آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

مالیات برارزش افزوده، کمبود نقدینگی و تهیه سوخت مشکل اساسی ریخته گران

 عضو هیات مدیره اتحادیه صنف ذوب فلزات و ریخته گران شهرستان ری گفت: عمده مشکل این صنف مالیات بر ارزش افزوده، تهیه سوخت کوره و کمبود نقدینگی برای بروز کردن سیستم تولید سنتی به صنعتی است.

علیرضا قنادیان با بیش از نیم قرن تجربه در ذوب فلزات و ریخته گری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از مشکلات و مسایل عدیده ای که سالهاست گریبان بسیاری از اعضای این صنف را گرفته ، اظهارداشت: موتور محرک صنعت ریخته گری به سوخت بسته است و در صورت تامین نشدن و یا کاهش سهمیه آن، واحدهای فعال درشهرک های صنعتی در شمس آباد، عباس آباد و حتی علی آباد (پایتخت) با تعطیلی مواجه خواهد شد.

عضو هیات مدیره اتحادیه ذوب فلزات شهرری و کارگروه شهرک صنعتی عباس آباد گفت: سوخت مورد نیاز واحدهای ریخته گری نفت کوره (مازوت) است که به اندازه کافی در اختیار واحدها قرار نمی گیرد و متاسفانه مسوولی هم پاسخگوی این واحدها نیست.

وی از دست اندرکاران سوال کرد چرا سهمیه سوخت واحدها به جای اینکه افزایش یابد به مرور زمان کمتر و کمتر می شود؟

قنادیان افزود: مسوولان شرکت فرآورده های نفتی تهران مسوول مستقیم و تخصیص سهمیه مازوت به واحدها هستند و آنها متاسفانه سوخت این واحدها را به صورت قطره چکانی می دهند.

قنادیان افزود: از این رو ریخته گران ناچار می شوند با روند کاهشی سهمیه سوخت از سوی شرکت نفت، تولید را پایین آورده و در نتیجه کاهش تولید، کار تعطیل شده و کارگاهها یکی پس از دیگری بسته و کارگران بیکار می شوند.

وی بیان داشت: قرار براین بود که معیار تشخیص میزان نیاز هر واحد به مازوت توسط اتحادیه، اداره صنعت، معدن و تجارت و شرکت توزیع فرآورده های نفتی مشخص شود که تا کنون نه تنها نظر اتحادیه در این خصوص و اختصاص سهمیه مورد توجه قرار نگرفته بلکه شرکت پخش فرآورده های نفتی راسا نظرشرکت را در این خصوص عملی ساخته است.

عضو اتحادیه ریخته گران شهرستان ری با بیان اینکه برخی معتقد هستند که استفاده از سوخت مازوت روشی سنتی و در عین حال آلاینده است و باید سوخت دیگری برای جایگزین آن درنظر داشت ، گفت: هیچیک از اعضای این اتحادیه نسبت به استفاده از سوختی که موجب آلایندگی محیط زیست شود راضی نیستند و از طرفی برای تغییر سیستم سنتی به صنعت مدرن استقبال هم می کنند چراکه حرکت به سوی این روش را امری مفید و اجتناب ناپذیر می دانند.

قنادیان با بیان اینکه استفاده از سوخت گازوییل نیز در این صنعت آلایندگی خاص خود را دارد، افزود: به اعتقاد کارشناسان و اهل فن، تنها انرژی برق می تواند سوخت پاک و جایگزین مناسبی برای کوره های آبکاری و ریخته گری باشد.

عضو کارگروه شهرک صنعتی عباس آباد افزود: برخی از همکاران به منظور تبدیل واحدهای سنتی به صنعتی اقدام کرده اند که متاسفانه با مشکلات زیادی از جمله کمبود نقدینگی مواجه شده اند.

وی گفت: تبدیل وضعیت سنتی به صنعتی بخصوص برای واحدهای حاضر در شهرک های صنعتی مستلزم صرف هزینه یک میلیارد ریال برای شرکت برق می باشد که عملا واحدهای صنعتی از عهده این مبلغ برنیامده و در نهایت مدیریت شهرک ها باید وارد عمل شده و تسهیلاتی را در این خصوص برای ریخته گران فراهم کنند.

وی توضیح داد ، خرید کوره ، تابلو برق و نصب و راه اندازی خط تولید بالغ بر پنج میلیارد ریال در مجموع برای هرواحد هزینه دربر خواهد داشت و از این رو این واحدها باید حدود سه میلیارد ریال نقدا داشته باشند تا اقدام به خرید کوره صنعتی که ساخت یک شرکت ایرانی است بکنند و مابقی را طی اقساط ده ماهه به شرکت سازنده بپردازند.

وی گفت: برای تحقق این امر کمک دولت اعم از اداره صنعت، معدن و تجارت و از طرفی بانک ها و شرکت شهرک های صنعتی جهت ارایه تسهیلات به اعضای اتحدیه ریخته گر و ذوب فلز لازم و ضروری است.

قنادیان یکی دیگر از مشکلات عمده این صنعت را مالیات بر ارزش افزوده و هزینه های سربار عنوان داشت و افزود: مالیات های سنگین کمر ریخته گران را شکسته و از طرفی متناسب با سود سالیانه تک تک این واحدها نیست.

عضوهیات مدیره و اتحادیه ذوب فلزات شهرری افزود: مالیات بر ارزش افزوده مشکل مضاعف دیگری است و از طرفی مسایل خاص خود را دارد.

وی گفت: بارها پیشنهاد داده ایم که مالیات بر ارزش افزوده یا در ابتدای سال مالی اخذ شود و یا در پایان آن انجام پذیرد ولی با روشی که از سوی اداره مالیات اتخاذ شده با هر خرید و فروشی و برای هرفاکتوری باید مالیات را محاسبه و پرداخت کرد.

قنادیان اظهارداشت: این نحوه محاسبه نه منطقی است و نه با مدل اخذ مالیات بر ارزش افزوده در کشورهای دیگر مطابقت دارد.

وی افزود: هزینه بیمه کارفرمایان بسیار مشکل شده و چنانچه این هزینه 10 تا 15 درصد یا حتی 20 درصد هم که باشد قابل تحمل است ، ولی با ارقام فعلی نباید انتظار داشت که کارفرما ، کارگر استخدام کند و با این حرکت اشتغالزایی صورت گیرد.

قنادیان اظهارداشت: هم اکنون 150 واحد ریخته گری و ذوب فلزکار در شمس آباد و 300 واحد در شهرک صنعتی عباس آباد و حدود 130 واحد در شهرک صنعتی علی آباد (پایتخت) حضور دارند که حدود 90 درصد این واحدها به دلایلی که اعلام شد از جمله مالیات بر ارزش افزوده درحال تعطیلی و یا واگذاری به غیر بوده و یا اینکه در حال تغییر صنف می باشند.

وی نداشتن نقدینگی و مسایل اداری در شهرک های صنعتی و ادارات شهرستان را از جمله نیمه فعال و غیر فعال بودن این واحدها برشمرد.

قنادیان افزود: ریخته گری یکی از شغل های سخت و زیان آور می باشد و در کنار کوره با وجود گرما و حرارت زیاد کارکردن ، طالب می خواهد که کارهرکسی نیست و لذا کارگرایرانی کمتر تمایل دارد برای کارکردن به این حرفه روی آورد و تنها مشتری این گونه مشاغل کارگر مهاجر می باشد که متاسفانه اداره کار و بیمه نیز مخافت حضور این دسته افراد و از طرفی جاری کردن قوانین دست و پاگیر، دلیلی بر توقف فعالیت این واحدها شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.