آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

طرح پایلوت شناسایی زنان سرپرست خانوار کشوری از شهرستان ری کلید خورد

همزمان با نشست تبیین فرایندهای طرح اشتغالزایی ویژه زنان سرپرست خانوار در محل فرمانداری شهرستان ری، طرح پایلوت (طرح آزمایشی)شناسایی زنان سرپرست خانوار کشوری در شهرستان ری کلید خورد.

 مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه با اشاره به وجود 2 میلیون و 500 هزار زن سرپرست خانوار در کشور اظهارداشت: تمامی این زنان به جهت اینکه همسر خود را از دست داده و دارای فرزند بوده و یا بصورت مجردی و تنهایی زندگی می کنند برای امرار معاش نیازمند حمایت می باشند و حکومت اسلامی و به لحاظ شرعی موظف به تامین مایحتاج آنان است.

ˈسهیلا جلودار زادهˈ با بیان اینکه، آمار زنان سرپرست خانوار درسالهای اخیرافزایش چشمگیری داشته است، افزود: تحریم و شرایط ناگوار اقتصادی سال های اخیروفقر و آسیب ناشی از مسائل کلان اقتصادی باعث بوجود آمدن چنین وضعیتی در جامعه اسلامی شده وهمین مسوولیت نظام را سنگین تر می کند.

جلودارزاده همچنین گفت: هم اکنون یک میلیون نفر از آمار زنان سرپرست خانوار کشور تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی قرار دارند و 880 هزار نفر از این آمار تنها ماهی 50 هزار تومان بعلاوه یکسری کمک های ناچیز دریافت می کنند که به هیچ وجه جوابگوی یک خانواده نیست.

وی اظهار داشت: خوشبختانه با اقدامات انجام شده تعداد 120 هزار نفر از زنان سرپرست خانوار نیز در مسیر اشتغال و استقلال اقتصادی قرار گرفته اند.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی کشور با برخورداری از 200 هزار نفر زن سرپرست خانوار تحت پوشش، تنها توانایی ایجاد حداکثر 40 هزار فرصت شغلی را دارد.

وی افزود: بزرگترین خیریه های کشور نیز با 300 تا 400 نفر توان اشتغال زنان سهم ناچیزی در اشتغال زنان سرپرست خانوار دارند افزود: نقش دولت در این زمینه نقشی حساس و تعیین کننده است.

جلودار زاده در ادامه با اشاره به تاکید رییس جمهوری مبنی بر اینکه ˈکار زنان را به زنان بسپاریدˈ اظهار داشت: تمام برنامه ریزی اشتغال زنان سرپرست خانوار را مجموعه زنان ریاست جمهوری عهده دار شده و هم اکنون یک ستاد در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای این منظور تشکیل شده است که مطالعات بالادستی را انجام می دهد.

وی همچنین دلیل انتخاب شهرستان ری برای اجرای طرح اشتغال زنان سرپرست خانوار به صورت پایلوت گفت: برای اینکه کار بصورت یکپارچه صورت گرفته و تجربه لازم از آن حاصل شود شهرری انتخاب شد چرا که این منطقه از اکثر ویژگی های سایر شهر ها و استان های کشور به لحاظ صنعتی، تجاری، پتروشیمی، کشاورزی و پتروشیمی برخوردار می باشد.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه، همچنین فراوانی زنان سرپرست خانوار در شهرستان ری و وجود پدیده فقر در این منطقه به جهت حاشیه پایتخت بودن را از دیگر دلائل انتخاب شهرستان ری برای طرح پایلوت شناسایی زنان سرپرست خانوار کشور عنوان کرد.

جلودار زاده در ادامه همچنین اظهارداشت: طرح های و فعالیت های حمایتی مربوط به زنان سرپرست خانوار که تا امروز انجام شده است نه تنها فراگیر نبوده بلکه از حمایت های همه جانبه و لازمی نیزبرخوردارنبوده به همین دلیل از موفقیت نیز بی نصیب بوده است.

وی با اشاره به سازمان آموزش فنی حرفه ای وزارت کار گفت: این سازمان گاهی قصد داشته از صفر تا صد یک طرح توانمند سازی را خود یک تنه انجام دهد و بدلیل مشکلات مالی و یا اینکه قسمتی از کار به یک یا چند وزارتخانه ارتباط داشته است موفق نبوده است و این مسئله را در کمیته امداد، ستاد توانمندسازی شهرداری تهران و بهزیستی و خیریه ها و سایر نهاد های حمایتی می توان مشاهده کرد.

به گفته وی، بنا داریم در شهرری با همکاری همه یک کار دقیق و علمی و همه جانبه انجام دهیم چرا که در کمیته هایی که در سطح وزارتخانه ها تشکیل شده است برنامه توانمندسازی شامل برنامه استمرار اولیه به جهت دوری از مشکلات فرهنگی و اقتصادی از طریق ثبت احوال فوت های جدید فوری اعلام شود.

سرپرست امور بانوان استانداری تهران نیز در این جلسه اظهار داشت: در بررسی های انجام شده در شهرستان های استان تهران به این نتیجه رسیده ایم که تاکنون یک طرح جامع و کاملی برای زنان سرپرست خانوار اجرا نشده است.

ˈزهرا ساعیˈ افزود:طرح های ارائه شده در خصوص زنان سرپرست خانوار نیز به صورت پراکنده و بیشتر توسط سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) بعنوان متولی خاص زنان بی سرپرست و برخی بنیادهای مردم نهاد انجام شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: تمام خدمات انجام شده به صورت مقطعی بوده است و در بسیاری مواقع با موازی کاری همراه و ضمن اینکه اجرای این طرح ها تمام زنان سرپرست خانوار کشور را شامل نشده، کمک ها نیز به صورت قطره چکانی بوده و به هیچ وجه کافی نبوده است.

ساعی با بیان اینکه، زنان سرپرست خانوار در سه گروه تقسیم بندی شده اند افزود: گروه اول خانوارهایی که مردها به طور دائم در انها وجود ندارد، گروه دوم خانوار هایی که مرد به صورت موقت حضور دارد و گروه سوم خانوارهایی که مرد در این خانواده وجود دارد اما به دلیل اعتباد یا بیکاری نقش مهمی در خانواده ایفا نمی کند.

سرپرست امور بانوان استانداری تهران تصریح کرد: بر اساس آمارهای سال 1390 بیش از 12 درصد خانوارهای ایرانی زنها سرپرست هستند که این آمار نسبت به سال 1385 رشد قابل تاملی داشته است و نسبت به سال های قبل از آن از رشد تصاعدی برخوردار بوده است که این امر نگران کننده است.

وی افزود: با بررسی های انجام شده خانم ها سرپرست خانوار شغل مناسبی ندارند و درآمد کافی کسب نمی کنند و کیفیت مادی و معنوی آنها پایین است و تبعات ناشی از آن سلامت اجتماع را به خطر انداخته است.

وی با بیان اینکه، طرح جامع ساماندهی زنان سرپرست خانوار بعنوان طرحی خانواده محور قرار است در شهرستان ری بصورت پایلوت انجام شود افزود: این طرح به جهت بالا رفتن آمار زنان سرپرست خانوار به دلائل مختلف از جمله اعتیاد، طلاق و همچنین فوت یا از کارافتادگی همسران زنان سرپرست خانوار در کارگروه زنان و خانواده استانداری تهران بعنوان یکی از کارگروه های هفت گانه استانداری در اولویت کاری قرار گرفته است.

ساعی با بیان اینکه، طرح جامع اشتغال زنان سرپرست خانوار در نشستی با حضور استاندار تهران به سمع و نظر روسای اجرایی استان رسیده است افزود: همچنین جلساتی مفصلی با مدیران اجرایی وزارت کار، فنی و حرفه ای، میراث فرهنگی، بهزیستی، جهاد کشاورزی و شهرداری به منظور همیاری در اجرای بهینه این طرح برگزار شده است.

وی با بیان اینکه، هدف اصلی این طرح ایجاد هم افزایی و دوری از پراکنده کاری و موازی کاری های موجود بین سازمان ها و نهادهای حمایتی است افزود:در این جلسات شرح وظائف این سازمان ها که قبلا هم وجود داشته تشریح شده است.

سرپرست امور بانوان استانداری تهران گفت: تمامی اقداماتی که سازمان های موثر در اجرای طرح اجرای ساماندهی اشتغال زنان بی سرپرست در راستای هماهنگی و هم افزایی هرچه بیشتر در اجرای طرح داشته باشند مورد بررسی و تاکید قرار گرفته است تا در صورت موفقیت بصورت ملی در سراسر کشور نیز با وحدت رویه به مرحله اجرا برسد.

معاون استاندار و فرماندارویژه شهرستان ری، نیز دراین جلسه با اشاره به وجود دو میلیون و 500 هزار زن سرپرست خانوار در کشور و اینکه خیلی از این خانواده ها دارای مشکلات شدید معیشتی هستند و بصورت روزانه به مراکز مختلف دولتی مراجعه می کنند گفت: غلفت از زنان سرپرست خانوار باعث آسیب جدی کشور در حوزه اجتماعی خواهد شد.

ˈهدایت الله جمالی پورˈ با بیان اینکه سیاست ها، ابزارها و نحوه مدیریت یک سری نهادهای حمایتی کشور به شدت ناکارآمد است، افزود: این امر باعث هدر رفت منابعی می شود که به سختی و با این وضعیت تحریم ها و مشکلات اعتباری دولت به دست می آید.

وی افزود: طرح ساماندهی اشتغال زنان سرپرست خانوار جنبه ملی دارد و دولت و مجلس می بایستی به این طرح عنایت ویژه ای داشته باشد چرا که اگر خوب اجرا شود بسیاری از معضلات از جمله معضل تعدد نهادهای حمایتی زنان سرپرست خانوار رفع خواهد شد.

جمالی پور همچنین با بیان اینکه، کشور ما متاسفانه بعنوان یکی از کشورهای منحصر به فرد در تعدد نهادهایی موازی کار است گفت: این نهادها ضمن اینکه یکدیگر را کمک نمی کنند بلکه برای یکدیگر مسئله نیز ایجاد می کنند.

وی اظهار امیدواری کرد به همت مجموعه دستگاه های دولتی و مجلس شورای اسلامی یک کار اصولی و پایدار در خصوص رفع معضلات زنان خانوار صورت گیرد و این طرح مانند خیلی از طرح های سال های قبل تنها در قفسه های اداری خاک نخورد و در بستر اجتماع به مرحله اجرا برسد.

جلسه ساماندهی زنان سرپرست خانوار عصر /شنبه/ با حضور مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت، سرپرست امور بانوان استانداری تهران، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ری و جمعی از مسوولین اداری و شهری شهرستان ری در محل سالن خدمت فرمانداری شهرستان ری برگزار شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.