آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

شخصیت عظیم الشأن شیخ صدوق افتخاری برای تمام جهان اسلام است

ReyShahri

به گزارش راگانیوز ، «همایش بزرگداشت شیخ صدوق» در سالروز رحلت این دانشمند فرزانه و با حضور آیت الله محمد محمدی ری شهری منتخب مجلس خبرگان، حجت الاسلام و المسلمین سید علی شاهچراغی امام جمعه شهرری، حجت الاسلام و المسلمین سعید اوتارخانی رییس اداره اوقاف و امور خیریه، سید احمد صفوی شهردار منطقه۲۰ تهران، جمعی از مسئولان و عالمان شهرستان و جمع کثیری از اقشار مختلف مردم مؤمن شهرری در آستان مقدس شیخ صدوق (ره) برگزار شد.

ری‌شهری در این مراسم ضمن تسلیت سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) به ایراد سخن پرداخته و درباره جایگاه و شخصیت علمی شیخ صدوق، اظهار داشت: امام موسی بن جعفر(ع) فرمودند؛ تکریم و تعظیم عالم به دلیل دانش وی نیست بلکه این امر یکی از دستورالعمل‌های اسلام و توصیه‌های ائمه معصومین(ع) است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) شخصیت عظیم الشأن شیخ صدوق را به عنوان یک شخصیت جهانی دانست و گفت: افتخار ایشان نه تنها برای ایران و شهرری بلکه برای تمام جهان اسلام است اما متاسفانه آنگونه که باید و شاید شناخته نشده است.

وی با اشاره به ویژگی‌ شخصیتی این عالم جلیل قدر، ابراز کرد: شیخ صدوق(ره) این افتخار را دارد که با دعای امام زمان(عج) در دوران غیبت صغری به دنیا آمد زیرا پدر ایشان طی نامه‌ای که به امام عصر(عج) نوشتند، امام برای او دعا و خداوند دو فرزند به ایشان عطا کرد که یکی از آن دو فرزند، شیخ صدوق(ره) است.

ری‌شهری با اشاره به شخصیت علمی این محدث عالی مقام، اظهار داشت: اهتمام شیخ صدوق به ثقلین از ویژگی‌های بارز علمی ایشان است او نه تنها در علم حدیث، عالم بود بلکه مفسر قرآن کریم نیز بود و با تطبیق احادیث با کلام خدا هر چیزی را مخالف با قرآن بود حکم باطل بودن و ساختگی بودن آن را اعلام می‌کرد.

منتخب مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: زمان شناسی این شیخ جلیل القدر بسیار حائز اهمیت است و این امر در کتاب هایی که تالیف کرده به وضوح مشاهده می شود.

وی سفرهای متعدد ایشان در راستای اخذ حدیث را که سبب شد ۲۰۰ جلد کتاب بنویسد، قابل توجه دانست و افزود: مبارزه با انحرافات احتمالی و غلو درباره ائمه معصومین از دیگر ویژگی‌های ایشان است که امام رضا(ع) در این باره فرموده است؛ خدایا من بیزارم از کسانی که درباره ما چیزهایی می گویند که ما آن را نگفتیم.

ری شهری در ادامه به کتب تالیف شده از این عالم وارسته اشاره و بیان کرد: از تعداد کتبی که ایشان تالیف کردند امروز تنها ۱۶ کتاب مانده است که یکی از این کتابها من لایحضره الفقیه است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در پایان خاطرنشان کرد: شایسته است این مکان، مدینه العلم شود و در آن حوزه علمیه بنا شود تا مرکز علم جهان اسلام به شمار آید و این امر نیاز به توجه ویژه مسئولان و دست اندارکاران می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.