آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

مردان بزرگ تاریخ کشورمان درابن بابویه را به فراموشی نسپاریم

 یکی از مهمترین ویژگی های محله ابن بابویه که هنوز برای بسیاری از اهالی محله، منطقه و حتی تهران تداعی خاطره می کند آرامستان این محله قدیمی است که شخصیت های بزرگ و نامداران ایران اسلامی را درخود جای داده است.

یکی از آرامستانهای شهرری میزبان پیکرمردان تاریخ ساز و افتخار آفرینی که به خودی خود یک موزه تاریخی است، مردانی پرآوازه ای که در این مکان آرامیده اند و هر کدام از آنان خود به تنهایی ظرفیت تبدیل شدن به یک قطب گردشگری معنوی را دارند.

امروزه و در دنیای مدرن صنعتی و پراز تنش شهری، فراغت چند ساعته و حضور در مکانی که گذشته و هویت تاریخی مان را پیش روی ما قرار می دهد می تواند ضمن کسب آرامش روحی سطح آگاهی نوجوانان و جوانان کشورمان با شناخت مردانی همچون، محمد بن بابویه معروف به شیخ صدوق (ره) یکی از فقها و دانشمندان شیعه است، عارف کامل رجبعلی نکوگویان (رجبعلی خیاط)، علی اکبر دهخدا، سلیم موذن زاده اردبیلی اذان گوی مشهور ایران و جهان اسلام، جهان پهلوان غلامرضا تختی، ابوالحسن جلوه، علی اکبر خوشدل تهرانی، محمد صادق فخرالاسلام افشار، علی اکبر غفاری، ابوالقاسم پاینده، میرزاده عشقی، دکتر فاطمی و علما، دانشمندان و رجال سیاسی بسیاری که در کنار هم آرمیده اند را به خوبی می کند.

این آرامستان ۲۰۰ ساله در دشت وسیع قدیم ری واقع شده و نزدیک به ۱۰ هکتار وسعت دارد. ری باستانی از کهن ترین شهرهای جهان است که تاریخ پیدایش آن به اقوام آریایی میرسد.

ری بزرگترین شهر مادها بود و می توان نامش را در اسطوره های ایرانی یافت. بنا بر آنچه در اوستا آمده، ری سیزدهمین شهری است که در جهان ساخته شده و تاریخ سکونت در آن به سه هزار سال پیش از میلاد باز می گردد.

آرامستان ابن بابویه پیش از ناصرالدین شاه باغ بسیار وسیعی بود، اما در پی کشف جسد سالم فردی در سرداب زیر آن باغ و بدست آمدن سنگی درون سرداب که نشان می داد پیکر متعلق به شیخ صدوق است که بیش از ۸۰۰ سال پیش درگذشته، بقعه این دانشمند شیعی قرن چهارم، در آنجا احداث شد.

با توجه به اسناد و کتب تاریخی حکایت از آن دارند که بنای نخستین این آرامگاه به دوران ساسانی باز می گردد که در مقطعی به دلیل وقوع سیل در ری ویران شده است.

آرامگاه اولیه شیخ صدوق نیز در گذر زمان به خاطر حمله مغولان و جنگ های دوره خوارزمشاهیان و تیموریان و حوادث مختلف طبیعی چندین بار تخریب شد؛ به گونه ای که سال ها در زیر توده های خاک پنهان ماند، اما وقتی بقعه شیخ صدوق در این آرامگاه ساخته شود افراد زیادی در اطراف آن به خاک سپرده شدند.

سنگ قبرهای قدیمی و شکسته و کهنه قبرها نشان از گذر سالها بی کسی را نشان می دهد، متاسفانه این گورستان با پتانسیل و ظرفیت های موجود خود می تواند با هدف معرفی و زنده نگه داشتن هویت مردان بزرگ تاریخ معاصر کشورمان به یکی از قطب های گردشگری شهرستان ری تبدیل شود.

آرامستان ابن بایویه یکی از مهمترین مرکز گردشگری شهرری پس از حرم عبدالعظیم حسنی (ره) پس از پیگیری های بسیار زیاد تولیت آن هم اکنون در حال ساماندهی آرامگاه مرحوم شیخ صدوق است.

اهالی ری و بسیاری از شهروندانی تهرانی در پنجشنبه آخر سال با حضور در سر مزارعزیزان خود به ویژه در هنگام تحویل سال نو جلوه معنوی خاصی به مکان مقدس می دهد.

بقعه ابن بابویه ۵ دی ۱۳۷۵ش با شماره ثبت ۱۸۱۶ به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.

1724

انتهای پیام /*

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.