آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

زخم های راه آهن برتن ورامین

به گزارش  راگانیوز ، ورامین تا سال ۱۳۳۶ شهری یک دست بود بدون بالا وپایین شهر داشتن. همه مردم در یک سطح بودند . قیمت زمین ها هم به یک اندازه بود تا اینکه راهی آهنین برای عبور قطار تهران به مشهد ساخته  شد.

ریلی که  از دل شهر گذشت ماهیتی آهنین داشت وبدون توجه به احساس مردمان منطقه ، ملاکی شد برای وجه تمایز مردم از یکدیگر. از آن سال ، واژه های این ورخط ، اون ور خط  یا پشت خطی در افکار عمومی  وادبیات شفاهی  ورامینی ها رواج یافت.

همین تقسیم بندی ها به شدت روی ارزش املاک تاثیر زیاد گذاشت. اونور خطی ها حالت روستایی وحلبی آباد ها پیداکردند و این ور خط شد جای خوب و محل خوبان.

حتی اونور خطی ها برای تردد یه این طرف ریل باید منتظر اجازه سوزن بان ها می شدند و به راحتی گذشته دیگردر زادگاهشان عبور و مرور نمی کردند.

تا سال ۹۰ ریل های که از داخل ورامین می گذشت دو مسیر بود . ازیکی دو دهه گذشته دولت تصمیم گرفت قطار معمولی تهران مشهد را برقی کند تا مسافران بین این دو شهر سریع تر سفر کنند.

این تصمیم برقی دولت ، مشکلات مردم ور امین را هم به سرعت برق و باد افزایش داد. دو تا ریل شد چهار تا .قلمرو راه آهن پهن تر شد مسیر مردم تنگ تر.

برای اینکه مشکلات مردم کم شود یا پل زدند یا زیر گذرهای تنگ ، تاریک و کم ارتفاعی را ساختند تا شاید رضایت مردم را جلب کنند.

طرح های راه آهن در ورامین گاه آنقدر طولانی می شدو مسئولان به درخواست های ساکنان این شهرکم توجهی می کردند که مردم در برخی مواقع به ستوه آمدند مسیر را می بستند. بستن راه تردد قطارها کمی سرعت تکمیل طرح ها را بیشتر کرد.

از حواشی که بگذریم حالا چهار گره آهنین دررامین ایجاد شده که برای مردم بویژه زنان و کودکان دردسرساز شده است.

زیر گذر شهدای ۱۵ خرداد نه محلی برای تردد عابران دارد نه پلی برای عبور مردم. مردمانی که وضع مالی شان خوب است برای حفظ جانشان تاکسی سوار می شوند تا مسیر ۳۰۰متری زیر پل را طی کنند. آنهایی که برای تردد از زیر پل جیب خالی شان را ورانداز می کنند پیاده مسیر را گز می کنند.

این زیرگذر نه معماری اش کامل شده نه رنگی بر رخ دارد. تا دلت بخواهد سیمان است وسیمانی. چندماهی است شهرداری ورامین گلدان هایی سفید در وسط مسیر گذاشته  وتمثال شهدایی بالای ستون های برق . این دو گام آخر کمی جلوه داده به زیر گذر که نام شهدای ۱۵ خرداد را به همراه دارد.

از وقتی که پل امام رضا (ع) روی ریل راه آهن ساخته شد تردد خودرو ها آسان شد اما رفت و آمد عابران پیاده سخت. اگه پل عابرپیاده دراینجا نصب شود مشکلات هم برطرف می شود.

دو زیرگذرتنگ ؛ تاریک و کم ارتفاع با شیب های تند عبور خودرو در محله باغ صالح و روستای موسی آباد ، ساکنان را به دردسر انداخته . شب ها به علت تاریکی این معبر ، زورگیریها زیاد می شود. زنان هم از غروب به بعد جرات رفتن از داخل این زیرگذر ها را ندارند ، یا از خیرتردد می گذرند یا خطر برخورد با قطار را به جان می خرند واز روی ریل می گذرند.

مسئولان علت تکمیل نشدن این طرح ها را نبود اعتبار اعلام کردند .

سرپرست فرمانداری ورامین گفت : هفته گذشه به همراه نماینده مردم ، شهردار ورییس شورای اسلامی شهر جلسه ای با مدیر عامل شرکت راه آهن کشور برگزار و مشکلات بررسی شد.

کاغذلو تاکید کرد : تصمیماتی که برای حل مشکلات طرح های راه آهن درورامین اتخاذ شد حداکثرتا یک ماه آینده اجرای می شود.

شهردارورامین درباره مشکلات طرح های ریلی در این شهر افزود: دراین طرح ها ، مسیری برای تردد عابران پیاده در نظر گرفته نشده است و شهروندان مجبورهستند عرض ریل و درزیر گذر طول آن را طی کنند تا به طرف دیگر بروند.

وی اضافه کرد: عبور عابراز روی خط راه آهن خطرات زیادی در پی داشته  و در دو سال اخیر منجر به مرگ و یا مصدومیت شدید تعدادی از آنها پس از برخورد با قطار شده است.

شهردار ورامین با اشاره به نواقص اجرای طرح زیر گذر ۱۵ خرداد درزمینه دوربرگردان ها و راههای دسترسی گفت: متاسفانه پیمانکار نقشه مصوب کمیسیون ماده ۵ استانداری تهران را اجرا نکرده و خودسرانه عمل کرده است.

دهقان گفت: هفت زیر گذر در حوزه شهرستان وجود دارد که به علت نیمه کاره رها شدن آنها به مامنی برای معتادان و اراذل واوباش تبدیل و تردد امن خانواده ها را بویژه شباهنگام با دشواری روبرو کرده است.

۱۲ اردیبهشت ۱۳۳۶ راه آهن تهران مشهد ساخته شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.