آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

محققان دريافتند: بهبود روش‌هاي درمان سرطان با نانوذرات كوچكتر

راگا نیوز : پژوهشگران چيني به رهبري «زيانگ جي ليانگ» از مرکز ملي علوم وفناوري نانو نشان دادند که نانوذرات کوچک‌تر از 10 نانومتر با کارايي بيشتر در تومورها جمع شده و نفوذ بيشتري در آنها دارند. از اين يافته مي‌توان در بهبود روش‌هاي درمان سرطان استفاده کرد. به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، زماني که اين جريان قطع شود، انتقال نانومواد تنها از طريق نفوذ انجام مي‌شود. بيشتر نانوموادي که براي تست‌هاي باليني ساخته شده‌اند، داراي ابعادي در حدود 100 نانومتر هستند. اين ابعاد مانع از نفوذ آنها به تومور مي‌شوند و تنها به چندلايه اول سلول‌هاي تومور مي‌رسند.

در اين پروژه، نانوذرات طلا به ابعاد دو، شش و 15 نانومتر سنتز شده است که با مولکول تيوپرونين داراي گروه عاملي تيول، پايدار شده است. زماني که اين نانوذرات به تومور سرطان پستان تزريق شده، نانوذرات دو نانومتري ده برابر بيشتر از نانوذرات 15 نانومتري به درون تومور نفوذ کردند. دليل اين امر احتمالا مربوط به چرخه طولاني گردش خون مي‌شود. نانوذرات 15 نانومتر توسط سيستم ايمني شناسايي شده و در مواردي دفع مي‌شوند، اما نانوذرات دو نانومتر تا ساعت‌ها مي‌توانند در اين چرخه حرکت کنند.

نتايج اين تحقيق در قالب مقاله‌اي تحت عنوانSize-Dependent Localization and Penetration of Ultrasmall Gold Nanoparticles in Cancer Cells, Multicellular Spheroids, and Tumors in Vivo در نشريه «ACS Nano» به چاپ رسيده است. اين مقاله حاوي مطالبي است که مي‌تواند در توسعه نانومواد جهت استفاده در فرايند تشخيص و درمان به‌ کار گرفته شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.