آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

سرانه فضای سبز شهرداری کهریزک، روی خط سبقت

به گزارش راگانیوز به نقل از  روابط عمومی شهرداری کهریزک،”داریوش خطیر” با اشاره به این مطلب گفت: در راستای خودکفایی شهرداری کهریزک در زمینه تولید و تکثیر گونه های مختلف گیاهی در چند سال اخیر، توسعه، تجهیز و تولید روزافزون باغ تولیدات گیاهی شهرداری در اولویت برنامه های حوزه فضای سبز و شهرداری کهریزک قرار گرفته است و اکنون این باغ با ظرفیتی بالغ بر تولید سالانه بیش از60 درخت و درختچه و گل و گلدان، گوی سبقت را از سایر شهرداری های استان تهران ربوده است.

مسئول فضای سبز شهرداری کهریزک در ادامه افزود: اکنون در باغ تولیدات گیاهی شهرداری که در فضایی بالغ بر 2 هکتار طراحی و راه اندازی شده است، گونه های مختلف گیاهی از جمله انواع نهال های مثمر و غیر مثمر، گل های فصلی و دائمی، گلدان های آپارتمانی و… تکثیر و پس از تولید از سوی واحد فضای سبز در سطح شهر کاشته و تعداد قابل توجهی از تولیدات گیاهی نیز در بین اهالی شهر به طور رایگان توزیع می شود.

در بازدیدی که مدیران سازمان بازیافت شهرداری تهران از مجموعه باغ تولیدات گیاهی شهرداری کهریزک داشتند، تنوع گونه های مختلف تولیدات گیاهی و حجم تکثیر گیاهان مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت.

در این بازدید نیمروزی، گذرمان به بخش تولیدات نهال افتاد و مسئول واحد فضای سبز با معرفی گونه های مختلف نهال ها گفت: با توجه به اقلیم خاص شهر کهریزک، نهال های سازگار با موقعیت آب و هوایی این شهر تکثیر و در بوستان های شهر کاشته می شود که انواع نهال های زینتی شامل: ابریشم ایرانی و مصری، عرعر، ارغوان، کلوتاریا، یوکا، سوکا، شمشاد، رزماری، ترون، بومادران، اسطوخودوس و نهال های مثمر مانند انجیر، انگور، سنجد، انار و زیتون می شود که نهال های زینتی در معابر و بوستان های عمومی شهر کاشته می شود و نهال های مثمر به طور رایگان در بین شهروندان توزیع می شود تا با مراقبت های لازم در باغچه های شخصی منازل غرس شود.

به گفته “خطیر”سال گذشته 10 هزار  انواع مختلف نهال و 50 هزار نهال زیتون تلخ در باغ تولیدات گیاهی شهرداری کهریزک تولید و در سطح شهر کاشته شده است.

بخش تولید گل ، یکی از زیباترین نقاط باغ  تولید گیاهان شهرداری محسوب می شود که تکثیر گل های فصلی و دائمی ، زیبایی و طراوت خاصی به آن بخشیده است و تولی و تکثیر بیش از یک میلیون و 500 هزار انواع گلدان فصلی و دائمی ، نیاز حوزه فضای سبز برای تامین گل های فضاهای سبز و بوستان های سطح شهر را تامین کرده است.

در این بخش انواع گل های بنفشه، میمون، ناز، داوودی، اطلسی، کوکب، مارگریت و…  تولید می شود که بنا به تغییر فصول، گونه های سازگار با اقلیم آب و هوایی، فضای سبز محدوده شهر را پوشش می دهند.

مسئول فضای سبز شهرداری در حین بازدید از بخش های مختلف باغ تولیدات گیاهی به مشکلاتی که کارشناسان و باغبان های فضای سبز برای تولید و نگهداری گونه های مختلف گیاهی در این شهر با آن مواجه هستند، اشاره کرد و گفت: متاسفانه آب و خاک شهر کهریزک از درجه مطلوبیت لازم برخوردار نیست . برای مثال بر اساس نظر کارشناسان کشاورزی، هدایت الکتریکی آب(EC ) آن باید بین 700 تا 1000 باشد اما متاسفانه این رقم برای آب کشاورزی کهریزک بیش از 2300 تخمین زده شده است و حتی(EC ) آب محدوده خیابان امام حسین(ع) به بیش از 5300 برآورد شده است ودر آزمایش های انجام شده، خاک این شهر نیز ، استانداردهای لازم را برای کشت گیاهان ندارد از این رو ما در تولید و تکثیر انواع مختلف نهال ها و گل و گیاهان ، محدودیت داریم  وشاید در داخل باغ تولیدات گیاهی، فضای مناسبی را برای نگهداری گیاهان فراهم کنیم اما گیاهان پس از انتقال به فضاهای سبز، بوستان ها و باغچه منازل، رشد مطلوبی ندارند . برای مثال در بسیاری از بوستان ها یا فضاهای سبز عمومی 20 گلدان کاشته می شود اما به دلیل عدم مطلوبیت آب و خاک، ممکن است فقط یکی از گلدان ها رشد مناسبی داشته باشد که این موضوع بار سنگینی را به حوزه فضای سبز تحمیل می کند.

البته این مشکل نتوانسته است، سرانه فضای سبز شهر را کاهش دهد چراکه با توجه به مطالعات انجام شده ، گونه های گیاهی سازگار با موقعیت جغرافیایی این شهر، شناسایی و تکثیر و تولید آن در دستور کار قرار گرفته است.

“آبتینیا” و “فرانکینیا”که به چمن آفریقایی معروف است یکی از گیاهان پوششی مقاوم و سازگار به اقلیم آب و هوایی کهریزک است که توانسته است، با مشکلات شوری خاک و نامساعد بودن آب این شهر کنار بیاید و در 3 سال اخیر فضای عمومی شهر را سبز نگاه دارد.

بخش تولید درختچه های تزیینی نیز یکی دیگر از بخش های تکثیر باغ است که سالانه  300 هزار اصله درختچه در این باغ تولید ودر سطح شهر توزیع می شود که این حجم انبوده تولید توانسته است تاثیر بسزایی در افزایش سرانه فضای سبز و شاداب سازی معابر عمومی کهریزک داشته باشد.

“داریوش خطیر” در ادامه به سرانه فضای سبز شهر کهریزک نیز اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته سرانه فضای سبز شهر به 5/23 متر مربع رسیده است که این سرانه در مقایسه با سال 93 که 17 متر مربع برآورد شده بود، جهش چشمگیری داشته است.

مسئول فضای سبز در ادامه به کاشت آزمایشی درخت”پائولونیا” در شهر کهریزک خبر داد و گفت: بر اساس پیشنهاد حوزه فضای سبز استانداری تهران، شهر کهریزک به عنوان اولین شهر در استان تهران، میزبانی از کاشت نهال “پائولونیا” را عهده دار شد که اکنون 500 اصله نهال  در بوستان آفتاب، لاله و فضای سبز شهرداری کاشته شده است که در صورت سازگاری این درخت با شرایط آب و هوایی شهر کهریزک، تعداد انبوهی از آن در سطح شهر و شهرهای دیگر استان تهران کاشته می شود و یکی از ویژگی های این درخت، تاثیر آن در جذب ریزدانه های آلاینده هواست که کاشت انبوه آن می تواند  تاثیر بسزایی در پاکیزگی هوای شهر داشته باشد.

یکی از بخش های جانبی باغ تولیدات گیاهی شهرداری کهریزک، بخش تولید خاک برگ است که که با استفاده از زائدات گیاهی سالانه 10 تن خاک برگ در این باغ تولید، مقداری از آن در گلخانه و فضای سبز عمومی شهر مصرف و مازاد آن در میان  شهروندان توزیع می شود.

در ادامه بازدید از باغ تولیدات گیاهی، گلخانه تکثیر و نگهداری از گیاهان آپارتمانی نظرمان را به خود جلب کرد. در این گلخانه سالانه 700  گلدان آپارتمانی  تولید می شود.

مسئول فضای سبز در ادامه خاطرنشان کرد: باغ تولیدات گیاهی شهرداری، فرصت مغتنمی را برای خودکفایی شهرداری در حوزه فضای سبز فراهم کرده است  و در طول سال تعداد قابل توجهی از تولیدات در قالب نهال، درختچه، گل و گلدان در فضاهای سبز شهر کاشته می شود و مابقی آن به طور رایگان در بین ادارات، مدارس و شهروندان توزیع می شود .

وی افزود: کارکنان فضای سبز در کنارتولید و تکثیر و کاشت انواع مختلف گونه های گیاهی در باغ تولیدات گیاهی شهرداری، تولید گونه های گیاهی سازگار، ارتقای شرایط نگهداری و بهبود سیستم آبیاری را نیز در اولویت برنامه های خود دارند.

به عنوان حسن ختام این گزارش بد نیست به این موضوع اشاره داشته باشیم که باتوجه به پروسه ای طولانی و زحماتی که کارکنان حوزه فضای سبز برای تولید و کاشت  گیاهان در سطح شهر متحمل می شوند، شهروندان نیز باید رسالت خود را فراموش نکنند و نگهداری از فضای سبز عمومی شهر را به عنوان یک وظیفه شهروندی مورد توجه قرار دهند چراکه هر برگ سبزی در این شهر  سرمایه ملی شهروندان محسوب می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.