آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

شورای فرهنگی اوقاف استان تهران و ادارات تابعه در بقعه شیخ صدوق برگزار شد

 

به گزارش راگانیوز ؛ حجت‌الاسلام حسن خانی شورای فرهنگی اوقاف استان تهران و ادارات تابعه در بقعه شیخ صدوق برگزار شد. 

وی افزود: در این جلسه که به همت اوقاف شهرری برپا شده بود راهبرد آزمون سراسری قرآن اداره اوقاف و امور خیریه استان تهران بررسی شد.

مسئول فرهنگی اوقاف شهرری تصریح کرد: در این جلسه مسئولین فرهنگی ادارات تابعه اوقاف استان تهران مهم‌ترین مسائل حوزه کاری خود را بیان و دستورات لازم برای رفع مشکلات صادر شد.

قبرستان ابن بابویه پیش از ناصرالدین شاه باغ بسیار وسیعی بود، اما در پی کشف جسد سالم فردی در سرداب زیر آن باغ و بدست آمدن سنگی درون سرداب که نشان می‌داد پیکر متعلق به شیخ صدوق است که بیش از 800 سال پیش درگذشته، بقعه این دانشمند شیعی قرن چهارم، در آنجا احداث شد.

نوشته‌های تاریخی حکایت از آن دارند که بنای نخستین این آرامگاه به دوران ساسانی برمی‌گردد که در مقطعی به دلیل وقوع سیل در ری ویران شده است. آرامگاه اولیه شیخ صدوق نیز در گذر زمان به خاطر حمله مغولان و جنگ‌های دورهخوارزمشاهیان و تیموریان و حوادث مختلف طبیعی چندین بار تخریب شد؛ به گونه‌ای که سال‌ها در زیر توده‌های خاک پنهان ماند، اما وقتی بقعه شیخ صدوق در این آرامگاه ساخته شود افراد زیادی در اطراف آن به خاک سپرده شدند.

بقعه امروزی شیخ صدوق در زمان فتحعلی شاه ساخته شد اما به جز کتیبه‌ای که در آن آیات قران به خط یکی از خوشنویسان معروف دوره قاجار نگاشته شده، هیچ اثر دیگری که نشان از قدمت آرامگاه داشته باشد، در آن وجود ندارد.

فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.