آرشیو انعکاس
برای دسترسی به بخش های اصلی سایت از این قسمت استفاده کنید

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف: عرضه نخستین اوراق وقفی ایران برای ساخت بیمارستان آغاز شد

راگانیوز: معاون حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف از آغاز توزیع نخستین اوراق وقفی ایران برای ساخت بیمارستان سرطان در شهرری تهران خبر داد.
139210170911516411864573

به گزارش راگانیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی حاتمی در نشست خبری عرضه نخستین اوراق وقفی ایران برای ساخت بیمارستان سرطان اظهار داشت: پروسه اوراق وقفی کشور پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی و در سال 92 به سازمان اوقاف اجازه داده شد تا سقف 100 میلیارد تومان برای انتشار این اوراق اقدام کند که در تاریخ 5 اسفندماه نیز رونمایی شد.

وی افزود: ماهیت اوراق وقفی برای کسانی است که بتوانند واقف شوند؛ این اوراق قابل خرید و فروش و سود نیست و به عنوان یک سرمایه‌گذاری معنوی تعریف می‌شود.

حاتمی ادامه داد: اوراق وقفی برای ساخت بیمارستان از رقم 100 هزار تومان شروع می‌شود، یک میلیون تومان و… ادامه دارد. براین اساس این اوراق برای برطرف کردن نیازهای کشور ارائه می‌شود که بر این اساس یکی از نیازها و دغدغه‌های مهم مردم بحث سلامت است زیرا با توجه به هزینه‌های بالای درمان و کمبود امکانات دولتی در این حوزه در کشور سعی بر آن شد تا نخستین توزیع اوراق وقفی ایران برای ساخت مرکز جامع تخصصی سرطان صورت پذیرد.

وی بیان داشت: براساس آمارها هم اینکه 13 میلیون نفر در دنیا مبتلا به سرطان هستند که تا سال 2015 این آمار به 20 میلیون افزایش می‌یابد. در کشور ما نیز سالانه 80 تا 90 هزار نفر به بیماری سرطان دچار می‌شوند و سرطان جزو 3 علت شایعه مرگ و میر در کشور ما به حساب می‌آید یعنی پس از بیماریهای قلبی عروقی و حوادث بیماری سرطان بیشترین علت مرگ در ایران است و برآورد می‌شود تا 7 سال آینده مرگ در کشور ما شناخته شود.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف کشور ادامه داد: براین اساس و با توجه به شیوع بالای بیماری سرطان و هزینه‌های سنگین درمان آن موضوع توزیع کشور به سمت ساخت بیمارستان سرطان پیش رفت. براین اساس قطعه زمینی در شهرری برای ساخت مرکز جامع سرطان تعیین شده است.

حجت‌الاسلام حاتمی اظهار داشت: ایجاد اوراق وقفی برای مشارکت بیشتر آحاد جامعه در کار خیر است. نخستین اوراق وقفی کشور برای ساخت بیمارستان سرطان با رقم پایه یکصد هزار تومان در 1400 شعبه منتخب بانک ملت توزیع می‌شود و افراد می‌توانند براین اساس حتی برای تهیه اوراق وقفی کمتر از 100 هزار تومان به شعب سازمان اوقاف مراجعه کنند.

وی همچنین با اشاره به سابقه دیرینه کشورمان در حوزه وقف که سابقه آن به قبل از اسلام برمی‌گردد و با روی کار آمدن اسلام کارهای نیکوکارانه مردم ایران مورد تایید این دین قرار گرفت گفت: در سال‌های دور وقف کردن بسیار ساده‌‌تر بود به گونه‌ای که مردم گوشه‌ای از اموال خود را وقف می‌کردند و این وقوفات نیز در حوزه‌های فرهنگی، مذهبی و آموزشی سوق پیدا کرده بود.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف ادامه داد: در حال حاضر در کشور  و رقبه وقفی وجود دارد که با نیات مختلف وقف شده است. عمده وقوفات به صورت فردی است ولی با مرور زمان امکان وقف فردی کمتر شده است. در حالی که در کشورهای غربی در حوزه‌های آموزش بسیار پیشی گرفته‌اند. حدود 20 سال است که به این سمت پیش رفته‌اند.

حجت‌الاسلام حاتمی بیان داشت: در کشور ما در شرایط کنونی در 5، 6 سال گذشته رشد وقف تصاعدی بوده است. سال 88 بالغ بر 200 وقف داشتیم ولی امسال این وقوفات به 1800 وقف شده است اما با توجه به علاقه مردم به وقوفات افزایش و تغییر یافته است ولی ما مدل‌های خوبی برای وقف ارائه نکرده بودیم.

 

وی افزود: براین اساس با استفاده از تجارب دیگر کشورها و با همفکری متخصصان برای توسعه وقف جدید و جمعی اوراق وقفی شکل گرفت. که در مجامع مختلف مورد بحث و نقد قرار گرفت و در نهایت به عنوان یک ابزار مالی ایرانی و اسلامی برای توسعه وقوفات جمعی به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسید.

به گزارش تسنیم، در نشست خبری نخستین عرضه اوراق وقفی ایران برای ساخت مرکز جامع تخصصی سرطان خبرنگاران و اصحاب رسانه به عنوان نخستین واقفان برای احداث این بیمارستان اعلام آمادگی کردند.

/تسنیم /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.