آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

فرصت‌ها و تهدیدهای ری نیازمند توجه ویژه مسئولان است

به گزارش راگانیوز ؛ زهره عبادتی رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری  اظهار داشت: شهرستان ری با دو هزار و ۲۶۱ کیلومترمربع مساحت که دارای پنج بخش و پنج شهر است و طبق سرشماری سال ۹۵ یک میلیون و ۶۰هزار نفر جمعیت دارد، دارای مشکلات زیست محیطی فراوانی است.

وی با بیان اینکه آلودگی از طریق آب، خاک و پسماند و هوا وارد محیط زیست می شود، گفت: سالانه ۳۵۰میلیون مترمکعب آب از طریق کانالهای سرخه حصار زهتابی و بهشتی به شهرستان ری سرازیر می شود که گاهی از این آب در آبیاری اراضی نیز استفاده می شود.

وی با اشاره به آلودگی آبهای زیرزمینی به جهت آبیاری غرقابی و استفاده از سموم گوناگون در مزارع کشاورزی، تصریح کرد: به دلیل عدم احداث تصفیه خانه های فاضلاب شهری متاسفانه فاضلاب بهداشتی شهرستان‌های همجوار مثل واوان و اسلامشهر نیز به سمت شهرری هدایت می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری ادامه داد: استقرار صدها کارگاه چربی سوزی زهتابی، فعالیت صدها واحد تفکیک پلاستیک، استقرار غالب کشتارگاه‌های دام و طیور استان تهران و شیرابه آنها باعث آلودگی منابع آب سطحی و زیرزمینی می شوند و آلودگی حفره های زیرزمینی نیز ناشی از نشت مواد نفتی خطوط لوله انتقال نفت می باشد.

عبادتی با اشاره به محیط زیست طبیعی شهرستان تصریح کرد: پنج هزار هکتار از منطقه حفاظت شده جاجرود، پارک ملی سرخه حصار و تالاب عشق آباد در بخش فشافویه، واقع در محدوده شهرستان ری زیستگاههای مناسبی برای پرندگان مهاجر در پاییز و زمستان هستند و باتوجه به اینکه در دو سال اخیر بیشترین تعداد پرندگان استان تهران در تالاب‌های ری بوده فرصتی برای شهرستان ری است که اگر به آن توجه نشود می تواند تهدید باشد.

وی با بیان اینکه ۳۳معدن فعال، ۲۵معدن متروکه و یک معدن غیرفعال در شهرستان ری فعالیت دارند، گفت: بوستان عطر سیب باقرشهر، مرکز نگهداری حیات وحش بنیاد مسکن باقرشهر، مرکز پرندگان زینتی خاوران و مرکز نگهداری پرندگان بیمارستان رازی؛ ۴مرکز نگهداری حیات وحش در سطح شهرستان هستند که هیچکدام از این مراکز دارای مجوز محیط زیست نیستند و با پیگیری هایی که انجام دادیم بوستان عطر سیب و حیات وحش باقرشهر اقدامات اولیه و طرح های خود را ارائه دادند و در حال بررسی موارد هستیم تا مجوز دریافت کنند و در چارچوب ضوابط فعالیت کنند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری با بیان اینکه ری یکی از شهرستان های مهم کشور در زمینه فعالیت های صنعتی می باشد، ادامه داد: ۵۰۰واحد صنعتی بزرگ، سه هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی متوسط و ۲۸هزار واحد صنفی و همچنین یک شهرک صنعتی به نام شمس آباد که بزرگترین شهرک صنعتی در خاوریانه است، یک ناحیه صنفی، یک منطقه صنعتی و ۱۳ مجتمع فنی در شهرستان فعالیت دارند.

عبادتی درباره آلودگی هایی که از طریق آب وارد ری می شوند، بیان کرد: هدایت فاضلاب های خانگی و صنعتی در قنوات و انهار کشاورزی بویژه در سطح روستاها، استقرار صدها کارگاه قالیشویی و سنگشویی در سطح شهرستان بویژه در بخش مرکزی، کهریزک و قلعه نو و فعالیت سه مرکز دفن زباله غیراصولی و عدم مدیریت صحیح در آرادکوه، مرکز پسماند رباط کریم و ورامین از منابع آلودگی آب در این شهرستان هستند.

وی استقرار واحدهای صنعتی بزرگ و آلاینده هوا در سطح شهرستان را از منابع آلودگی هوا عنوان کرد و افزود: وجود واحدهای ریخته گری، ذغال سوزی، ذوب سرب و بازیافت پلاستیک؛ پسماند سوزی، زباله سوزی، کابل سوزی، ضایعات سوزی و توری سوزی در باقرشهر و کهریزک؛ اقدام به عرضه انواع پسماند از سوی واحدهای صنفی؛ آتش زدن باقی مانده محصولات کشاورزی و نیزارها؛ استقرار شرکت های حمل و نقل و باربری متعدد و فعالیت واحدهای تولید قیر و فرآورده های نفتی از دیگر موارد ایجاد آلودگی هوا در ری هستند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری با اشاره به ورود روزانه حدود ۹هزار تن زباله وارد به ری، اظهار کرد: مشکلات زیست محیطی ناشی از ضایعات و پسماندهای کشتارگاهی و استقرار صدها سنگ بری موجب آلودگی هایی از طریق پسماند ایجاد می کنند.

عبادتی در ادامه بیان کرد: نصب و راه اندازی سیستم پایش لحظه ای و دستگاه خشک کننده ضایعات کشتارگاهی در کشتارگاه بسیم گوشت، نصب و راه اندازی سیستم تصفیه فاضلاب در ۱۰واحد قالیشویی، تخریب و جمع آوری ۴واحد ذوب سرب، پیگیری اخذ حکم جمع آوری و منع فعالیت ۲۹ واحد چربی سوزی و پلمپ و تخریب ۶واحد کارگاه چربی سوزی و نصب و راه اندازی سیستم تصفیه فاضلاب در شرکت صابون و گلیسیرین اتکا را از مهمترین اقدامات شاخص زیست محیطی ری در سال ۹۶ عنوان کرد.

وی با بیان برخی مشکلات اداره محیط زیست شهرستان ازجمله کمبود پرسنل، عدم وجود ساختمان اداری مناسب و کمبود بودجه سالانه و جاری، گفت: برای ارائه خدمت بهتر باید ساختار اداره حفاظت ری ارتقا یابد و مرکزی برای تحقیقات و آزمایشگاه احداث شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری در پایان اظهار کرد: در سال ۹۶ حدود یک هزار و ۲۰۴ واحد صنعتی و خدماتی در یازده ماه اول سال مورد پایش زیست محیطی قرار گرفته، ۵۵۴ مورد اخطاریه صادر شده و ۲۷ مورد پلمپ شده است. ۱۰۲ شکایت از مراکز متخلف داشتیم و ۲۵ واحد جمع آوری و به محل دیگری منتقل شده اند.

افتاب ری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.