آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

فرآیند آموزشی مستلزم کسب دانش و مهارت جدید است

به گزارش راگانیوز به نقل از ایرنا، ‘حسین سنجری’ روز سه شنبه در همایش تجلیل از معلمان پژوهنده برتر استانی و منطقه ای اداره آموزش و پرورش ناحیه یک ری در کانون فرهنگی وهنری سمیه افزود: عامل اصلی در تغییرات رفتارهای اجتماعی، فرهنگی و تولید علوم افزایش نقش بنیادی اطلاعات و دانش است.

وی با تاکید براینکه در پیوند بین جامعه و دانش، یادگیری عامل اصلی است، اظهارداشت: با وجود اهمیت تولید و توزیع دانش، دانش در حال انتقال نیز تاریخ انقضایی دارد که برتوسعه حرفه ای و تمرین معلمی تاثیرگذار است.

سنجری با تصریح بر اینکه معلم اساسی ترین عنصر در نظام آموزش و پرورش است، افزود: معلمان نقش الگو، مربی و راهنمای دانش آموزان و هدایت کننده فرآیند تعلیم و تربیت را بر عهده دارند.

وی میزان صلاحیت، کارآمدی، علاقه مندی، تسلط حرفه ای و مطلع بودن معلمان را عوامل تعیین کننده در فرآیند یادهی و یادگیری دانست و تاکید کرد: در زمان حاضر، معلمان باید دانش خود را در مورد تغییرات بطور مداوم در فرآیند یاددهی و یادگیری دوباره خلق کنند و به اصطلاح به روز باشند.

وی تصریح کرد: معلمان در گسترش علم ودانش نقش کلیدی دارند و مهمترین عامل در افزایش کیفیت آن، کنش و واکنش هایی است که میان معلمان و دانش آموزان اتفاق می افتد و نگرش، دانش، مهارت و حساسیت معلم و همچنین انتظارات یادگیری، وضعیت اقتصادی و اجتماعی و ویژگی فرهنگی یادگیرندگان از سوی دیگر از جمله عواملی هستند که در این امر دخیل می باشند.

سنجری تاکید کرد: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش پرورش پنج عنصر مهم هدف گذاری برای شکوفایی فطرت انسانی نیاز داریم که از جمله عقل ، ایمان ، علم و عمل و اخلاق است.

معاون پژوهشی اداره کل آموزش وپرورش شهرستان های استان تهران در ادامه به تفاوت اساسی مدارس هوشمند با مدارس سنتی اشاره کرد و گفت: یادگیری خودیاب، یادگیری خود آهنگ و یادگیری خود راهبر از جمله سه تفاوت اساسی بین مدارس سنتی و هوشمند می باشد.

سنجری افزود: ویژگی سوم مدارس هوشمند زیاد با اصول تعلیم تربیت ما سازگار نیست چون در نظام ما معلم در راس جریان یادگیری قرار دارد که بایستی نقش هدایت گری خود را با علم و تجربه اش به دانش آموزان تفهیم کند و سکان هدایت و راهنمایی آنان را در دریای متلاطم دنیای امروز که انباشته از شبکه های مجازی است برعهده گیرد.

همچنین در پایان مراسم از60 معلم پژوهنده استانی و منطقه ای و ‘خانم ماهرخ بنار’ معلم پژوهنده کشوری اداره آموزش وپرورش ناحیه یک شهر ری با اهدای لوح و هدیه تجلیل شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.