آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

مجموعه قمر بنی‌هاشم(ع) شهرری‌ پاتوقی برای ورزش جانبازان

ساخت بزرگترین و تخصصی‌ترین مجموعه ورزشی جانبازان با نام مبارک «قمر بنی‌هاشم(ع)» پاتوقی را برای ورزش جانبازان در شهرری فراهم کرده است.

خبرگزاری فارس: مجموعه قمر بنی‌هاشم(ع) شهرری‌ پاتوقی برای ورزش جانبازان

به گزارش راگا نیوز به نقل از فارس، ورزش راهکاری است که می‌تواند روح و جسم افراد را صیقل دهد و از آنجا که حرکات ورزشی نیازمند به‌کارگیری تمام اعضا و جوارح بدن است، ‌معلولان جسمی و حرکتی تا چند سال پیش از این قافله ورزشی بازمانده بودند و مجالی برای پرداختن به ورزش نداشتند تا اینکه در سال 1964 سازمان بین‌المللی ورزش معلولان شکل گرفت و بعد از آن تغییر و تحولات بسیاری بر روی قوانین این سازمان ورزشی صورت گرفت.

اکنون با گذشت بیش از 65 سال از تصویب این ‌سازمان، ورزش معلولان رسمیت یافته و در هر دوره معلولان و جانبازان با حضور در مسابقات پارالمپیک توانمندی‌های خود را به رخ سایر ورزشکاران می‌کشند.

بیش از دو سال است که ساخت بزرگ‌ترین و تخصصی‌ترین مجموعه ورزشی جانبازان با نام مبارک «قمر بنی‌هاشم(ع)» در شهرری به پایان رسیده است و این ورزشگاه با داشتن امکانات و تجهیزاتی خاص فرصت مغتنمی را برای ورزشکاران معلول و جانباز فراهم کرده است. از این‌ رو مدیران سازمان ورزش شهرداری تهران نیز به پشتوانه وجود این مجموعه ورزشی، برگزاری المپیاد ورزش جانبازان و معلولان شهر تهران را عهده‌دار شدند.

مجموعه ورزشی، فرهنگی و تفریحی قمر بنی‌هاشم(ع) بزرگ‌ترین و مجهزترین مجموعه اختصاصی جانبازان در خاورمیانه است که در زمینی به مساحت 20 هزار متر مربع ساخته شده است. از کل مساحت 20 هزار متری ورزشگاه حدود چهار هزار متر مربع برای فضای ورزشی جانبازان و معلولان تجهیز شده است که شامل سالن‌های چند منظوره، سالن ورزش‌های توپی، تیراندازی، شطرنج، بدنسازی، استخر و سونا، هیدروتراپی و پیست ویلچررانی است.

حدود سه هزار متر مربع از این مجموعه نیز سهم فضاهای تفریحی و فرهنگی است که سالن بازی‌های رایانه‌ای، رستوران، کافی‌نت، کتابخانه، گالری، کارگاه‌های آموزشی،‌ سالن آمفی‌تئاتر و مرکز مشاوره و … از آن جمله است.

 

 

مجهزترین استخر و سونای اختصاصی معلولان

بسیاری از جانبازان و معلولان به‌دلیل شرایط فیزیکی خاصی که دارند در محیط خشکی امکان حرکت دادن بخشی از اعضای بدن خود را ندارند اما به دلیل سبک شدن بدن در آب عضلاتی که هنوز اعصاب دارند در آب به حرکت در می‌آیند و این امر جریان خون را در عضو فلج زیاد کرده و از تحلیل رفتن عضلات نیمه فلج جلوگیری می‌کند که این موضوع در تقویت و نشاط روحیه فرد معلول نیز تاثیرگذار است.

از این‌رو مجموعه استخر و سونا و جکوزی یکی از محیط‌های ورزشی مورد نیاز این افراد است که علاوه بر بحث تفریحی به‌عنوان فضای درمانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به ساختار فیزیکی معلولان، رینگ‌های دسترسی به مجموعه استخر و سونا به‌گونه‌ای طراحی شده است که معلولان به تنهایی و بدون کمترین مشکلی می‌توانند به این مکان تردد داشته باشند و ناگفته نماند که در بخش هیدروتراپی تجهیزاتی نصب شده است که افراد را با ویلچر به داخل آب می‌برد و بعد از پیاده کردن او و انجام حرکات ورزشی بدون آنکه نیاز به کمک کسی باشد دوباره او را از آب خارج می‌کند که اجرای این طرح علاوه بر راحتی فرد، به او حس استقلال و امنیت را هدیه می‌کند.

نخستین سالن تیراندازی در ری

نخستین سالن تیراندازی جانبازان و معلولان در مجموعه ورزشی قمر بنی‌هاشم (ع) به بهر‌برداری رسید. بنا به نظر کارشناسان ورزشی، تیراندازی یکی از رشته‌های ورزشی پرطرفدار در میان جانبازان و معلولان است چراکه این افراد با هرگونه مشکل جسمانی به‌راحتی می‌توانند در این رشته ورزشی فعالیت کنند. به همین منظور مجهزترین و بزرگ‌ترین سالن تیراندازی در این ورزشگاه ساخته و تجهیز شده است و 22 تیم تیراندازی مناطق شهر تهران در نخستین دوره المپیاد جانبازان و معلولان در این سالن با یکدیگر به رقابت پرداختند. از آنجا که این ورزشگاه برای استفاده جانبازان و معلولان تجهیز شده است سالن گلبال نیز برای نابینایان تجهیز شده است که در کنار سالن شطرنج، فوتسال، هندبال و پینگ‌پنگ مجموعه ورزشی کاملی را برای استفاده افراد کم‌توان فراهم کرده است.

میدانی برای مسابقات پارالمپیک

پیست ویلچررانی ورزشگاه قمر بنی‌هاشم (ع) به‌عنوان نخستین پیست استاندارد ویلچررانی در شهر تهران شناخته شده است. مجتمع ورزشی جانبازان در هفت طبقه طراحی شده است که دو طبقه برای پارکینگ و پنج طبقه برای فضاهای ورزشی تجهیز شده است و تمام مسیرهای دسترسی به طبقات مختلف به‌گونه‌ای ساخته و تجهیز شده است که جانبازان به راحتی می‌توانند به سالن‌های ورزشی مراجعه کنند و از امکانات آن بهره‌مند شوند.

مجهزترین پیست ویلچررانی در طبقه هفتم جانمایی شده است که امکانات و تجهیزات آن به‌گونه‌ای است که قابلیت برگزاری مسابقات داخلی و بین‌المللی را دارد و به‌گفته مسئولان ورزشی منطقه، پیست ویلچررانی این مجموعه شانس حضور ورزشکاران برای ورود به مسابقات پارالمپیک و حتی میزبانی مسابقات آسیایی و جهانی را افزایش داده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.