آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

زندگی با احساس سقوط و آوار

به گزارش راگانیوز به نقل از  ایرنا، وقتی با یکی از اهالی این منطقه صحبت می کنم نگرانی و اضطراب در چهره اش مشهود است و هنگامی به او می گویم ترک ها کجاست با عجله و خواهش از من می خواهد تا ترک های وسط کوچه را که بر اثر گودبرداری ایجاد شده است ببینم و حتی می گوید این علامت های قرمز را خودشان زده اند و حتی بخاطر جلوگیری از خطر کوچه را بسته اند که خودرو تردد نکند.
حسین بخشی یکی از ساکنان مجتمع آپارتمانی پارسای افشار واقع در خیابان شهید چاهه در پشت محوطه گودبرداری شده زائرسرا و پارکینگ کوثر است؛ که قرار است در ضلع شرقی حرم عبدالعظیم(ع) جنب بوستان زائر و میدان شهید رضا قشقایی ساخته شود.
وی می گوید روزها و شب ها تشویش و نگرانی داریم و همسر و فرزندانم گاهی از من سوالاتی می پرسند که نگرانی ام را بیشتر می کند و از زمانی که گودبرداری این بنا که قرار است در ده طبقه مشتمل بر زیرزمین، همکف، 4 طبقه پارکینگ و 4 طبقه زائر سرا با زیربنای 8/42978 متری ساخته شود، شروع شده آرامش خود را از دست داده است.
به گفته بخشی، مشاهدات عینی با حضور کارشناسان، غیراصولی بودن عملیات گودبرداری این طرح را تایید کرده است.
وی با بیان اینکه پیگیری های زیادی از طریق حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، شهرداری منطقه 20 و فرمانداری شهرری انجام دادیم افزود: در زمانی که گودبرداری می شد پیمانکار و مهندس ناظر حضور نداشتند و به گفته کارکنان این کارگاه اخیرا مهندس ناظر اضافه شده است.
بخشی گفت: اخیرا با فشارهایی که از سوی برخی مسوولان و رسانه ها وارد شده قول داده اند که ظرف دو هفته مقاوم سازی کنند اما ظاهرا اقدامی صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه این منطقه خاک سستی دارد و مشاهده این گودبرداری از پشت بام آپارتمان این مساله را بخوبی نشان می دهد اضافه کرد: خدا کند باران شدید نبارد وگرنه این خاک دستی رانش پیدا کرده و حتما خطراتی را به دنبال خواهد داشت.
یکی دیگر از سکنه محل که با دلهره و شکایت زیاد وقایع را تعریف می کند گفت: بارها به مسوولان شهرداری، فرمانداری و حرم مراجعه کرده ایم اما هر کدام دیگری را مسوول معرفی کرده و ضد و نقیض گویی می کنند.
احمد شجاعی من را به منزل خود دعوت می کند و کف آشپزخانه، دیوارهای خانه و حتی کاشی حمام را نشان می دهد و می گوید ترک هایی را که مشاهده می کنید اخیرا و بر اثر این گودبرداری ایجاد شده است و قبلا نبود.
وی ادامه داد: بسیاری از ساکنان این مجتمع، واحدهای خود را خالی کرده و اصطلاحا فرار کرده اند اما شرایط خانوادگی و سختی جابجایی امکان رفتن را به من و خانواده ام نداده است و ما همچنان نگران و مضطرب روز را شب و شب را روز می کنیم.
شجاعی گفت: این گودبرداری تقریبا هر 20 روز، دو متر به طرف منازل ما پیشرفت کرده است و این مساله نگرانی و تشویش ما را بیشتر و بیشتر می کند.
وی گفت: بنر و پلاکاردی برای تظلم خواهی و اعلان وضعیت و کمک خواهی به اتفاق ساکنان این مجتمع 20 واحدی بر بالای آن نصب کردیم.

** گودبرداری غیر اصولی است

یک کارشناس ساختمان پس از مشاهده این سازه در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه این گودبرداری غیراصولی و خطرناک است گفت: گودبرداری باید با رعایت اصول ایمنی و مهندسی باشد از جمله اینکه باید متراژ به متراژ بتن تزریق بشود تا محکم و اساسی باشد.
مهندس حسین عبداللهی افزود: سازه هایی که گودبرداری بیش از 6 متر دارند باید با سازه نگهبان، عملیات تزریق بتن و عملیات نیلینگ مقاوم سازی شده تا زمین برای کار آماده و ایمن شود.
وی گفت: نصب تیرآهن در کنار هم که پایه آن در وسط زمین قرار گیرد با نظارت متخصصین می تواند از خطر ریزش این سازه جلوگیری کند.
عبداللهی ادامه داد: این گودبرداری اصطلاحا پنیر بریدن است و اگر خدای نکرده ریزشی صورت گیرد با ترکیدن لوله های گاز، آب و فاضلاب ابعاد فاجعه بیشتر می شود.

** ستاد بحران شهرستان ری پیگیر پرونده این سازه است
معاون عمرانی فرمانداری ری در گفت و گو با ایرنا گفت: جلسات متعددی برای بررسی خطرات احتمالی این طرح برگزار شده است و باید پذیرفت نگرانی ها در این زمینه بجا بوده و باید رسیدگی شود و حتی ستاد بحران شهرستان نیز پیگیر خطرات احتمالی این گودبرداری است.
محمد رضا طالبی با بیان اینکه این سازه علاوه بر خطرات جدی برای ساکنان محله های اطراف برای کارگران شاغل در این طرح نیز خطرناک و دلهره آور است افزود: در گودبرداری این بنای عظیم، نظام مهندسی باید دقت بیشتری می کرد و اقدامات جدی تری را انجام می داد.
وی با اشاره به اینکه از این گودبرداری به اتفاق معاونت شهرسازی شهرداری منطقه 20 و نظام مهندسی به دفعات بازدید داشته است افزود: مجری قبل از اخذ پروانه شروع بکار کرده است و برای همین تهمیدات لازم انجام نشده است و با 20 متر گودبرداری اصول فنی رعایت نشده است.
طالبی گفت: این طرح باید ایمن شده و سپس ادامه یابد و به پیمانکار طرح هم هشدارهای لازم داده شده است و جلسات بررسی این پرونده باز هم در فرمانداری برگزار می شود.

**برخی اصول ایمنی و اجرای سازه نگهبان از سوی مجری رعایت نشده است
شهردار منطقه 20 تهران نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: طرح زائرسرای حرم عبدالعظیم حسنی(ع) به عنوان نخستین زائرسرای شهرستان ری دارای پروانه ساخت به شماره 23800 بوده که درخواست احداث آن در سال 1390 از سوی تولیت آستان حرم عبدالعظیم حسنی(ع) به شهرداری منطقه 20 داده شد که عملیات تسطیح، تجهیز و سپس گودبرداری این پروژه تحت نظارت مهندس ناظر طی نامه شماره 3027 مورخ 26/1/94 آغاز گردید.
منصور کتانباف گفت: با آغاز گودبرداری، متاسفانه برخی اصول ایمنی و اجرای سازه نگهبان از سوی مجری رعایت نگردید و مهندس ناظر نیز این موارد را گزارش نکرده بود که بر این اساس، مدیریت شهری منطقه 20، یازده روز پس از آغاز عملیات خاک و گودبرداری، اخطارهایی به شماره های 7346/520 در تاریخ 15/2/94 ، 13841/520 در تاریخ 10/3/94 ، 20118/520 در تاریخ 3/4/94 و 27773/520 در تاریخ 5/5/94 مبنی بر رعایت اصول ایمنی در خصوص املاک مجاور و اجرای سازه نگهبان زیر نظر مهندس ناظر و رعایت حصار کارگاهی پایلوت فلزی برای ایمنی رهگذران به آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به عنوان مجری طرح داده است.
وی افزود: همچنین طی بازدید هایی که این منطقه از پروژه مذکور به عمل آورده است متاسفانه گودبرداری این زائرسرا فاقد سازه نگهبان بوده که گزارش آن طی نامه شماره 2598 مورخ 29/4/94 اعلام و کار متوقف شد که آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) طی نامه شماره 3-0429-94 مورخ 29/4/94 با قبول انجام سازه نگهبان خواستار ادامه کار شدند.
کتانباف با بیان اینکه ادامه انجام کار مشروط به اجرای تمهیدات ایمنی صادر شد افزود: متاسفانه به دلیل کندی عملیات اجرای سازه نگهبان و عدم نظارت کافی مهندس ناظر، پروژه مذکور خطرساز شده است.
به گفته وی، به همین دلیل و با شرایط پیش آمده، تعطیلی کارگاه دیگر به صلاح نبوده و تسریع در اجرای سازه نگهبان و پایدارسازی جداره گود به مجری تاکید شده است که این امر همچنان ادامه دارد.
کتانباف در پایان گفت: مدیریت شهری منطقه 20 اقدامات و مکاتبات متعددی جهت تسریع و برون رفت از بحران پیش آمده را به انجام رسانده از جمله اخطار تخلیه به مالکین ملک مجاور و املاک واقع در ضلع غربی پروژه (با لحاظ مکان پیش بینی شده برای استقرار)، اعلام هشدار به دستگاه نظارت برای ایمن سازی گود و مکاتبه با فرمانداری ویژه شهرستان ری که شماره نامه و تاریخ ارسال مکاتبات انجام شده موجود می باشد.
**مسوولان عمرانی حرم حضرت عبدالعظیم(ع) سکوت اختیار کرده اند
برای کسب نظرات و دیدگاه ها و دفاعیه مسوولان عمرانی حرم حضرت عبدالعظیم(ع) به سراغ هاشمی مدیر طرح های عمرانی حرم و خلج معاون وی رفتیم که پیگیری های تلفنی و حضوری خبرنگار ایرنا بی نتیجه ماند و بر اساس گفته های برخی مسوولان این حرم رسانه ای شدن مشکلات و مخاطرات این طرح، کلاف آن را پیچیده تر خواهد کرد!
** تقویت توریسم مذهبی در شهرری
شهرری به عنوان یک شهر مذهبی نیازمند ترویج، تقویت و توسعه توریسم مذهبی است همانطور که شهرهای مذهبی دیگر به این مهم توجه ویژه دارند و یکی از نیازهای اصلی برای جذب و ماندگار کردن توریسم ایجاد زیر ساخت های اساسی از جمله هتل و زائرسرا است اما باید مراقب بود تا حواشی و مسائل پیرامونی ساخت چنین مکان هایی اصل اقدام را تحت الشعاع قرار ندهد.
فرماندار ویژه شهرری در گفت و گو با ایرنا با اشاره به سابقه دیرینه تاریخی و مذهبی شهرری، تقویت توریسم مذهبی را امری مفید و تاثیرگذار در توسعه بخش های مختلف شهرستان ری از جمله تقویت فضای کسب و کار و رونق تولید و عرضه کالا ذکر کرد.
هدایت الله جمالی پور از رسانه های شهرستان ری خواست تا برای معرفی جاذبه های توریستی و تاریخی شهرستان ری به مسوولان کمک رسانند و افزود: تلاش می کنیم که زیرساخت های جذب و ماندگاری توریسم در شهرستان ری را فراهم کنیم و اقداماتی در این زمینه از جمله ساخت زائرسرا و پارکینگ حرم حضرت عبدالعظیم(ع) انجام شده است.
وی در ادامه با پذیرش بروز برخی مشکلات در مورد ساخت این زائرسرا گفت: معاون عمرانی فرمانداری مامور پیگیری این پرونده شده است.ک/4
6139 /1539

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.