه بر آنکه می‌تواند به‌عنوان یک وسیله نقلیه کاربرد پیدا کند، یکی از ورزش‌های سالم و مفرحی است که بسیاری از شهروندان را به بهانه تفریح و سلامت پا به رکاب کرده است.

اما با توجه به موقعیت جغرافیایی و مذهبی ری، بانوان منطقه در سال‌های گذشته برای پرداختن به این ورزش و سرگرمی کوچک‌ترین شانسی نداشتند. البته بابت این موضوع نگران نباشید، چراکه جای خالی پیست دوچرخه‌سواری بانوان از نگاه معاون ترافیک منطقه دور نمانده و چند ماهی است که بوستان آموزش ترافیک منطقه برای دوچرخه‌سواری بانوان منطقه تجهیز و مناسب‌سازی شده است. 

معاون ترافیک منطقه با بیان این موضوع گفت: تاکنون دلایل مختلفی دست به دست هم داده بود تا بانوان منطقه از دوچرخه‌سواری باز بمانند اما خوشبختانه اکنون با توجه به در نظر گرفتن مسائل امنیتی و ضوابطی خاص این فرصت فراهم شده تا بانوان منطقه با خیالی آسوده در فضایی امن و ایمن در بوستان آموزش ترافیک منطقه، دوچرخه‌سواری را تجربه کنند.

و علاوه بر افزایش سلامت و سرانه ورزش‌های همگانی، اوقاتی شاد و مفرح را در کنار دوستان و اعضای خانواده خود تجربه کنند. اکنون 17 دستگاه دوچرخه در سامانه دوچرخه‌سواری بوستان ترافیک تعبیه شده است که بانوان می‌توانند از ساعت هشت صبح تا بعدازظهر به‌طور رایگان از امکانات و تسهیلات ورزشی این بوستان بهره‌مند شوند.

 

مقررات دوچرخه‌سواری در تهران قدیم

حالا که صحبت از دوچرخه و دوچرخه‌سواری شد بد نیست گریزی هم به تهران قدیم بزنیم و از حال و هوای دوچرخه‌سواری شهروندان قدیمی باخبر شویم. جالب است بدانید که در دهه 30 و 40 سامانه‌هایی برای کرایه دادن دوچرخه در تهران رونق داشته است و افراد بسیاری که قدرت خرید دوچرخه نداشتند، برای دسترسی به محل کار یا تفریح و سرگرمی گذرشان به این مراکز می‌افتاد.

اما بد نیست بدانید که در آن زمان دوچرخه‌سواری هم برای خودش قانون و مقرراتی داشته است و بنا به دستورالعملی که از سوی اداره نظمیه تصویب شده بود به‌طور جدی با دوچرخه‌سواران متخلف برخورد قانونی می‌شد که گاهی به انتقال دوچرخه به پارکینگ نظمیه می‌انجامید.

اما بشنوید از قوانینی که برای دوچرخه‌سواران وضع شده بود. بنا به قانون دوچرخه‌سواری برای افراد زیر 13 سال ممنوع بوده است و حتی افراد تا 18 سالگی حق استفاده از دوچرخه کرایه‌ای را نداشتند و بعد از سن 13 سالگی به شرطی می‌توانستند دوچرخه‌سوار شوند که خودشان مالک آن باشند.

راستش را بخواهید ما که از فلسفه این قانون پر پیچ و خم سر درنیاوردیم اما بقیه قوانین خیلی هم بیراهه نبوده است که براساس آن سوار شدن بیش از دو نفر روی دوچرخه، عبور از پیاده‌رو، انجام حرکات نمایشی و … ممنوع بوده است.

پیگیری قانون داشتن ترمز، چراغ و بوق برای دوچرخه همان‌قدر مهم و جدی بوده که برای خودروها مورد توجه بوده است.

اما نکته آخر، حالا که متولیان شهر به صرافت افتاده‌اند تا با توسعه دوچرخه‌سواری میزان آلودگی و ترافیک شهر را کاهش دهند ما هم قوانین و مقررات دوچرخه‌سواری را جدی بگیریم تا با رکاب ‌زدن در شهر دچار حادثه نشویم.

 

اتصال سامانه‌های دوچرخه منطقه به شهر تهران

خبردار شدیم که قرار است به‌زودی سامانه‌های دوچرخه‌سواری منطقه به سامانه‌های سراسر شهر تهران متصل شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه با بیان این موضوع گفت: برای ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری در میان شهروندان و توسعه سیستم حمل و نقل پاک در شهر، اقدامات لازم برای اتصال سامانه‌های منطقه به سراسر شهر تهران انجام شده است و تا پایان مرداد ماه شاهد اجرای این طرح پرطرفدار می‌شویم.

اسفراینی‌نژاد در ادامه افزود: محدودیت مکانی برای استفاده از دوچرخه‌های سامانه‌های شهری باعث شده بود تا امکان برخورداری شهروندان از تسهیلات رایگان سامانه‌ها محدود شود و خوشبختانه با اتصال سامانه‌های جنوب تهران به سایر مناطق این معضل برطرف شده است و از این پس شهروندان یا به‌عبارتی بهره‌‌برداران سامانه‌های دوچرخه این فرصت را در اختیار دارند تا به راحتی به مناطق دیگر رفت و آمد داشته باشند و در صورت نیاز دوچرخه را به یکی از سامانه‌های مناطق دیگر تحویل دهند.

با راه‌اندازی سیستم هوشمند در سامانه‌های دوچرخه، برای هر یک از شهروندان کارت الکترونیکی صادر می‌شود که متقاضیان می‌توانند بدون ارائه کارت شناسایی اقدام به دریافت دوچرخه کنند و بعد از اتمام کار دوچرخه را بدون معذوریت به هر یک از سامانه‌های جانمایی شده در منطقه تحویل دهند. این امر در ترغیب شهروندان برای استفاده بیشتر از دوچرخه تأثیرگذار است.

 

انجمن دوچرخه‌سواری شهرداری

شاید تا به حال نام انجمن دوچرخه‌سواری شهرداری تهران به گوشتان خورده باشد. بنابراین بد نیست بدانید که این انجمن در سال 1385 به‌منظور ترویج فرهنگ عمومی استفاده از دوچرخه تأسیس شده است.

راه‌اندازی خانه‌های دوچرخه، برگزاری همایش‌های دوچرخه‌سواری، ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری و به‌طور کلی اقدامات انجام شده در زمینه توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری در شهر را مدیون تلاش و نگاه‌های مدیریتی اعضای این انجمن هستیم.

 

منوچهر دانشمند، دبیر انجمن دوچرخه‌سواری شهرداری تهران خبرهای خوبی را برای شهروندان اعلام کرده است که براساس این اخبار تا پایان سال 25 هزار دستگاه دوچرخه موجود در سامانه‌های شهر تهران به 100 هزار دستگاه و خانه‌های دوچرخه تا هزار سامانه افزایش می‌یابد.

 

تک‌چرخ زدن در فضایی ایمن

وقتی صحبت از دوچرخه‌سواری می‌شود، بسیاری از جوانان و نوجوانان دلشان می‌خواهد فرصتی فراهم شود تا بدون هیچ معذوریت و ممنوعیتی هیجان تک‌چرخ زدن را در کوچه و خیابان‌های شهر تجربه کنند.

اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، بد نیست به جای تک‌چرخ زدن در کوچه و خیابان سری به بوستان جانبازان واقع در محله 13 آبان بزنید چراکه به گفته شهردار ناحیه 3 پیست دوچرخه‌سواری ایمن و استاندارد برای حرکات نمایشی دوچرخه‌سواری در این بوستان تجهیز شده است که دوچرخه‌سواران می‌توانند با رعایت قوانین ایمنی تجربه‌ای شیرین و خاطره‌‌انگیز را در این بوستان برای خود رقم بزنند.

 

آیا می‌دانید؟

15 خانه دوچرخه در معابر، بوستان‌ها و میادین کلیدی منطقه 20 جانمایی شده است و در حال حاضر 200 دستگاه دوچرخه برای استفاده رایگان شهروندان در سامانه‌ها تجهیز شده است.

50 هزار دستگاه دوچرخه برای استفاده دانش‌آموزان سراسر شهر تهران تا پایان سال جاری در خانه‌های دوچرخه تجهیز می‌شود تا به‌طور رایگان و مستمر در اختیار دانش‌آموزان قرار بگیرد.

70 درصد سرانه حمل و نقل در منطقه 20 با استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی از قبیل مترو، اتوبوس و تاکسی انجام می‌شود که امیدواریم به‌زودی سهم استفاده از دوچرخه نیز به این فهرست افزوده شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.