آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

ضرورت توجه ويژه سازمان بهزيستي کشور بر توجه به حقوق شهروندي بيماران رواني

به گزارش راگانیوز به نقل از روابط عمومي‌موسسه حمايت از آسيب‌ديدگان اجتماعي در اين جلسه که با حضور اعضاي هيات امنا و جمعي از مديران سراي احسان(خادمين سراي احسان) برگزار گرديد، ابتدا آقاي مهندس مجيد يارمند به نمايندگي از خادمين سراي احسان ضمن خير مقدم با اشاره به اينکه ما در بخش‌هاي درماني با مشکلات زيادي روبه‌رو هستيم گفت: بيماران سوختگي و رواني از جمله کساني هستند که رسيدگي به آنها بسيار ضعيف و مهجور است، که اميدواريم براي تقويت اين دو بخش اقداماتي صورت گيرد. عضو هيأت مديره سراي احسان ادامه داد: اميدواريم مشکل اين بيماران در کلان جامعه برطرف شود.5646456

يارمند ادامه داد: توقع ما از دولت اين است که در کارهاي خير دخالت نکنند و دولت بايد نقش نظارتي و استاندارد‌سازي خدمات را داشته باشد ضمن اينکه در پرداخت هزينه‌ها،‌ مجامع خيريه را حمايت نمايند.

وي ادامه داد: يکي از موضوعاتي که بايستي در دستور کار دولت‌ها قرار بگيرد توجه به موضوع پيشگيري است و اين در حالي است که در کشور ما پيشگيري متولي ندارد و در واقع عاقل‌ترين کار پيشگيري است چرا که هزينه‌هاي پيشگيري بسيار کمتر از درمان است.

عضو هيأت مديره موسسه حمايت از آسيب‌ديدگان اجتماعي همچنين از دولت خواست تا با فرهنگسازي و فراهم کردن شرايط،‌ فضايي را ايجاد کند که امکان برگشت بيماران رواني پس از درمان در جامعه وجود داشته باشد.

يارمند ادامه داد: مشکلات دندانپزشکي بيماران رواني يکي از مواردي است که اميدواريم وزارتخانه‌هاي مربوطه توجه بيشتري را به آن داشته باشند.

در ادامه عليرضا طاهري مديرعامل موسسه حمايت از آسيب‌ديدگان اجتماعي به نقش سازمان‌هاي غيردولتي در کشورهاي توسعه‌يافته پرداخت و گفت: موسسه حمايت از آسيب‌ديدگان اجتماعي در خصوص فقدان قانون سلامت روان و رعايت نشدن حقوق شهروندي بيماران روان در کشور گلايه‌مند است.

وي ادامه داد: متاسفانه علي‌رغم تلاش‌هاي صورت گرفته در دولت‌هاي گذشته هيچگاه تصميم جدي براي حقوق شهروندي و سلامت روان بيماران رواني در برنامه هاي کشوري گرفته نشده است.

مدير عامل سراي احسان با اشاره به درخواست اين مجموعه از رئيس‌جمهور خاطر‌نشان کرد: بعد از اينکه روحاني موضوع حقوق شهروندي را مطرح کرد: ما نيز رايزني‌هايي را براي حقوق شهروندي بيماران رواني مزمن داشته‌ايم که اميدواريم وزارت بهداشت و وزارت رفاه جا و فضايي را براي بيماران رواني ببينند.

وي با اشاره به آمار بيماران رواني در دنيا گفت: 35 درصد از جمعيت جهاني دچار بيماري‌ رواني مزمن هستند که البته اين آمار در کشور ما و با توجه به شرايط و مسائلي که وجود داشته بالاتر است.

طاهري با اشاره به سياست سراي احسان براي بازگشت بيماران رواني به جامعه تصريح کرد: ما به دنبال توانمندسازي و توانبخشي اين افراد در سراي احسان هستيم و اميدواريم با حمايت سازمان‌هاي دولتي و غيردولتي اينکار انجام بگيرد.

طاهري همچنين ضمن اشاره به تشکيل کميسيون ويژه در خصوص حادثه منا به لزوم پيگيري وضعيت بازماندگان اين حادثه نيز تاکيد کرد و گفت:‌ بايد به بازماندگان اين حادثه و خانواده‌هاي آنها که در جريان آن دچار مسائل و مصائبي شدند توجه ويژه شده و بر سلامت روان آنها تاکيد شود زيرا اگر امروز به آنها رسيدگي نشود در آينده دچار مشکلاتي خواهيم شد. در ادامه اين نشست محمدرضا باباخاني، رئيس هيات مديره سراي احسان نيز عنوان کرد: مشکلات موجود در حوزه بيماران رواني مزمن و يا ساير آسيب‌ديدگان اجتماعي بيشتر به علت فقدان هماهنگي‌هاي لازم در ميان مسئولين، سازمان‌ها و وزارتخانه‌هاي کشور است. وي ادامه داد:‌ در ايران حدود 27 تا 32 هزار نفر سالانه بر اثر تصادفات رانندگي جان خود را از دست مي‌دهند در حالي که طي جنگ آمريکا با افغانستان تنها هفت هزار نفر کشته داد. رئيس هيات مديره سراي احسان افزود: اگر بخواهيم کشور را آباد کرده و به فرامين اسلامي‌اعتقاد داشته باشيم بايد بر اصل تعامل و همکاري تاکيد کنيم.

باباخاني به نقش رسانه‌ها در فرهنگسازي‌ها اشاره کرد و گفت: اگر رسانه‌ها به همکاري و تعاون اعتقاد داشته باشند بسياري از مشکلات حل خواهد شد زيرا آنها مي‌توانند در راستاي اين مسئله فرهنگسازي کنند تا روحيه تعاون و همکاري در کشور ايجاد شود.

ميرطاهر موسوي، عضو هيات امناي سراي احسان نيز عنوان کرد:‌ بايد به آسيب‌هاي اجتماعي به طور کلان نگاه شود تا بتوان براي حل آن راه‌حل‌هايي را ارائه داد و مردم نيز در اين زمينه آگاه شده تا همکاري‌ها و همراهي‌هاي لازم را به عمل آورند تا مشکلات در اين حوزه کاهش يابد.

وي افزود:‌ بايد حقوق شهروندي بيماران رواني در کميسيون اجتماعي مجلس پيگيري شود و مجلس بايد توجه داشته باشد که اينها جزئي از جامعه هستند که در صورت عدم توجه و پشتيباني لازم دچار اين بيماريها شده‌اند و بايد از آنها حمايت شود.

وي در ادامه به افزايش يارانه مراکز نگهداري اشاره کرد و گفت: هزينه تمام شده نگهداري بيماران رواني در مراکز بسيار بيشتر از 520 هزار تومان است و اين رقم تنها حدود يک چهارم هزينه تمام شده نگهداري آنهاست.

در ادامه جلسه دکتر مصطفي کواکبيان دبيرکل حزب مردم‌سالاري و عضو افتخاري هيات امناي سراسري احسان با بيان اينکه خداي سبحان انجام کار خوب را تنها نماز خواندن نمي‌داند بلکه در حمايت از 6 دسته که اکنون تحت عنوان آسيب اجتماعي ياد مي‌شود، قرار داده است، گفت: قرآن کريم بر تعاونواعلي البرّ والتّقوي تاکيد دارد که دو گروه از مشمولين مفهوم (بر) آن به عبارتي مساکين (زمين‌گيران) و ابن سبيل (در راه ماندگان) در سراي احسان وجود دارند.

دبيرکل حزب مردم‌سالاري، بِر را وظيفه انساني هر فرد دانست و با اشاره به کتيبه نصب شده در سازمان ملل، يادآور شد: بر اين کتيبه عبارتي از شيخ ابوالحسن خرقاني نوشته شده است که «هر که در اين سرا درآيد نانش دهيد و از ايمانش مپرسيد/ چه آنکس که به درگاه باريتعالي به جان ارزد البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد»؛ اين امر در نامه معروف حضرت امام علي(ع) به مالک اشتر با عبارت (فانهم صنفان إما اخ لک في الدين أو نظير لک في الخلق) چنين سفارش شده است که عده‌اي به عنوان برادر ديني و عده‌اي ديگر به عنوان انسان، همنوع و برادر ديني تو هستند؛ لذا براساس اين مسئله اگر عاطفه انساني هم داشته باشيم وظيفه ما است تا به آنها کمک کنيم. امام حسين(ع) نيز فرموده‌اند از اينکه افراد به شما مراجعه مي‌کنند دل آزرده نشويد اين نشانه لطف خداو نعمت الهي براي‌ شماست.

کواکبيان با اشاره به خدمات بهزيستي در دو سال اخير انجام خواسته هاي سراي احسان را داراي ثواب مضاعفي براي مسئولان اين سازمان و يک وظيفه اسلامي ‌و انساني و مديريتي دانست.

آقاي دکتر انوشيروان محسني‌بندپي معاون وزير و رئيس سازمان بهزيستي کشور در نشست صميمي‌با خيرين و خادمين سراي احسان که با حضور «هدايت‌الله جمالي‌پور» فرماندار شهرري، «مصطفي کوکبيان» دبيرکل حزب مردم‌سالاري، «حسين نحوي‌نژاد» معاون توانبخشي سازمان بهزيستي کشور و جمعي از خيرين برگزار شد، گفت:‌ براي بخشي از مشکلات اين مراکز بايد همگي پاسخگو باشيم؛ چراکه با نگاه به حوزه اجتماعي برنامه توسعه‌اي کشور متوجه جاي خالي احکام رفاهي مي‌شويم و قدرت چانه زدن و مطالبه‌گري خالي است.‌ معاون وزير و رئيس سازمان بهزيستي کشور، افزود: اين در حالي است که تغييرات در ساختار و سبک و شيوه زندگي، افزايش بيماري‌هاي قلبي و عروقي و ازدياد سوانح و حوادث جاده‌اي شرايطي را فراهم کرد با جامعه‌اي پر از آسيب و معلوليت روبرو شويم؛ از اين‌رو سه راهبرد پيشگيري از بروز و شيوع آسيب‌هاي اجتماعي و معلوليت‌ها، استانداردسازي خدمات و ارتقاي کيفيت خدمات و ترويج و تشويق مشارکت مردمي‌و خير جمعي را در دولت تدبير و اميد سرلوحه کار قرار داديم. وي تلاش و برنامه‌ريزي در راستاي پيشگيري از بروز و شيوع آسيب اجتماعي را استراتژي نخست بهزيستي برشمرد و گفت: در دو دهه اخير بهزيستي عهده دار اجراي طرح آمبليوپي و غربالگري بينايي است؛ همچنين امسال نيز درصدد پوشش صددرصدي غربالگري شنوايي (شنوايي‌سنجي) کودکان زير يکسال است تا در صورت تشخيص و نيازمندي کودک به سمعک، کاشت حلزون و … اقدامات بهنگام و مداخلات به موقع صورت گيرد.

محسني ‌بندپي با بيان اينکه اختلالات ژنتيکي به سبب بکارگيري علم در کشورهاي توسعه‌يافته ريشه‌کن شده است بر پايداري اين امر در احکام برنامه ششم توسعه ابراز اميدواري کرد و افزود: استانداردسازي خدمات و مراکز تحت پوشش به همراه ارتقاء کيفيت خدمات به عنوان استراتژي دوم است که بازگشت آنها را فراهم مي‌کند؛ چراکه بسياري از افرادي که بيماري رواني آنها عود مي‌کند دوره درمان و پروتکل آنها صحيح طي نشده است. معاون وزير و رئيس سازمان بهزيستي کشور ترويج و تشويق مشارکت مردمي‌و خير جمعي را استراتژي ديگر بهزيستي عنوان کرد و افزود: اين نهاد حمايتي همفکري، ظرفيت‌سازي و تعامل با سازمان‌ها مردم‌نهاد و موسسات خيريه‌اي را به فال نيک مي‌گيرد و اعتقاد ما اين است که اينها کمک کننده ما هستند؛ سيستم دولتي ساز و کاري براي ارائه خدمت دارد اما در بخش غيردولتي خداپسندانه و نيکوکارانه است.

وي، با بيان اينکه در همه بخش‌هاي ارائه خدمت کشور به جز حوزه سلامت اجتماعي سرانه و هزينه‌ها مشخص شده است، گفت: متاسفانه در تعيين سرانه در حوزه سلامت اجتماعي غفلت کرده‌ايم؛ چنانکه در دولت نهم و دهم در اوج پولداري دولت با نفت بشکه‌اي 140 دلار، 77 ميليون نفر را از يارانه برخوردار کردند در حالي که بايد بيشترين توجه به قشر محروم و نيازمند صورت مي‌گرفت. محسني‌ بندپي در ادامه به بازنگري قانون جامع حمايت از حقوق معلولان در کميسيون مشترک مجلس شوراي اسلامي‌با محوريت کميسيون بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: در بازنگري مجدد درصدد برخورداري حداقل حقوق و يارانه خوبي براي معلولان هستيم. معاون وزير و رئيس سازمان بهزيستي کشور در پايان نسبت به رفع مشکلات مرکز نگهداري و توانمندسازي بيماران رواني مزمن سراي احسان قول مساعد داد و يادآور شد: در راستاي تحقق خير جمعي و درمان بيماري‌هاي دهان و دندان جامعه هدف (معلولان) طي توافقنامه با سازمان نظام پزشکي کشور در صورت برقراري يونيت در مراکز از ظرفيت داوطلبان دندانپزشک به صورت شيفتي استفاده خواهيم کرد. ادامه اين نشست به بازديد و رسيدگي به وضعيت مددجويان ساکن در سراي احسان اختصاص داشت که رييس سازمان بهزيستي کشور از بخش هاي زنان و مردان اين موسسه بازديد نمودند و دستورات لازم را صادر کردند.

موسسه حمايت از آسيب‌ديدگان اجتماعي تقدير و تشکر خود را از رياست سازمان بهزيستي و هيات همراه و همچنين مسئولين محلي ابراز داشته و به شايستگي از حضور پررنگ خبرنگاران محترم که با دلسوزي تمام مطالبات بيماران رواني مزمن را پيگيري مي‌نمايند سپاسگزاري مي‌نمايد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.