آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

رییس جهاد کشاورزی: بی آبی کشاورزان شهرستان ری را فقیرکرده است

 

 به گزارش راگانیوز داریوش جوادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مشکل اساسی کشاورزی شهرستان ری، آب است، افزود: درگذشته قنواتی داشتیم که از بالا دست ری برای اراضی منطقه سرریز می شد اما اکثر این قنوات بخاطر اجرای طرح های عمرانی در تهران از بین رفته و از آبدهی افتاده است.
وی گفت: حقآبه هایی که از رودخانه کرج برای دشت فشافویه و از جاجرود برای شرق تهران و از رودخانه کن برای کهریزک و قرایی که پایاب این رودخانه ها بود در نظر گرفته شده بود، امروز بخاطر نبود مدیریت صحیح و فقدان آینده نگری از بین رفته است و دشت هم بخاطر حفر چاه وضعیت بحرانی دارد.
جوادی با بیان اینکه سازمان آب برای تامین آب کشاورزی باید برنامه داشته باشد، افزود: باید بحث تصفیه آب غیرمتعارفی که از رودخانه سرخه حصار و نهر بهشتی و فیروزآباد می آید، جدی گرفته شود چرا که یک بخشی از این آب که از کوه های البرز می آید، سالم و جزو حقوق اراضی کشاورزی و کشاورزان است.

**آب سالم در مسیر به فاضلاب تبدیل می شود
به گفته جوادی سالانه افزون بر 180 میلیون مترمکعب، آورد سیلاب رودخانه های منتهی به شهرستان ری است که در مسیر عبور از شهر تهران آلوده شده و به عنوان آب آلوده وارد مزارع می شود.
وی با بیان اینکه از مصرف آب های آلوده در اراضی تحت کشت برنج، سبزی و صیفی بکلی جلوگیری شده و به صفر رسیده است افزود: مصرف فاضلاب(آب غیرمتعارف) در مورد کشت برنج در منطقه فیروز آباد باعث می شد تا 60 درصد سموم و فلزات سنگین موجود در این آب ها به برنج منتقل شود و اکنون مصرف این آب ممنوع شده است و در این مسیر دستگاه های مختلف اداری اعم از فرمانداری، بهداشت و درمان و امور آب کمک کردند.
جوادی افزود: درحال حاضر فقط هشت تا 10هزار هکتار از غلات و ذرت علوفه ای کاشته شده با آب نامتعارف و مخلوط تغذیه می شود که پیگیری می شود تا این مقدار نیز صفر شود.
وی با بیان اینکه نهرهایی که از سطح شهر تهران به سمت جنوب برای مصارف کشاورزی روان است نیز در طول مسیر آلوده می شود، افزود: آلودگی های سطح شهر وارد این انهار شده و به سمت مزارع شهرری حرکت می کند و این در واقع کوتاهی شهرداری تهران و سازمان حفاظت محیط زیست است که باید پاسخگو بوده و جلوی ورود آلودگی های سطحی را به این انهار بگیرند.

**دستگاه های متولی سلامت و بهداشت محیط پاسخگو باشند
جوادی گفت: سرمایه بزرگی به نام آب را آلوده می کنیم و سپس به کشاورزان می گوییم که نباید برای کشت از آب آلوده استفاده کنید درحالی که این سیلاب و حفظ پاکی و بهداشت آن حق کشاورز است.
وی با بیان اینکه چرا سیلاب باید در مسیر آلوده شده و تبدیل به پساب شود، افزود: دستگاه های متولی باید صنایع شهری، روان آب های سطح شهر و برخی شهرک ها که پساب خود را بدون تصفیه وارد انهار و حقوق کشاورز را ضایع می کنند، مدیریت و جمع آوری کنند.
به گفته جوادی در برخی مناطق تهران فاضلاب خام وارد نهرها می شود و کسی پیگیر و پاسخگو نیست.

**شهرستان ری قطب تولید کشاورزی استان تهران است
رییس جهاد کشاورزی شهرستان ری گفت: این شهرستان دارای 70هزار هکتار اراضی کشاورزی است که 38هزارهکتار از آن زیر کشت است و با تولید یک میلیون و یکصد هزار تن انواع محصولات کشاورزی جایگاه ویژه ای در کشاورزی استان تهران دارد.
جوادی با بیان اینکه شهرستان ری یکی از قطب های تولید بخش کشاورزی استان تهران است، افزود: این شهرستان در تولید گندم با سطح زیرکشت 12هزار و 600هکتار در استان مقام اول را داراست.
وی با بیان اینکه امسال افزون بر30هزار تن گندم در این شهرستان به سیلوها تحویل داده شده است، افزود: این مقدار نسبت به سال گذشته حداقل 50 درصد افزایش را نشان می دهد ضمن اینکه با در نظر گرفتن شاخص سن زدگی که دو دهم درصد بوده است، گندم تحویلی به سیلوها کیفیت بالایی داشت.
جوادی علت کیفیت بالای گندم های تحویلی به سیلو را همکاری موثر و تنگاتنگ اداره جهاد کشاورزی شهرری با کلینیک های گیاه پزشکی و همکاری خوب کشاورزان شهرستان از ابتدای فصل کاشت ذکر کرد.
وی همچنین شهرستان ری را در زمینه تولید سبزیجات و ذرت دارای مقام اول عنوان کرد.

** شهرستان ری تولید کننده لبنیات و پروتئین سالم و با کیفیت است
جوادی همچنین با بیان اینکه این شهرستان در بحث تولید شیرخام نیز مقام اول را در استان تهران دارا است گفت: 200هزار تن شیرخام باکیفیت به وسیله گاوداری های صنعتی شهرری تولید می شود.
وی افزود: شیر تولید شده علاوه بر میزان مطلوب چربی و پروتئین که یکی از مهم ترین شاخص ها برای سنجش کیفیت شیر است، بارمیکربی بسیار کمی(زیر50هزار) دارد.
جوادی گفت: در تولید گوشت قرمز شهرستان ری در استان تهران مقام دوم را دارد، اما در تامین گوشت قرمز بخاطر وجود کشتارگاه های صنعتی در این منطقه اول است.

**پسته و زیتون کاری در شهرری رونق دارد
جوادی با بیان اینکه در شهرستان ری بخاطر اقلیم خاص باغداری چندان مرسوم نبوده است، گفت: باغداری در سال های اخیر رشد یافته است و اکنون حدود یک هزار و 200هکتار باغ وجود دارد که بطور عمده به کشت انار، پسته و زیتون اختصاص دارد.
به گفته وی کیل گیری پسته در شهرری میانگین تولید 18تن پسته تر درهرهکتار را نشان داده است که آمار بسیار مطلوبی است.
جوادی همچنین اصلاح باغات، قطره ای کردن آب رسانی و بازسازی و جایگزین کردن نهال ها را از جمله اقدامات ترویجی و اصلاحی انجام شده برای رونق باغداری در شهرستان ری ذکر کرد.

** آبیاری مدرن در دستور کار است
جوادی درباره اقدامات این اداره برای اصلاح کشت و آبیاری گفت: قریب به دوهزار هکتار از اراضی در سال زراعی94ـ93 زیر پوشش آبیاری مدرن قرار گرفت.
وی گفت: یکی از وظایف اصلی که برای کشاورزی شهرستان ری ترسیم شده ارتقا و بهینه سازی مصرف آب است که با جدیت دنبال می شود و با اصلاح الگوی کشت به دنبال کشت غالب هستیم که آن را تقویت کنیم.

**اتاق فکر برای بررسی و حل مشکل کشاورزان و دامداران تشکیل شده است
رییس جهاد کشاورزی شهرستان ری با بیان اینکه مدام با کشاورزان و دامداران در تماس هستیم، افزود: علاوه بر مشورت با مدیران و مسوولان پیشین کشاورزی شهرستان ری سعی شده است تا نظرات و اظهارات تولید کنندگان بخش کشاورزی که برخی از آنها افراد تحصیلکرده و متخصص هستند را دریافت کرده و از آن برای حل مشکلات این بخش استفاده کنیم.
جوادی با اشاره به تشکیل اتاق فکر کشاورزی برای حل مشکلات کشاورزان شهرستان ری گفت: اتاق فکر، مرکز طرح و بررسی و تصمیم گیری برای ارایه طرح های نو به منظور حل و فصل مسایل کشاورزی این شهرستان است.
به گفته وی اتاق فکر جنبه تشریفاتی و اداری ندارد و با حضور مدیران بخش خصوصی، کشاورزان و متخصصان عرصه کشاورزی و دامپروری مسائل را پیگیری و حل و فصل می کند.
جوادی قیمت محصولات کشاورزی مخصوصا شیر را از جمله مشکلات کشاورزان و دامداران ذکر کرد و افزود: قیمت ناعادلانه شیر به دامداران تولید کننده لطمه وارد می کند و کارخانه ها و دامداران را در مقابل هم قرار می دهد.
وی با بیان اینکه شیر قابلیت نگهداری ندارد و دامدار باید بعد از سردشدن شیر را تحویل دهد، افزود: قیمت شیر باید عادلانه باشد و دامدار سود عادلانه خود را دریافت کند و منافع لبنیات فقط عاید کارخانه های فرآوری نشود.
جوادی گفت: یکی از دامداران منطقه با تولید روزانه 100 تن شیر در سال گذشته 60 میلیارد ریال ضرر کرد که بررسی ها نشان داد این ضررهمان مبلغ مابه التفاوت قیمت عادلانه شیر است و باید محصولات کشاورزی عادلانه شده و تولید کننده سود متعارف ببرد، درغیر این صورت زیرساخت تولید از بین می رود.

**در مقابل تغییر کاربری اراضی می ایستیم
رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان ری با بیان اینکه در مقابل کسانی که اراضی کشاورزی را با ساخت سوله و بنا تغییر می دهند، می ایستیم، افزود: براساس دستور قضایی افزون بر 160مورد از این تغییر کاربری ها را با حمایت دستگاه قضایی و کمک نیروی انتظامی تخریب کردیم.
وی ادامه داد: گشت ویژه سازمان جهاد کشاورزی در منطقه فعال و مرتب در حال گشت زنی است و به محض مشاهده مصالح ساختمانی از ادامه فعالیت جلوگیری می کند.
شهرری(شاه عبدالعظیم) درجنوب شرقی شهر تهران از شمال به تهران، از جنوب به قم، از شرق به ورامین و پاکدشت، از غرب به اسلامشهر، رباط کریم و زرندیه محدود می شود و دارای سه بخش مرکزی، کهریزک و فشافویه است.
فاصله شهرری تا مرکز شهر تهران بالغ بر 14کیلومتر است و شهرت اصلی این شهر بیشتر به خاطر وجود بارگاه عبدالعظیم الحسنی(ع) است، ضمن اینکه این شهر از قدیمی ترین مناطق کشور نیز به شمار رفته و آثار باستانی فراوانی را در خود جای داده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.